Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 26 april 2013

SOLSKENSFLEX

Av Nina Palm - 26 april 2013 07:22

Igår var det helt underbart väder i våra trakter och eftersom jag fått undan prick allt som skulle fås undan på jobbet redan vid 14-tiden tog jag mig en Solskensflex och åkte hem till Hobbisarna  . Väl hemma bytte jag om till de perfekta promenadkläderna och traskade ut på en 50 minuters powerwalk med galningarna  . SÅ skönt att slippa ha tunga varma vinterkläder på sig! Bara det gör ju att varenda runda blir megamysig jämförelsevis även om jag skulle ha önskat att Yaxxon och Frasse vore liiite mer värmekänsliga för det var ju värst vad de låg på i dragläge, iofs gåendes men ändå  . Väl hemma igen tog jag mig en liten lur på locket innan Jonas och Flaxet kom hem och sen fick jag nån form av aktivitetsattack och satte igång med att stryka både gardiner och kläder, rensa ut och kasta en massa gamla kläder och skor som jag inte använt på 100 år och flytta om bland vinter- och sommarkläder  . Gött!

_
Efter de här mer husliga aktiviteterna vet jag faktiskt inte riktigt vad som hände för att rätt vad det var stod jag ute i trädgården med både Yaxxon, klickern, lite godisar och träningslust  . Sjuka grejer! Nu vet jag inte om vi vilat oss i form eller om Yaxxon, som ju är en väldigt smart hund (jo, han ÄR faktiskt det), insåg att det gällde att vara världsklassduktig för att få träna snart igen för det var värst vad duktig han var   ! Vi började med fritt följ och jag undvek att falla i "nu ska vi satantamej träna"-mood utan tog det lugnt och fint med långa halter, fördröjda klick/fördröjda efterföljande belöningar, och så höll jag truten - bara en sån sak  ! Nu är detta kanske inte så "klickerisch" eller "rätt" egentligen MEN det funkar för oss, att inte klicka prick när det blir rätt utan när Yaxxon, som är alldeles tossig i att träna, VET vad han gör. Kommer belöningen för snabbt blir det för mkt action i honom och jag upplever att klickern snarare stressar upp honom än gör underverk när han inte får sin betänketid. Fria följet blev hur som helst väldigt bra och vad jag kunde se lyckades jag hålla honom i rätt aktivitetsnivå genom hela passet och bara det är ju sensationellt kan jag tycka   . Tog en lugn paus och sen fortsatte vi med ligg/stå/sitt under gång och han sorterade alla momenten helt utan anmärkning och utan hjälper, det enda jag behöver rätta till på sikt är att han lägger sig snett utåt med rumpan men i gengäld har han börjat lägga sig snabbt och frågan är ju då hur jag ska prioritera ..? Fortsatte med kryp och det var väl egentligen kvällens riktiga higlight, han startade lugnt och höll exakt rätt position rätt igenom (även i starterna som varit lite väl hastiga den senaste tiden) och var låg och fin både fram och bak  . Så klart var vi ju tvungna att träna på fjärren stå/sitt/ligg och där är vi inte riktigt hemma än men det tar sig. La vår trädgårdsbänk framför honom för att på så sätt hjälpa honom att själv klura ut hur han ska göra skiftena (framförallt från sitt till stå och från stå till ligg) utan att behöva flytta sig framåt. Stod på långt avstånd och belönade med rösten och det kändes bra så. Håller jag på att mickla med godisar och grejer hetsar han upp sig tyvärr men det verkar iaf som att han förstår när jag är nöjd  . Avslutade träningspasset med skall, som igår var riktigt tätt och energiskt men tyvärr inte helt fast i positionen, så jag fick fokusera på "sitt". Det var riktigt kul att träna faktiskt och den här pausen har nog bara gjort oss gott. Nu hoppas jag bara att det hela håller i sig.

_
 

_
Läste ett mycket bra inlägg om stress/koncentration/belöningar i Kennel Blåguls blogg imorse och återigen sätter Hanna Nilsson fingret på grejer som jag själv går omkring och funderar över.

_
Idag är det inte riktigt läge för Solskensflex tyvärr. Det regnar i Malmö och jag ska föredra nio socialförsäkringsmål nu på förmiddan. Ikväll väntar fredagsmys och långprommis med pojkarna och imorron är det helg, igen  . Till helgen hoppas jag att hundträningslusten hänger i och att jag får tummarna loss för att fixa klart sista rabatten  . Ja å på söndag väntar en lydnadsheldag all inclusive med Onsdagsgänget på klubben - det ska bli strålande solsken och jag undrar om inte både kameran och grillen ska få följa med ner   .

_
Ja just ja - Yaxxon har blivit morbror till 11 små puppisar i veckan.

_
  
H-bisar e. IPOIII Jabina Pascal u. Demonen's Yla - kolla svansmusklerna   

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 258
ANTAL STEG I ONSDAGS: 11 100
ANTAL STEG I TISDAGS: 10 717
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 9 089

_
"En försiktig tillämpning av terror är också en form av kommunikation."   

 
 
Sabina

Sabina

26 april 2013 10:57

Härligt med lite träningsinspiration ibland kan lite vila göra under!

Ha en go helg// Bamsekramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

26 april 2013 12:41

Härligt är bara förnamnet :)! Nu hoppas jag verkligen att det håller i sig *puh*. Om inte annat för att Yaxxon ska vara glad och nöjd. Ha en go helg du med! Bamsekramar

 
Åsa A

Åsa A

26 april 2013 12:09

Tja... rätt och rätt - du klickar ju hans sinnesstämning i det läget, inte själva momentet och det är väl så rätt det bara kan bli. ;) Kul att träningslusten verkar ha kommit tillbaka, en liten paus är bra, det har jag själv noterat. ;)

Hoppas ni får en härlig helg!

http://asa.kfib.org

Nina Palm

26 april 2013 12:40

Ja det känns ju rätt iaf och då kör jag på det :). Tack för stöttning i det avseendet, momenten kan han ju (fjärren oräknad) och det är ju mer själva sinnesstämningen jag vill få till. En liten paus på en dryg månad var kanske exakt vad vi behövder? Härlig helg tillbaka! //Kramar

 
Ingen bild

mariana

26 april 2013 14:05

Pauser är viktiga! Hur korta/långa de ska vara? Precis den tid som behövs :) Ungefär som klicket, klicka där det är rätt :) Härligt att andan föll på ♥ / Kraaaaaaaaam

Nina Palm

26 april 2013 18:48

Pauser är underskattade - verkar ju funka ... Iaf en stund :). Att klicka rätt är inte så lätt dock. Andan var verkligen efterlängtad! Kraaaaaaaaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards