Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

MÅTTBESTÄLLDA GALONDYNOR!

Av Nina Palm - 18 oktober 2012 09:27

Jag har sedan ett tag känt en rätt sunkig doft i bilen och efter att ha storstädat bilen invändigt och tvättat alla linor, selar och uppletandeföremål har jag insett att det är den Kajsa-massakrerade stora dynan i en av burarna som samlat fukt och säkert börjat mögla  . Den är lagad i omgångar med silvertejp och nu kan man alltså - utan att överdriva - säga att dynan är beyond silvertejp eller ... död   . De andra två dynorna är hur fina som helst men tyvärr har klisterlapparna med telefonnummer till firman som sytt upp dynorna för att passa just våra burar ramlat av och jag är nu på jakt efter någon (företag eller privatperson) som kan sy upp en ny bautadyna (ja - så klart valde Kajsa att slakta den största och dyraste dynan  ). Tips någon?

_
Anyway. Igår var det Onsdagsparty och jag började - min senaste vana trogen - med att ta ut Frasse och jag tyckte att vi hade en ganska bra dag på jobbet totalt sett även om han tyvärr reste sig direkt och kom springande efter mig på platsliggningen   . Jag vet varför det hände men det spelar ju ingen roll. Han reste sig och det var inte bra alls  . Jag fick stopp på honom ganska fort, flyttade mig en liten bit till från Yalla, som låg bredvid, och la honom igen och den här gången tog jag lite längre tid på mig innan jag stegade iväg och då låg han bra hela tiden ut. Lite pip och oro vid 3 minuter men i övrigt mkt bra. Note to self: slarva inte med lämnandet   ! Sen ska jag nog undvika att lägga honom plats efter lydnadsträningen, som han minst sagt går igång på, utan jag ska ta platsliggningen direkt efter rastrundan  . Fria följet gick mkt bra igår, han höll sin position väldigt konsenkvent och satte sig nästan 100-procentigt rakt   . Framförgåendet började med startskall och allt som därtill hör    men nu tog jag tillbaka honom och började om och efter det att han insåg att jag faktiskt inte hade en tanke på att sända iväg honom om han inte gick ordentligt, gick han fina framföringar och höll mer normal utgångsfart  . Läggandet under gång var helt utan anmärkning medan sitt kvar:et var lite mer oroligt än normalt men ändock inom betygsgränsen. Gott så! Sista dags ta tjuren vid hornen-momentet var träapporteringen och även om Ullas och Bizzies apport fick några krigsskador extra (jag ska köpa ett par nya apporter vid tillfälle) så gick själva momentet ovanligt bra   . Han satt kvar när jag kastade (bara en sån sak) och kom in ganska direkt (när han upptäckte att jag hade brandslangen med mig), höll fast när jag istället för att ta apporten körde lite fritt följ, läggande och sitt kvar och avslutningsvis släppte han utan omtag på "loss"  . Och inte bara det, han släppte brandslangen oxå  . Efter platsliggningen körde jag ett par hopp/sitt och dagen till ära tjyvade han inte på tillbakavägen.

_
Det jag kan fascineras av med Frasse är att han kan de här momenten så bra och vet så väl vad han har fördel av och ändå kan han flippa fullständigt mellan varven, helt utan någon uppenbar förklaring   . Det blir lixom inte lite halvfel utan det blir verkligen jättefel - det SKA bara inte ha sådan betydelse hur jag lämnar honom vid en platsliggning eller vid ett sitt kvar. Nu är Frasse snart 8 år och det kan säkert tyckas vara patetiskt att jag ens försöker få till en appellstart med honom men jag vill verkligen, lika mycket för min egen skull som för Frasses, förstå honom och hur han fungerar. Vad det är som händer i honom  . Appellen blir vårt examensprov om man säger så.

_
Yaxxon fick inte så mycket tid som jag hade önskat men han fick iaf öva på sättande under gång, inkallning med stå och ligg och ett varv fritt följ. Sättandet är ju inte hans bästa gren rent tekniskt (gamnacken you know) men just att sätta sig under gång verkar han tycka är hur enkelt som helst  . Inkallningen sen och där var det nolltolerans mot steg efter ställandet som gällde och även efter läggandet (okej - han går ju inte där men ... ja, ni fattar). Man kan säga att han hörde något bättre efter det första försöket  . Måste jobba järnet med det där fokuset, Yaxxons inkallning med ställande och läggande ÄR verkligen kanonfin när han är ordentligt skärpt - full rulle, tvärnit och allt det där. Fria följet fungerade gränsfall overkligt bra igår, det kan ha berott på inkallningsgrejset faktiskt. Oavsett vilket var det helt klart underbart att slippa rätta till och trixa   .

_
Faxe var ju i stöt kan man säga och det lät ett tag som det pågick lustmord av ett styck kanariefågel på appellplanen  . Han tystnade efter ca 20 minuters kämpande från Jonas sida men bortsett från ljudeffekterna såg det faktiskt riktigt fint ut - herregud i himlen så snyggt han går och så snabbt han gör grejerna   . Det bästa var nog ändå att han kunde ligga fint mitt i röran och koppla av efter sitt lydnadspass, trots att apporterna flög i luften och trots att det var många hundar i hans närhet   .

_
Efter mysig fika och lite allmänt snack åkte vi hem och det var bara att skalla kudden direkt för att orka upp idag  .

_
Medan jag har skrivit här har frågan med måttbeställda dynor löst sig - strax får jag veta vad materialet kostar   !

_
ANTAL STEG IGÅR: batterierna slut i stegräknaren   

_
Sett på FB:

_
"Man bör inte kasta igelkottar i en ballongbutik."   

 
 
Ingen bild

Susanne

18 oktober 2012 11:14

Tror det var just den goa intuggade flickapporten som gjorde att det momentet såg hur fint ut som helst;-)).
Ibland får man ha lite..note-to-self...så man tänker till;-).
Igelkott vz ballonger..kan vara bra i skotträningssyfte....
Kramis

Nina Palm

18 oktober 2012 11:31

Ja visst var han väl duktig med flickapporten, trots att han är kastrerad och allt :)). Det var ju verkligen dumt att bara stega iväg så att det blev fel, won't happen again. Sorry att han störde Bizzie men bra att hon stod kvar iaf! //Kramar

 
Ingen bild

Nina & T-T-T

18 oktober 2012 11:49

Härligt med bra ondagsträning, jag måste försöka organisera min planering så att jag kan få till det igen.....

En igelkott indonkad i knä't av en galen igelkottsapportör är ingen höjdarstart på dagen.... så i ballongbutiken ren katastrof:)

Nina Palm

18 oktober 2012 12:40

Ja det tycker jag sannerligen! Funderat liiite på varför du inte varit med på ett tag men har så klart hoppats att du kommer igen :). Indonkade igelkottar skojar man inte bort *AJ!*! //Kramkram

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

18 oktober 2012 16:22

Vilken tur du hittade nån som kunde fixa en ny dyna till bilen :-)

Vad du är duktig du är som orkar träna :-). Allt detta regn gör att tränings inspirationen regnat bort :-(. Får hoppas den kommer tillbaka snart för Vinja behöver verkligen tränas.
Några längre ljusa dagar är väl att glömma på ett tag men lite fint väder kan man ju alltid önska sig ;-)

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Nina Palm

18 oktober 2012 18:02

Ja det var en jädra tur! Nu hoppas jag bara att den blir klar fort oxå. Jag tycker det är ganska avkopplande att träna faktiskt + att hundarna blir behagliga att ha att göra med efteråt :). Vi har haft fint väder idag *hurra*! Nu håller jag tummen för helgen! //Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards