Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2013

WWW.JÄTTETRÖTT.SE

Av Nina Palm - 21 oktober 2013 07:11

Den här helgen har minst sagt varit tuff aktivitetsmässigt och det är ingen pigg Fru Palm som landat i sin Gruva  . Helgen började egentligen redan i torsdags när jag efter vissa inbokade aktiviteter åkte ut till skogen för att provgå det tävlingsspår som jag inte hade så bra koll på - man vet lixom aldrig riktigt säkert var man är i den spårrutan  . Jag hade bestämt med Susanne och de två andra Svedalabrudarna. Tyvärr passade Svedalabrudarnas baklucka på bilen att gå sönder så till den milda grad att de var tvungna att skippa spårträningen och köra in till verkstad direkt, detta eftersom hundburen visade sig sakna evakueringslucka. Två kissnödiga schäfertjejer inlåsta i en bil = obra  . Just när jag hade trampat ut mitt tävlingsspår började det regna nåt kolossalt och har man aldrig känt sig tragisk förr så gör man det när man sitter mol allena i en skog, i ösregn och väntar på ett spår  . Jaja. För att få tiden att gå vallade jag en minst 65 meter lång korridor i medvind för att träna på avlämnande av uppletandeföremål och på att ha näsan påkopplad från start (föremålen låg s.a.s på en lång rad ut i korridoren). Näspåkopplingen var det inget fel på men avlämnandena lämnade en del i övrigt att önska på första försöken men sen skärpte han sig, den gode Kamelkungen, och den tredje och sista omgången uppletande blev riktigt, riktigt bra  . Efter uppletandet var det dags för spår och det gick hur bra som helst! Upptaget gjorde Yaxxon enligt skolboken och han spårade jättebra (och jag var noga med att vara aktiv i linan). Jag kommer ju aldrig ihåg riktigt hur jag har gått mer än i mycket stora drag och att vi kom runt och hittade 6 pinnar av 7 möjliga gjorde min dag, trots vädret och trots ensamheten i skogen   .

_
 

_
I fredags efter jobbet följde Sebastian med mig ut för att hjälpa till att kommendera och assistera mig och Yaxxon i våra lydnadsklass 3-moment. Det var helt klart en utmaning för Yaxxon att ha sin nyanlände lillhusse på planen men jag tycker att han klarade av sina trick hyfsat iaf och därför bestämde jag mig att tävla på lördan ändå   . Trots eländesträningen i onsdags.

_
I lördags var det alltså dags att göra vårt första försök i lydnadstrean och även om vi inte fick ihop några lysande betyg och fick ett par svindyra nollor kändes det helt ok. Yaxxon var inte riktigt i optimal sinnesstämning för ett lydnadsprogram MEN han höll ihop iaf och jag fick inte känslan av "Vad gör vi här ...?"   Fria följet var inte alls bra - han trängde och var extremt seg ner i sina sättanden (gamnacke) och betyget blev 6 (det är nog vårt all time-low  ) men riktigt SÅ dåligt kändes det ju inte förståss ... Sättande under gång måste ha varit nåt jävulskt segt för där fick vi betyg 6 - MEN han satte sig iaf. Inkallningen var rätt så bra tycker jag, några steg tog han förståss innan han stannade och avslutet var snett men betyget blev bara 7.5 Sen var det ju för jävla tradigt med rutan - han sprang i bra fart till rutan på ett kommando, stannade och la sig ner men så tjyvade han (inte helt oväntat) på inkallningen = betyg 0. Hopp apport - litet morr på apporten, han stannade till för att snusa på hindret på vägen tillbaka men bestämde sig för att hoppa över utan att släppa apporten, kom in och satte sig och tuggade ett varv på apporten - betyg 6. Metallapporteringen sen ... ja, vad säger man? Megamorret Allan innan grip och sånt beteende passar sig bara inte i BL   - betyg 6.5 Sen kom en riktigt tråkig nolla till i vittringsapporteringen - han gjorde ett litet startskall, han letade igenom raden av pinnar och så bara högg han tag i en pinne, FEL pinne   . Det har inte hänt på länge det där och jag har faktiskt ingen bra förklaring till att det blev så där. Men men. Fjärren sen och där fick vi bara betyg 5 MEN det berodde INTE på att han rörde sig framåt, han gjorde i själva verket utmärkta växlingar med låsta framben  , utan på att han la sig ner från ett sättande för att snusa på en extremt intressant fläck mitt i alltihop. Jag fick upp honom i sittande snabbt men då var skadan redan skedd. Växlingarna var/är inte så snabba och distinkta som är idealet MEN han gjorde dem rätt, varendaste en, och bara det gjorde min dag  ! Fick fint helhetsbetyg - 8! -och mycket beröm för min "arbets- och samarbetsvilliga och glada hund som är mycket trevlig att se i arbete"  . Sitt i grupp gick bra - betyg 9 - och även platsen - betyg 9.

_
159.5 p och ett 0-pris är ju inget att hänga i julgranen precis men ibland har en tävling ett helt annat värde  .

_
 

_
Efter lydnadstävlingen åkte jag raka vägen ut till skogen för att hjälpa till att sätta upp upptagsrutor och fixa med uppletanderutan inför klubbens elitspårtävling, som ägde rum igår och som Onsdagsgruppen fått ansvaret för. Jag var så där pigg fram emot kvällen kan jag säga men tog mig ändå en långtur med Tjo Fräset  .

_
Igår var det samling för oss spårtrampare i en kolmörk skog kl. 06.50 och för att ytterligare förstärka intrycket av mörker regnade det satan i gatan  . Den enda fördelen med vädret var, att skogen, i det närmaste, var helt tom på svampplockare  . Hur som helst kom alla 10 ekipage runt sina spår men det var bara en tävlande som hade alla pinnar med sig in, ett ekipagen tog sitt spår utom tävlan eftersom det inte kommit ur upptagsrutan inom tiden och så blev det en del bakspår. Ingen hade fullt på spåret men däremot hittade alla hundar alla sina föremål i vår för dagen nya uppletanderuta  . Planen var - så klart - att åka in till klubben och kolla på lydnaden men det orkade jag bara inte efter 5 timmar i skogen i hällande regn. Det fick bli ombyte till torra kläder, en powernap och sen stannade jag på soffan resten av dagen bortsett från att jag tog en hyfsad tur med Flaxet medan Jonas gick med Frasse och Yaxxon  .

_
Ikväll får vi se vad som händer. Känner mig fortfarande rent slut i rutan och jag tippar på att en långpromenad med Hobbisarna och en golvmumning är vad jag kommer att få till i slutänden.

_
ANTAL STEG IGÅR: 16 542

ANTAL STEG I LÖRDGS: 9 765

ANTAL STEG I FREDAGS: 11 111 ( ! )

_
"Varför skjuta upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag."   


 
 
Ingen bild

Inga-Lill med X, R & Z

21 oktober 2013 08:56

Ja Rizzlas lydnad var inget att beskåda. Det enda som gick bra var apportering, skall och stege. Resten var katastrof och inte ens kul att se på.
Tackar gänget för en bra tävling. Riktigt kul att få spåra i Vomb, och uppletanderutan vat kanon.
Hittade kantareller i mitt spår, så hade Rizzla inte fixat spåret så hade jag gått tillbaka för att plocka svamp ;-)

Nina Palm

21 oktober 2013 09:45

Åh vad tradigt när ni var på topp i skogen och allt :(. Vad roligt att du tyckte att spåret (med bonuskantareller i) var bra och att uppletanderutan var fin. Det är det som är det bästa med att arrangera en tävling, att de tävlande blir nöjda även om resultatet inte blir som man hade tänkt. Ha en go arbetsvecka!

 
Ingen bild

Susanne

21 oktober 2013 09:00

HejåHåHelg på lite olika vis ;), men allt fix och trix gjorde så att de tävlande fick en härlig tävlingsdag! Precis som det ska va :).
Kramis

Nina Palm

21 oktober 2013 09:43

Hej å hå kan man allt kalla det mesta som ägde rummen den här helgen ja :). Det är alltid kul att få beröm för en tävling när man verkligen lagt ner sin själ i att göra sitt bästa för de som tävlar. Regnet var dock inte så härligt till slut *brr*. //Kramar

 
Sabina

Sabina

21 oktober 2013 12:04

Det är nu du vill höra att jag sitter hemma & jobbar under en varm filt & en hund i knäet va!? ;-)

En lugn kväll är inte fel mellan varven. Synd att vi missade er debut i lördags - tittade fel på klockan :-(

/Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

21 oktober 2013 12:29

Sitta, hemma, varm filt och hund i knät funkar men inte den där förhatliga detaljen "jobba" :). Debuten var nog inte så mycket att se (förutom fjärren minus snuset) om jag ska vara helt ärlig men tack för tanken! Och tack för siffervisning igår! //Kramar

 
Sanna

Sanna

21 oktober 2013 12:08

Grattis till start i lkIII.

Händelserik helg i Casa Palm!

/Sanna

http://vackraweimaraner.blogspot.com

Nina Palm

21 oktober 2013 12:27

Ja en start är väl vad man kalla det *hehe*. Nu har vi anmält tre starter till och hoppas på att höja våra lägstanivå :). Målet är ett program utan nollor till att börja med. Låter väl rimligt? Action is our middlename! Ha en go vecka!

 
Sanna

Sanna

21 oktober 2013 14:02

Klart ni fixar det! Bara att kriga på och köra hårt!
Det ska vara action! Det är då man har tempo och energi och det förlåter i min bok, alla synder.

Ha en bra vecka ni med!

http://vackraweimaraner.blogspot.com

Nina Palm

21 oktober 2013 14:09

Visst är det så - mot nollfritt program alltså :)! Action är inte så dumt alls även om det, som idag, kan komma lite surt efter *zzzz*!

 
Annette Olsson

Annette Olsson

21 oktober 2013 17:52

Helhetsbetyget säger en hel del, tycker jag. Bra jobbat och det ska bli spännande och höra hur det går.
Plötsligt händer det!

http://team-dixon

Nina Palm

21 oktober 2013 20:49

Ja det gör ju det - lite tröstpris om man säger så :). Det ska bli riktigt spännande att se hur det går nästa gång!

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

23 oktober 2013 00:06

Förstår du måste vara super trött som härjat runt så mycke hela helgen. Man blir rätt trött av att gå upp tidigt och traska spår i skogen, inte bättre när det ösregnar heller :(

Synd med debuten i lydnads trean. Men det är ju bara på det igen och nästa gång går det garanterat bättre :)

Ha det så bra och sköt om dig och grabbarna.
Kram

http://www.schafertjejerna.se

Nina Palm

24 oktober 2013 08:07

Det var allt en helg somn var i tuffaste laget. Lite ledigt är ju bra när man ska upp och jobba igen på måndagmorgon *hm*. Jag är ganska nöjd ändå - trots resultatet - jag vågade och jag TROR att det såg ut som vi kunde även de nollade momenten faktiskt. Det tycker jag är rätt skönt! Ha det gött du med :). //Kramar

 
Jessica

Jessica

23 oktober 2013 15:51

Jättetrött.se rådde även här i måndags, det var rätt segt. Till och med Spexa var trött:)
Program utan nollor är ett jättebra mål! Roligt med helhetsbetyget och det extra berömmet med såklart!:)

http://www.yrlabus.se/bloggen

Nina Palm

24 oktober 2013 08:05

Jag kände mig trött ända till typ igår :). Man börjar bli lite klen med åren, helt klart *pust*. Yaxxon har haft riktigt tradiga dagar men till helgen blir det förhoppningsvis ändring. Det känns som ett bra och rimligt mål och sen kan man försöka höja betygen på sikt (och undvika nollor). Det kändes gött i själen med helhetsbetyget!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards