Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Nina Palm - 13 oktober 2012 18:01

Imorse när jag vaknade kan man, utan att överdriva det allra minsta, säga att regnet VRÄKTE ner  . Herrejössesregndeluxeallinclusive. MEN jag är ju varken gjord av socker eller i avsaknad regnkläder och med de nya inläggen nerpregade i gummisövlarna körde jag iväg till skogen med Hobbisarna  . Det var bara jag och Magnus som var på plats och vi traskade ut alla spår direkt i ren självbevarelsedrift - jag gick ett längre spår åt Cobra, typ appell fast med fler pinnar och längre spårsträckor + ett par vinklar extra (eller som Mariana brukar säga: ett heavy-appellspår   ) och sen trampade jag ett likadant spår åt Frasse medan Magnus gick ett spår med många apporter och vinklar på ganska prick 1 km åt Yaxxon  . Cobra var först ut och hon är en irriterande bra och talangfull spårhund måste jag säga - bra tryck i linan, hon lixom gräver sig ner i spåret och idag markerade hon dessutom varenda apport utan problem  . Det enda jag behövde påminna Magnus om var att vara lite mer aktiv med linan. Frasse sen och idag markerade han alla apporter utom en (5 av 6) och jobbade väldigt balanserat hela vägen, inga "jag ska bara göra en liten koll här" och vinklarna tog han helt perfekt   . Yaxxon gick på rätt håll i upptaget och hittade alla apporter, både de 6 skogspinnarna och de 3 snusdosorna med leverpastej som Magnus hade lagt ut. Vi fick problem på ett ställe men den här gången såg jag det direkt (Magnus sa ingenting alls) och backade bakåt och vips så hittade han (Yaxxon alltså, inte Magnus   ) en spetsvinkel som gick åt "fel" håll (jag var säker på att vi skulle åt höger men spåret gick tydligen åt vänster ... det såg Yaxxon ut att vara bombis på och jag hängde på och Magnus sa fortfarande ingenting). Ett riktigt fint spårarbete av Yaxxon idag alltså och jag var en rätt vass linhållare oxå, om jag får säga det själv  . Med tanke på att regnet stundtals vräkte ner kändes det lite extra gött att ha ett par riktiga blogghundar i spåret just idag   .

_
Leif, Sanne och Cina kom oxå ut till skogen och då passade vi på att träna budföring ā la tävling med Frasse och Cobra oxå - med tävlingsledare, domare och mottagare alltså. Cobra ligger farligt nära tjyvstart jämt så där la vi in en återkallning (värsta ångesten för många som kör rapport   ) och det blev bra, liiite lugnare starter = mer fokuserad Cobra. Synd att missa ett annars suveränt bra moment pga tjyvstart kan jag tycka. Frasse var helt av banan idag (not so blogghund alls i den här delen av träningen faktiskt), troligen för att vi körde där vi brukar köra sök och han sprang inledningsvis överallt utom dit han skulle  . Aja. Det var bara för Cina, som var mottagare, att agera och till slut sprang Frasse både snabbt och rätt ett par gånger   . Goody!

_
När det var dags för uppletande hade regnet slutat och solen hade börjat sprida ljus över skogen  . Hur mysigt som helst! Vi hade nära nog perfekt vind i vår kuperade ruta och alla hundarna - Yalla, Benzon, Cobra, Yaxxon och Frasse - gjorde riktigt fina uppletanden   . Med Yaxxon visste jag som vanligt inte var grejerna låg och efter att hämtat in tre föremål på tre skick, hade han problem med att hitta det sista föremål som låg riktigt nära baslinjen under en gran och jag lyckades skicka honom fel i förhållande till den grejen ända fram till sista skicket men då kastade han sig in under granen och rotade fram föremålet  .

_
 

_
Frasse fick alla föremål på djupet och de låg en liten bit upp från marken allihop - vill nörda UT-skick ett tag till känner jag. Han var riktigt på hugget och letade allt vad han kunde och hade inte ett enda grunt skick  . Frasses avlämnanden är jättefina, han tappar ingenting men däremot kan han tugga ett varv innan jag får ta föremålet i fråga.

_
 
En bild från förra året när Fräset kör sakletning med husse vid ratten   

_
Väl hemma igen var det ett projekt i sig att bära in alla dyngsura grejer från bilen uppletandeföremål, tjänstetecken (det var rätt blött i gräset lixom  ), spårlina, spårsele, brandslangar och gud vet allt. Sen var det vara att bära ut dynorna från bilen och torka ur burarna. HERREGUD så blött! Man kan säga att jag inte hade ett enda problem med att ta en minut på den lilla visaren när jag hade fått på mig varma och torra myskläder   . Jonas nannade fortfarande efter nattpass så jag kände mig inte det minsta osocial heller  .

_
Igår hände det inte så mkt på hundträningsfronten precis. Lite rumphugget fredagsmys blev det iaf innan Jonas åkte till jobbet och innan jag åkte hem till Jennifer för att ta en kvällsfika  . Hur mysigt som helst att träffa Jennifer och ta igen allt som hänt sen vi hann sitta ner och snacka senast. Numera är det förbud på det, att inte ses på en hel månad  .

_
 

Jennifer med sina fina barn Liam, Amina, Elliott, Zalma och Mio   (alla utom Amina var på Lillisdisco i Bara igår faktiskt - Liam var på disco som DJ men ändå   ).

_
ANTAL STEG IGÅR: 6 852   

_
"Ett skenben är en kroppsdel som främst är avsedd för att hitta möbler i mörker."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards