Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Nina Palm - 8 oktober 2012 07:00

I fredags var dagen D, ödesdagen, det sista hindret-dagen ... Faxe skulle L-testas  . Inte för att på nåt sätt utge oss för att vara experter - oh no! - men vi har faktiskt haft rätt bra hundar hemma genom åren; Shotti (inte korad men en "alldeles för bra hund för en nybörjare" fick jag höra av alla .. bussigt  ), Nixx korad med 245 poäng, Kajsa är lite väl livlig och har något sämre nerver än vad man skulle önska men en hund som klarar springa elitklass rapport är både modig, har bra kamplust och är självständig, Yaxxon är L-testad och godkänd att prövas som polishund (med frågetecken kring kamplusten (måttlig) och humöret (vid testen lite för godmodig)) och Frasse är L-testad och har gått i tjänst. Faxe har verkligen känts väldigt bra - riktigt bra kamplust (både jakt och social), mycket stort föremålsintresse, miljöstark, mycket arbetsglad, livlig, smart och lättlärd, social och trevlig, lätt att hantera osv osv. En riktigt bra hund helt enkelt. Jag har gått en del utbildning i det här med mentalitet och är väldigt nyfiken och nästan direkt när vi får hem en hund (och det har ju blivit några stycken de senaste åren ...  ) och den har bott in sig börjar jag att försöka klura ut fördelar, nackdelar, styrkor och svagheter och nu med Faxe har man ju minst sagt varit uppmärksam på hur han beter sig och hur han reagerar ... 6:e tjänstehundsprojektet för Jonas lixom.

_
I fredags var det alltså dags och Faxe inte bara klarade utan gjorde faktiskt ett riktigt BRA test  . Han for runt banan som en tok och det var bara för Jonas att spänna vaderna och hänga på. Protokollet har vi inte fått än men preliminärt är han öppen och tillgänglig, mycket livlig, har stor kamplust, bra dådkraft och är skottfast. Även Faxe är ju in grunden en glad och snäll kille och efter vad Jonas trodde så skulle han få bedömningen liten försvarslust och liten skärpa MEN eftersom han är såpass ung i kombination med att han har sån kamplust såg man för hans del inte detta som ett problem. Hur som helst blev han med beröm godkänd  . Protokollet kommer så snart vi fått det.

_

L-testad Försvarsmaktens Gambler - FAXE    

_
Vilken sjuk lättnad man känner nu när allt är över ... Det har ju malt i en hela tiden att "tänk om han inte ...". Först var det ryggröntgen och veterinärundersökningen som man gruvade sig för och sen L-testen. Hade han inte blivit godkänd att prövas som polishund hade Jonas fått lämna tillbaka honom till Försvarsmakten och bara tanken på ett sånt scenario ...   . MEN nu ordnade det sig och det som gäller nu är plattan i mattan mot uppkörning   ! Man kan säga att ordet fredagsmys fick en djupare innebörd i fredags  .

_
I lördags agerade vi valpleverantörer. Tommys skulle hämta sin lilla Gilla (hon med egen knapp på Facebook) en dag före Irenes hemkomst från semestern på Kanarieholmarna och då ryckte vi ut så klart   . Kennelflickan VickyVilse hade badat och fönat det lilla livet och klippit' alla klossingar så det var en riktig liten prinsessa som åkte med oss till Sturup (flygplatsen).

_
 

Gilla(r) sin nya husse   

_
  
Gilla chillar på flygplatsfiket   

_
Allt gick oförskämt bra - trots den något stökiga miljön både utanför och inne på flygplatsen - Gilla gillade läget på ett föredömligt sätt och passade dessutom på att lära sig grunderna i att gå i koppel när hon ändå var igång  . Nu är jag inte den som "ställer diagnoser" på 8 veckors valpar i första taget men jag tyckte hon var salt jag.

_
Igår var det träningsdags i skogen. Planen för dagen för Yaxxon och Frasse var SÖK  . Det var ju ett tag sen vi körde sök med figgar men däremot har vi nördat skallmarkeringar en del, jag och Yaxxon. Han blir ju hemskt glad när han hittar busarna och gör gärna en galtsprång upp i ansiktshöjd på dem innan han börjar skälla och nån gång måste man ju ta bort stödkommandot "backa" - det är ju inte så vanligt förekommande att figgarna gör det på tävling om man säger så ...  . Hur som helst. Vi tränade för nån vecka sen med att jag satt på huk och skickade in honom på mig själv med "sök", Yaxxon kom farandes som en idiot och larmade rakt in i mellangärdet på mig med tassarna före och hade jag inte haft munnen stängd hade jag haft mitt inälvspaket i knäet kan jag säga  . SATAN vad ont det gjorde och jag lovar att jag blev kokt på riktigt och Yaxxon fick sig en blåsning som hette duga   . Inte så jättepedagogiskt kanske men smärtan gjorde att jag verkligen blev arg som ett bi. Gjorde om skicket och då kom Yaxxon smygande, stannade frågande en bit ifrån mig, jag kommanderade "skall" och så fick han sin boll och efter det gick det riktigt riktigt bra, oavsett om jag stod, låg eller satt  . Igår fick figgarna alltså instruktioner om att inte stötta med backa-kommando direkt utan bara förhålla sig passiva och tro't eller ej Yaxxon var HELT ren i alla sina markeringar  . Det är ju inte det att han är arg eller dum när han går på busarna, inte alls, men det är ju inte attityden det handlar om, en sökhund FÅR helt enkelt inte gå i figuranterna, hur snäll den än är. I övrigt gick söket riktigt bra - tjusiga raka skick, framslag (om än inte så långa) och bra skall. Lite bry hade han med sista figgen som låg nära men till sist ringade han in Susanne, där hon låg under en gran . Frasse sen. Man skulle ju önska lite bättre kontroll på stigen från min sida men jag tyckte ändå att vi fick till ett bra sökarbete. Nåt enstaka grunt hjärnsläppsskick men i övrigt jättebra djup och superfina markeringar. Han höll i markeringarna till jag kom ut och kallade in honom till sidan ... han höll även i brandslangarna tyvärr så det fick vi ju tjafsa om som vanligt även om det blev liiite bättre på slutet   .

_
Alla hundarna gick kanonbra igår - Yaxxon, Änzo, Ulla och Frasse - och det var som Susanne skrev på Facebook efteråt: hur svårt är det   ? Sök är precis hur svårt som helst men just igår flöt det bara på för alla och sådana träningar gör gott för motivationen.

_
Faxe fick spåra han och syftet med träningen var att försöka få ner farten i spåret på junior   . Han far fram i spåret som en tornado och det är ju inte optimalt om det skulle bli svårt. Jonas var nöjd och hade lyckats bromsa Flaxet ganska bra.

_
En härlig eftermiddag i skogen blev det i glada vänners lag. Gårdagens bästa var ju förståss att Inger och Hjalle blev uppflyttade ur appellen med 272 poäng och vinst i Skurup   !

_
Idag väntar övertidsarbete med ett par timmar och efter det förhoppningsvis en redig långtur med bären.

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 267

_
"Att försvara ett fel är att fela igen."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards