Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Nina Palm - 3 oktober 2012 07:13

Igår kväll gick jag först en långtur med Fräserbilen och tränade lite lydnad nånstans på mitten - återkommer till det - och när jag kom hem hade jag ont i hälsenorna IGEN   . Yaxxon skulle ju oxå få en långtur var det tänkt men det gick alltså inte utan jag tog fram cykeln istället  . Utrustade med lysdress på Yaxxon, lyse på cykeln, reflexväst på mig och med vår superficklampa i högsta hugg traskade vi iväg över fälten för att Yaxxon skulle få gå på toa och lite sånt innan cykelturen. So far so good. Väl på cykeln upptäckte jag att cykellyset inte lyste upp mer än en meter framför cykeln och att det INTE är särskilt enkelt att cykla på en beckmörk gropig grusväg och samtidigt hålla en hund i koppel och en ficklampa i handen som även håller i styret  . Yaxxon fick springa lös istället men det gjorde ingen större skillnad precis och när jag cyklade ut på en beckmörk landsväg var jag ju hur som helst tvungen att koppla honom igen och ... ingen större skillnad mot grusvägen  . Herregud vilka idiotiska idéer man får ibland  . Note to self: köp en pannlampa (och pumpa däcken på cykeln)! 

_
 

_
Jaja. Vi får trösta oss med att vi syntes iaf och när vi kom in i Bara igen, där vi dagen till ära inte hade strömavbrott, gick det ju bättre  .

_
Som sagt. Frasses träning: vi grejade med linförigheten och positionen som vanligt, nu börjar det sätta sig hos honom att han inte får belöning om han ligger på för mycket och jag har slutat påminna honom om att "backa" när han är i rätt sinnesstämning. Är han i gasen gör jag det fortfarande. Godisbelöning bakåt. Framförgåendet börjar bli mer och mer stabilt. Vi går väldigt långa rundor och jag korrigerar INTE sneda ställanden utan då får han sonika gå en bit till och en bit till innan vi stannar på riktigt. Går upp på "fel" sida om honom och belönar framifrån.  Tyvärr skuttar han fortfarande ut från mig när han får kommandot men han drar inte när han väl är ute utan går i löst hängande koppel  . Platsliggning 5 minuter gick bra. Han tycker inte om det men han gör det och jag ger honom lite manöverutrymme. Vill inte skälla på honom eftersom han tycker det är så svårt  . Sitt kvar och inkallningar gick bra igår och när vi hittade en bra pinne en stund senare passade jag på att träna på kasta ut den medan Frasse fick sitta kvar - svåååra grejer det där  . Bra grip, lite tugg men fint håll fast innan avlämning.

_
Yaxxon fick träna lite han med (jag var verkligen helt slut efter cykeltraumat) och vi körde fjärren (sitt/ligg/stå), kryp och fritt följ. Fjärren funkar så till vida att han förstår kommandot "upp" från både sitt och ligg men han rör sig framåt och behöver stödkommando "backa" (vilket vissa särskilt livade dagar innebär att han får en sökflashback och skäller = det nya momentet Skall-fjärr  ). Krypet funkade fint igår, bra starter och fina svängar och rätt position  . Fria följet ... njae - inga startskall iaf men däremot lite för mycket trängning och dålig reaktion i stegförflyttningarna, iaf i början.

_

Jag är verkligen INTE nöjd med fria följet, det kan vara jättebra men även hur dåligt som helst. Ojämnt på nåt vis och det är ju inte bra alls. Får fokusera på det ett tag nu och försöka hitta "rätt" i balansen eller åtminstone klura ut vad som gör skillnaden   . Det är ju ingen mening att nörda "inte så bra i början - jättebra på slutet" vecka ut och vecka in (detta gäller ju allt man tränar på egentligen). Är lite inne på att göra som jag gjorde med Kajsa på framåtsändandet - hon fick ett försök på sig och så rättade jag till det som blev fel då och sen slutade vi. Det var när jag började göra det som vi plötsligt fick ett bra framåtsändande på tävling - vi värmde med ett framåtsändande nånstans på tävlingsplatsen som jag fixade till och sen gick det bra i "skarpt läge".  Man kan ju inte "gå in sig" i moment hela tiden och lyckas på 3:e försöket   . Detta kom jag inte på själv utan det var Lillemor som gjorde så med Jänta ett tag och hon hade ett av de finaste framåtsändanden jag nånsin har sett. Nu är ju det svårare att göra med fria följet men jag tänker mig att jag kör det i 2-3 kortare pass per träning, fixar det som blir fel och sen gör annat mellan passen istället för att gå, vända, stanna och dona i 20 minuter.  Aja. Tål att tänkas på.

_
Ikväll väntar Onsdagsparty och till dess ska jag förhoppningsvis ha nån form av plan klar för träningen.

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 937
_
Om du tror du vet allt är du dåligt underrättad."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards