Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under oktober 2010

Av Nina Palm - 30 oktober 2010 19:54

Idag har vi haft en - som jag tycker - superduperkanon lördag   . Var är en superduperkanonlördag då exakt   ? Jo man sover till man vaknar   , man fikar i lugn och ro   , tar morronturer med hundarna i ljummet höstväder (går bra med krispigt vinterväder, soligt sommarväder och skönt vårväder   ), man åker ut och tränar när man är good and ready - ja, typ så   . Extra bra är det om man haft en mysig fredagkväll före oxå   . Vilket vi hade igår eftersom Sussie kom förbi på middag (med efterrätt) och vi hade en riktigt go kväll   .

_
Hur som helst. Idag åkte vi ut och spårade på Revinge och Sabina, hennes mamma och Khan hänkade på   . Jag ska ju tävla nästa helg och efter vad jag kunnat räkna ut kommer det att bli fältspår och för min egen skull ville jag ju gärna fältpåsläppa och spåra en gång innan dess   . Jonas trampade ett kul spår med tre upptag i början och Yaxxon gjorde ett superjobb   . Påsläppen/upptagen var helt utan anmärkning och själva spåret som var ganska klurigt med ett par spetsar och tajta U:n gick riktigt bra och - framförallt - så hade jag bra koll själv och kunde läsa min hund paw rikh-titt   . Uppletandet med fokus på "ut"-skick funkade oxå riktigt bra och grejerna avlämnade han faktiskt som folk   . Jag trampade ett spår åt Frasse    . Han fick inleda med "dropp-spår" - dropparna glesnade efterhand för att sen försvinna helt *moahahaaa* - och han gjorde ett superjobb   . Det bästa var att han, när kom ut mot en grusväg där jag hade gått ut vinklat och gått vidare mitt på vägen verkligen kollade noga om och om igen för att ringa in rätt spår   . Frasse kan ju gärna muskla och fara rakt över när det blir för krångligt men nej, inte idag   . Det var lite klurigt för precis innan hade en familj med barnvagn och hund gått i spårriktningen på vägen. Nixx fick leta godisar och det är en sysselsättning han lägger ner hela sin galna själ i   . Lille Khan fick så klart oxå spåra och springa ett par budisar och när alla var klara gick vi en truddelutt med alla pojkarna innan vi åkte hem och som av en händelse träffade vi Sabina & Co på Värdhuset Gyllene Bågen i Tiffanytown   .

_
Väl hemma i Malmö var det dags att åka till klubben och göra klart ringen för mina lydnadsettor, som jag ska försöka lotsa genom klubbens tävling imorgon   .

_
Nu vankas det lockmys och kanske nån film eller så   .

_
"Att lära utan att göra är som att älska utan att röra."   

Av Nina Palm - 28 oktober 2010 08:35

Igår återtog MFF [immiffiff] förstaplatsen i Allsvenskan   !

_
   (foto: Aftonbladet, Scanpix)
_
Ja sen hände det inte mycket mer på Köpenhamnsvägen   . Hundarna hade Jonas långrastat innan höstmonsunen drog in paw rikh-titt över Malmö, tvätten var tvättad och disken diskad när jag kom hem   och nån träning blev det INTE - det regnade i sidled och var allmänt bedrövligt och nog tusan för att det är kul att träna hund men i det vädret - nä   . Däremot blev det en myskväll på soffan med goda baguetter och en bra film med Robert De Niro och Al Pacino - Righteous Kill   - innan Jonas och Fräset åkte till jobbet .

_
Sista kvällsturen tog jag med Yaxxon och Nixx var för sig - har sett misstänkt många mörka hårbollar + att Yaxxon fnattat sig (gör han aldrig annars) och jodå, Kamelkungen har börjat fälla   . My god! Kan informera om att furminering i duggregn och storm inte är 100 % effektivt och att man liknar en varulv om händerna efteråt   .

_
En bildförklaring på detta då   :

  

PLUS

  

E LIKA MED
 S  

_
Idag är det torsdag och vädret är fortfarande i dassigaste laget   . Vi får se vad som händer ikväll. Kanske nåt, kanske inget   .

_
Avslutningsvis lite bilder på Nea, Cattas och Magnus flicka, som nu är 1 vecka och 3 dagar gammal   .

  

_
  

_
ANTAL STEG IGÅR: glömde räknaren   

_
"Den som är stark måste vara snäll."   

Av Nina Palm - 27 oktober 2010 09:05

Va e de här för skitväder  ?! Igår var det en redigt vacker dag och det började bra imorse men nu är det betonggrått ute och det blåser satan   . Hm. Vi får hoppas att det "blåser över"   .

_
Igår var det tävlingsmötestajm på klubben, jag ska vara biträdande tävlingsledare (med stol att vila på) för lydnadsklass 1 på söndag, 15 hundar   . Efter MH-effekten på min höft måste jag tänka på att sitta ner mellan varven så jag inte kraschar igen, därav stolen   . Jaja. På lördag blir det till att fixa ringar och markera upp planen   . Efter mötet tog jag en fika med Gosia och Berith innan vi gick ut för att träna lite. Vi började med Ajje-Bajje, som fick lydnadsettan och appellen i kul kombo kommenderad för sig och det gick bra   . Det var ju rätt intressant att nån stod och pratade bredvid inledningsvis men sen fattade han konceptet och gjorde alla sina trick med den äran   . Yaxxon sen och han fick börja med tunga apporten som han gjorde superbra 3 ggr i rad, han kunde apselut' ha haft lite bättre tempo in men resten gjorde han rätt utan hjälper   . Fortsatte med ett lååångt fritt följ med kommendering som var så nära perfekt man kan komma med en Kameluggla   . Härlig känsla det där. Han studsade inte, trängde inte, satte sig snabbt och rakt och det kom inte en vissling över hans fladdrande läppar ens i stegisarna och vändningarna  . Är vi där?! Finally?! Jag hoppas det. Krypet sen och det fungerade bra det med - lite väl låg bak kanske   , ā la skjuten kanin inledningsvis men sen började han jobba in under sig med bakbenen   . Skallet var helt ok, inte optimalt tätt men han skällde och tystnade på kommando iaf   . Efter en lekpaus fortsatte vi med inkallning med ställande och här prioriterar jag att han 1. sitter kvar 2. stannar snabbt på mitt kommando och jag gör vågen (mentalt) varje gång han startar i moderat hastighet (det förbättrar oddsen för att han stannar lixom   ). Betyg is the shit   . Mitt inkallningskommando måste vara ett av de mest deprimerande i SBK:s historia   . Hoppet blev dagens sista moment och det gick oxå bra, dvs. inga tjyvstarter   . Sättandet på andra sidan hindret är ju inte för snabbt precis men va fan - han hoppar, han sätter sig och han hoppar tillbaka   .

_
Efter en snabbfika till åkte jag hem och hittade faktiskt en parkering   ! Otroligt men sant och ett vardagsglädjeämne de luxe hemma på vår gata i stan  . Efter lite mys på locket blev det goggonannatajm   .

_
Ikväll väntar gruppträning och planen för idag är framåtsändande, framåtsändande, framåtsändande och så ett intervallpass   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 681

_
"Den friske har många önskningar - den sjuke har bara en."   

Av Nina Palm - 26 oktober 2010 07:47

Ja. Vad säger man? Igår var jag och Yaxxon nere på klubben för att träna och vi fick lite publik i form av Gosia och Frida och när de såg Yaxxon sitta på andra sidan hindret och mecka runt med huvet' (som han lixom gör av okänd anledning) så utbrister Frida "Men! han liknar ju en uggla!"   . Inte nog med att han är en kamel, nu är han även en uggla   . En kameluggla, rätt å slätt.

_
  

_
Vädret igår var fantastiskt dåligt faktiskt. Det spöregnade, stormade o temperaturen låg på modiga 4 grader   . Vi var 4,5 tappra (förutom kurserna där bl.a. Jalle och Maria var med med Rebuz   ) som samlades i stugan för en värmande fika innan vi gick ut och frös våra lallor av oss - jag, Gosia, Vicky och Alexandra (halvan) och Frida   . Frida fixade lite med förberedelserna inför att utföra ett lydnadsprogram för att få ner Yänta på jorden - ändrade och fixade med belöningar, tempo osv ā la hellre balanserat och rätt än fort och fel   . Själva lydnadsprogrammet sitter som en smäck (mycket tjusigt faktiskt) så det behövde vi ju inte dona med direkt   . Vilken härlig hund hon är, den där Yänta   .

_
  

_
Ajaxx och Gosia donade med sitt och när de liks var igång passade de på att knäcka både Frida och Jalle med ett par 3 perfekta apporteringar   . Både appellaportering och lydnadsklass 1-apportering (dvs håll fast)   . Nädå - Gosia förklarade hur hon med hjälp av belöning/kamp med apporten lekt fram både själva momentet + håll fastet och jag tror att både Frida och Jalle tyckte det lät som ett bra förslag   . Fattar inte varför Jalle muttrade "han är bara 8 månader, han är BARA 8 månader, fan - han ÄR bara 8 månader" hela vägen till bilen sen   .

_
Vicky, som inte mår 100 pga sin mage    tränade lite med Yohnsson och Shotti oxå men åkte hem ganska tidigt.

_
Yaxxon fick sig ett par tungapporteringar till livs som faktiskt gick riktigt bra IGEN   . Han kunde ju iofs gripa lite mer mitt på apporten men han tar den och han håller fast den och i det här läget är jag nöjd med det   . Avslutet kunde vara snyggare/rakare men va fasen - vi slipar på det så blir det bra i slutänden. Fritt följ körde vi oxå och efter en liten uppsträckning    gick det riktigt bra måste jag säga - piggt, glatt och följsamt, fast på en markbunden nivå s.a.s.   . Skallet var för dagen riktigt tätt och jämnt - lite av ett loose canon-moment annars, kan lika bra bli glest och ryckigt   . Ja å så hoppet då ... JÄTTEfint måste jag faktiskt skryta med, han t.o.m satt sig relativt snabbt på andra sidan och han satt kvar till jag kommenderade hopp tillbaka   . Bara det att han sitter och vickar otroligt missklädsamt på huvet' medans han väntar på återhoppskommandot   . MEN är man en kameluggla så är man en kameluggla   .

_
Annars hände det inte så mkt igår. Var hemma ganska sent och det var nästan lika bäst att vila tittorna direkt   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 9 866

_

"Att vara uttråkad är att tillåta sig att hänga i luften ett tag."   

Av Nina Palm - 24 oktober 2010 07:55

... ska jag författa en liten söndagsblogg   . Hunden jag har på foten är Frasse som tydligen tyckte det var gött att ha min vänsterfot som kudde   .

_
Igår åkte jag hemifrån ganska tidigt för att träffa mamma vid Ekerödsrasten och lämna över Kajsa Karlsson för en tids spa-vistelse   . När Kajsa var i säkert förvar och på väg mot Åhus styrde jag först och främst Silver Bullitt mot ICA Kvantum i Hörby, VILKET ju inte låter helt spännande men det var det   . När jag kom till kassan stod det lite folk och bara stod och jag tänkte ju *jippi - ingen kö!* och susade fram till kassan med min korg där jag får frågan: "Har du tagit en nummerlapp?" "Nummerlapp??!! Öh, nä!"   Nummerlapp på ICA!? Har väl aldrig hört på maken   .

_
Vidare mot skogen där det var träning med Gruppen som gällde   . Min plan var spårupptag med Yaxxon + uppletande. Pga min höft tog Jonas de sex upptagen med Yaxxon och shit så bra de blev   . Skolboken blev det faktiskt vilket ju var extra kul för att Sabina, som aldrig sett ett spårupptag var med och tittade   . Uppletandet med 6 föremål gick jättebra, fick skicka om 2 skick som skulle vara "ut!" men som blev "jag svänger här"   . Stannade honom, riktade rätt och skickade "ut!" - träff   . Love it! Nu saknas iofs nosen på Yaxxon    men nya tjänstetecknet fastnade iaf på bild tillsammans med nya halsbandet. Matchningen KAN ha gjort susen   .

_
  

_
Jag gick ett spår till Frasse som gick bra bortsett från slutklämmen där han troligeb bytte till ett svampplockarspår   . Jag gick jättesakta och försiktigt - promise   . Frasse fick ett uppletande oxå som gick mkt bra   . Han kan bli lite grund och "springig" men nu har Jonas börjat med vindövningar och vips fattar Frasse grejen   .

_
Irene kom ut och hälsade på oss   och hade med sig Ali-Gathor  (AKA Tippen) Gosias Ajaxx brorsa, som tyvärr måste flytta pga ändrade arbetsförhållanden hos hans husse och matte   . Mörk, fin och välbyggd kille med mkt krut under fossingarna   . Supertrevlig 8 månaders schäferpojke som jag tror kan bli en kul träningskompis   .

_
  

_
Efter träningen tog en jag hyfsad runda med Nixx och Yaxxon   . Hade hört ryktesvägen att dammarna vid Södra Vombvägen var tömda men ... ja, ALLA dammar var inte tömda    *plums*.

_
   _
Väl hemma efter en go dag tog vi en minut på lilla visaren   och sen blev det myskväll och till skillnad från i fredags höll jag mig faktiskt vaken riktigt länge   .

_
Idag får vi se vad som händer. Har en mobil att bevaka - tävlingstajm för Mattias och Cina i rapporten med Trym och för Vicky och Shotti i sök   ... bl.a.   .

_
"Argumentera aldrig med en dåre - folk kommer inte att se vem som är vem."   

Av Nina Palm - 22 oktober 2010 07:52

Jajamänsan - sovit som en sten, går som folk och dessutom har jag ingen värk whatsoever   ! Underbart. Har några dagar kvar att ta medicin på och sen är det klart för den är gången   .

_
Ute är det höst med kraft - det blåser satan, ruggigt är det och regnet hänger i luften   . När jag var liten var jag helt säker på att stormarna på hösten var till för att blåsa ner alla löv från träden och att stormarna på våren (med tillhörande regn) skulle städa bort all gammal snö   . Effektiv och praktisk redan då   .

_
Igår viiiilade jag alltså på locket IGEN och jag ska inte klaga på det för det är faktiskt ganska mysigt att bara vara   . Jag gillar lixom min lilla familj även om Frasse, Nixx och Yaxxon har en något avvikande uppfattning om vad som är mysigt  . Den som inte vet vad attackgosning medelst mangling och lusning är - välkommen hem till oss   ! Himmel å plättar! Tack gode gud för Kajsa som undviker all onödig kroppskontakt (och med onödig menas "inte innebär smågodis, popcorn eller chips). Hur som helst. När Jonas och Frasse hade åkt till jobbet tog jag en kisseturer med Hobbisarna och Kajsa fick sig en sista genomkörare med Furminatorn och hon ser INTE tjock ut   . Ikväll ska hennes tassar göras iordning och imorgon åker hon hem till mamma och pappa i Åhus på några veckors spa-boende   . Man kan ju inte åka på spa med luffar-tassar lixom   .

_
Inga planer alls för idag men imorgon ska - som sagt - Kajsa åka till mormor och morfar och vi ska till skogen och träna med gruppen   . Jag har fått vissa restriktioner men nåt ska vi nog få till, jag och Kamelkungen   .

_
Happy helg på er tappra läsare   !

_
Å så här i löningstider, en favorit i repris:

_
"En budget är en metod att bli pank med beräkning."   

Av Nina Palm - 21 oktober 2010 07:31

Vad gör man när man sitter på sin lalla och vilar sin skruttiga kropp   ? JO - man shoppar   . Nä då - jag köpte ju världens finaste halsband till Yaxxon och jag insåg direkt (med viss fasa) att "shit - det matchar ju inte hans tjänstetecken   !" så det var ju bara att beställa ett tjänstetecken till (vilket ju kan vara bra att ha när vi kommer igång med Kamelkungens rapportträning paw rikh-titt   ).

_
Igår kom det matchande tjänstetecknet från www.mach.nu   !

_
  

_
Det vore väl själve fan om vi inte skulle ässa uppletandet framöver   !

_
Det blev ingen gruppträning för mig igår - jag vet ju hur jag är när jag ska ta det lugnt   . Ska bara - ska bara - ska bara   och därför stannade jag hemma - inte för att det var helt fel det heller eftersom Jonas jobbat tre kvällspass på raken   . Ganska hög mysfaktor på att ligga invirad i en filt - nära   - och kolla TV, fika och så. Hundarna hade varit på en rejäl runda när jag kom hem så de låg nöjda i varsin hörna allihop, utom Nixx då som aldrig är nöjd med sin hörna (såvida den inte är i husses säng med huvet' på kudden) utan alltid vill ha någon annans   . Detsamma gäller tuggisar, alla får en tuggis men det tar alltid cirka 45 minuter innan Nixx har lyckats övertyga sig själv om att han nog ändå har fått den knaprigaste tuggisen, innan dess vankar han runt och gör försök att sno de andras   .

_
Jag vet inte om hemmakvällen i värmen gjorde susen för i natt kunde jag faktiskt sova utan att vakna 26 ggr för att jag råkat lägga mig på fel sida   OCH jag är nästan helt hältefri idag   . I love it! Liiite värk fortfarande men inte sån smärta som det varit de andra dagarna.

_

Ikväll får vi se vad som händer men planen är faktiskt att vila en kväll till så att jag kan göra nåt i skogen på lördag iaf, utan att krascha igen   . Eventuellt kanske tar jag en tur till solen faktiskt, det var nästan 2 veckor sen sist och det piggar upp en del (allt med måtta!). Just ja så ska jag hämta ut mina renoverade stövlar idag oxå till det facila priset av 420 kr   .

_
"Sök dina rötter - gräv i rabatten!"   

Av Nina Palm - 20 oktober 2010 15:03

Idag fyller ju Nixx - Travemündefärjan, Beware of the Bear - 8 år   !

Och det gör ju hans bror Nixxon - nybliven storebror   - oxå   .

_
  

_
GRATTIS - HIPP HIPP HURRA säger vi om detta   !


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards