Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under mars 2012

Av Nina Palm - 30 mars 2012 07:14

Idag är det ingen vanlig fredag, det är nämligen inte bara fint väder utan det är även en jäsarfredag för mig  ! Jag har tagit flexledigt i eftermiddag och ska alltså susa från min Gruva ganska snart  . Jag som levt efter mottot högst fem timmar minus på flexen, till skillnad från många av mina kollegor som helst vill ha tio timmar plus, har faktiskt börjat se vitsen med att samla plustid. Man får ta två dagar flexledigt varje månad nämligen, dvs. samla ihop till 24 lediga dagar extra på ett år   . Jag är inte världsklass på att samla plustid, men det tar sig   .

_
Igår var det ingen jäsardag direkt. Iofs tog jag lite sovmorron och var på jobbet en dryg timme senare än vanligt men så fick jag ju stanna en timme extra oxå   . Väl hemma gjorde vi lite kvällsfika och tog en paus på locket innan det var dags för hundsrundor   . Jag tog Yaxxon och Spex på varsin runda medan Jonas tog Frasse och Nixx på en gemensam. Yaxxon fick träna, han och jag undrar jag om vi inte har fixat till inkallningen med stå och ligg - iaf nästan   . Vi körde ett par vändor och han både ställde och la sig jättefint alla försöken   . Eftersom han är lite (jo tjena) tjyvstartsbenägen fick han stå ganska länge innan han fick springa vidare. Farten kunde ha varit bättre men eftersom momentet är nytt är jag glad för att han tar det lite piano så att han faktiskt både kan springa, lyssna, reagera och utföra   . Just fart och fläkt är ju inte ett problem för Kamelkungen   . Körde även ett ganska långt pass fritt följ med nolltolerans mot trams och det kändes helt ok. Det som kan bli fel är stegisarna åt höger och bakåt där jag jobbar på att starterna ska bli mer direkta om man säger så. Han är lite sen i reaktionen där och det kan bli hafsigt mellan varven. Till slut lättade han direkt på min förflyttning men hur stabilt det är vågar jag inte riktigt säga än. Krypet gick väldigt bra igår igen och det känns som att positionen är tillbaka   , en aning hög bak kan han vara men det jobbar vi med genom att jag ska försöka hitta rätt tempo. Jag vill INTE hålla på att trycka ner honom och bråka då är det bättre att vi hittar tempot för "vårt" perfekta kryp. Skallet funkade fint det med men han har en ovana att stampa med höger framtass på min vänsterfot som jag stör mig på men det får jag fixa till på sikt. Efter stormvarningen i onsdags kändes det gött att promenera resten av vår långtur med ett bra träningspass i bagaget   .

_
Det känns helt ok att vi ska tävla på söndag och målsättningen är så klart att ta oss över certgränserna både i specialen, lydnaden och i totalen   . Vi KAN alla moment (även om framåtsändandet är en loose canon för att uttrycka det milt) men så kan ju allt hända. Första försöket i elit i höstas slutade ju lite snopet med för lång tid på spåret (rätt håll på upptaget och alla pinnar med oss in) och nu är ju egentligen målsättning nr 1 att få vara med hela dan   . Jag tycker egentligen inte alls om att tävla, vilket ju är helt klart är en nackdel i det här sammanhanget och målsättningen för MIG är att jag ska lära mig att våga misslyckas och inse att det är KUL att komma ut och jaga. Det är inte helt världen. Det kommer fler försök och det är - framförallt - ingen som får cert hemma från TV-soffan   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 13 852

_
Snott av Cina på FB:

_

"We never really grow up. We only learn how to act in public."   

Av Nina Palm - 29 mars 2012 08:14

Igår var det Onsdagsparty på klubben och PLANEN var att lägga plats med skott (inte lönt att slösa skott i den stormen), att ässa framåtsändandet (längre från en ässning har vi aldrig varit) och sen kolla över apporteringarna och stegen (oh - my - god!)   . Jaja. Yaxxon fullkomligt älskar när det blåser storm, särskilt när han har medvind och det kan man lugnt säga att han hade i framåtsändandet i första skicket   ... Full rulle kanelbulle och hej å hå-stilen   . Det var inte mycket som blev rätt förutom att skicket blev rakt och att han hade "bra fart ut". Vi har tidigare haft issues med farten ut men detta var ju lixom att ta i om man säger så   . Herregud i himlen! Fick iaf stopp på honom och kunde få honom att gå från gruppen men det kändes verkligen INTE tävlingsklart för 25 öre   . Nu körde vi ett par vändor till men bra blev det inte förrän i sista skicket. Tack iaf till snälla gruppen som stod allt vad de kunde i blåsten   ! Efter lite grejs med DakkyDoo hjälpte Mariana och Magnus mig med apporteringarna och metallapporteringen var dagens första ljuspunkt, herregud så fint han gjorde den   ! Tunga apporten sen och den var ju bra ända till han skulle parkera rumpan på rätt ställe vid avslutet och lämna av ... Han låg i princip ner med apporten i munnen, ivrigt vevandes med svansen. En gamnacke de luxe, all inclusive, extra allt   ! SUCK. Okej. Betyg blir det ju men säkerligen inte så höga. Efter det var det dags för stegen och den är tydligen = partyparty   . Efter en tjyvstart for han över och passade på att hoppa över de sista två stegen på första försöket  . Han hoppade över sista steget ett par gånger oxå innan han testade det nya momentet "stege i galopp" som resulterade i att han ramlade igenom stegen högst upp och hängde där som en ovanligt lycklig märla   . Fördelen med Yaxxon är att han är ganska cool och lätthanterlig så jag och Mariana kunde utan problem pillra upp honom i stående för fortsatt övergång ... med påföljande försök till galtsprång ner på marken direkt efter knicken   . Vi fångade upp honom igen, parkerade alla tassar rätt och sen kunde han faktiskt gå ner ordentligt   . En jäkla tur för Yaxxon att han avslutade vår s.k "träning" med ett urtjusigt skall   . Man kan ju inte direkt säga att jag hade en go känsla i magen när jag satte Yaxxon i bilen men det blåste faktiskt storm och man hörde knappt vad man själv tänkte så ... äsch. Det får bli som det blir. Kvällen avslutades i stugvärmen med alla goa vänner och sen rullade vi hemåt, via Ica Maxi   .

_
Idag väntar en vanlig dag på jobbet och ikväll får vi se vad som händer. Jonas var inne på lite lydnadsträning och efter gårdagens bravader känns det som en ganska bra idé   .

_
Å så GRATTIS Jonas på namnsdagen  !


 

_
ANTAL STEG IGÅR: 8 656   

_
"Happiness is always an inside job."   


Av Nina Palm - 28 mars 2012 07:25

Igår gjorde jag och Sebbe spansk- och engelskaläxor och det visade sig att jag efter ...få se nu ... 26 år kommer ihåg mer spanska än vad jag trodde   . Jag hade faktiskt en 5:a i spanska på gymnasiet   (för yngre läsare kan jag berätta att vi hade en betygsskala på 1-5 in the good old days och att vi fick betyg i 3:an, 6:an, 7:an, 8:an och 9:an). Hur som helst är Sebbe Sebbelito riktigt vass på spanska och kunde översätta texten i läxan utan problem   . Engelska är hans bästa gren och den läxan var det inga bekymmer med heller. Kul! Tyvärr kan han inte skilja på "de" och "dem" - vilket visade sig när han skulle översätta en text skriftligt - och jag kunde inte förklara skillnaden på nåt särskilt pedagogiskt vis heller   . Jag körde på min patentare: det låter ju inte klokt eller hur   ?! "Dem nya tallrikarna är jättefina." "Idag köpte jag nya jeans, dem är jättesnygga." Sebbe fnissade när jag bad honom läsa ut ordet "dem" och eventuellt kan han ha fattat  . Det han menar är "dom" men så får de tydligen inte skriva, vilket är synd för det är ju bättre att skriva dom än att skriva "dem" där det inte passar. Nä - vi tog INTE upp särskrivningseländet   .

_
Förutom läxeriet fick jag en hel del gjort igår efter jobbet. Körde först till Ikea där jag shoppade upp mig på åtta nya tallrikar, ett par doftljus, tre lampskärmar och tre låtsasblommor. Det är omöjligt att få växter att överleva på ett par ställen i boet och nu har jag officiellt gett upp   . Efter Ikeabesöket hämtade jag Sebbe och vi åkte vidare till Foodcourt där han valde middag i form av en bautamacka på Subway innan vi körde till Ica i Bara för lite kompletteringsshopping   . Väl hemma fick jag en städattack av guds nåde och gick över både vardagsrumsfönstrena, kuvösen, badrummet, köket och golven   . Vek tvätt och donade innan det var dags för grabbarna Grus för lite konditionsträning. Körde intervaller med två bollar i uppförsbacken på ängen och man kan ju lugnt säga att Frasse är en bekväm kille   . Medan Nixx och Yaxxon springer för kung och fosterland (Nixx fick bara vara med en vända och fick ha en egen boll i munnen för att lugna ner det hela liiite iaf) och nästan tar död på sig på kuppen för att vara först både ut till bollen och tillbaka, springer Frasse efter bollen i hyfsad fart och lufsar tillbaka i godan ro. Han tycker det är jättekul ändå men det blir ju inte direkt nån effektiv träning för hans del. Stretchade och donade med alla vovvar (Nixx älskar att bli stretchad, Yaxxon accepterar det medan Frasse tycker att det suger med kraft att man drar i honom och masserar   ) innan jag själv hoppade i duschen för att sedan landa på locket med en kopp kaffe för genomgång av ovan nämnda läxor   .

_
Idag skiner solen igen över Malmö och ikväll väntar Onsdagsparty   . Planen för mig och Yaxxon är framåtsändande först och främst och plats med skott   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 003

_
"Life is short, smile while you still have teeth."   

Av Nina Palm - 27 mars 2012 08:15

Det är dags att deklarera försäljningen av lägenheten och uppletande av renoveringskvitton har legat i röret ett bra tag nu   . Allt för att minska reavinsten eller - egentligen - allt för att man inte beskattas för grejer man gjort för att piffa till lägenheten under årens lopp. Igår tog jag till slut tag i det hela och hittade det mesta utom badrumsrenoveringskvittot ... Jag greps nästan av panik för det var rätt mycket pengar men jag satte mig ändå ner för att fundera över var i all världen det kvittot hade tagit vägen   . HA! Det var hemma hos mamma och pappa kom jag på och vips hade mammat scannat in det och mailat det till mig   . Nu är jag deklarerad och klar, allt är underskrivet och nu ska jag bara fixa ett par tre frimärken   .

_
Efter deklarationsattacken och genomgången av kvitton, papper och diverse garantibevis var jag helt färdig kan jag säga och hädanefter ska jag sortera in precis ALLT i märkta pärmar för så här kan man ju bara inte ha det  vart 10:e år  .

_
Anyway. Efter pappersexercisen slog det mig som en blixt från klar himmel att jag och Yaxxon ska tävla spår på söndag och att det nog vore rätt bra om jag tränade lite lydnad   . Medan Jonas gick på runda med Nixx och Frasse tog jag ut Yaxxon på tur, hittade en bra gräsplätt och körde faktiskt ett bra pass lydnad med fokus på TA DIG SAMMAN   ! Saken är den, att Yaxxon tycker det är sjukt kul med lydnad och det kan man ju tycka verkar väldigt positivt MEN det har den nackdelen att det mesta blir hellre än bra   . Man ser att han faktiskt kan det mesta men eftersom han tjo o tjim:ar så mycket han bara kan (och får  ... han är ju så gullig lixom   ) blir det som det blir med slutresultatet av momenten - en apportlek här, ett skall för mycket där, lite raketkryp och - icke minst - ljud i högersvängar/högerhalter ... Kort sagt, det blir onödigt mycket slarv   . Igår var alltså planen att hålla Yaxxon i tukt och förmaning och inte ge efter en millimeter. Det låter väldigt trist och det är det men så duktig han var ... eller blev  . Jag kunde t.o.m använda bollen som belöning utan att han spann loss och det kändes iaf som att han förstod att det verkligen inte var läge att stimma rundor. Vi körde ett ganska långt pass fritt följ och efter inledande trängningar och småljud åt höger, som jag visade mitt missnöje med (not so klickerisch - I know   ), gick han jättebra och det jag var särskilt nöjd med var - icke helt otippat - hans tystnad i alla vändningar och att han var parallell och snabb i både höger- och bakåtförflyttningarna   . Det kostade på men det blev bra och vi har nu officiellt kört vårt sista "okej då"-pass! Inkallningar med stå och ligg blev det oxå och ställandet funkar riktigt bra medan läggandet är något sämre, dock inte så värdelöst som det var för en vecka sen. Nu gör han en ganska gullig grej (å så var man där igen - "gullegullegullgull"   ) - han tvärnitar, tänker 2 sek och sen lägger han sig pladask   . Krypet sen och där har vi gått tillbaka till att mest öva halter, han kan tappa kontakten med mitt vänsterben och det är inte high five på det kan man säga   ! Avslutade krypträningen med två fullängdskryp med alla halter och svängar och de gick bra. En aning hög bak stundtals men ingen alarmerande. Jag var nöjd.  Sista momentet blev skall och kvällen till ära drog han till med flera riktigt täta och fina skallserier med tillhörande tystnad   .

_

Den här positionen och rakheten KAN vi få till ... särskilt när GBA är med    

_
 

Den här kryppositionen är alltså streng verboten   !

_

Spex hade jobbträning igår och jag fattade aldrig riktigt vad de hade tränat på men han hade iaf fått jaga bort en läbbig buse i mörker och det hade han gjort bra   . Jag var så uppe i min kvittoletning att jag får erkänna att jag lyssnade lite dåligt men just den detaljen snappade jag upp   . Nåt sökslag hade det blivit och så hade han fått börja skälla på föremål vilket inte hade gått så där jättebra men det är ju bara en inlärningsgrej.

_
 
Spex kanske inte är så bra på att skälla på föremål men däremot är han världsklass på att jaga luft, vilket han visar på den här bilden 

_
Idag får vi se vad som händer. Deklarationen ska skickas in, mina jeans ska lämnas in för byte av blixtlås, Sebbe ska hämtas och efter det åker vi till IKEA för att köpa nya tallrikar (jädrans Frasse   ) och tre lampskärmar   . Sen ska jag nog "laga" nåt till barnet på Food Court   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 12 281

_
"Inget kalas utan kras."   

  




Av Nina Palm - 26 mars 2012 10:05

Min absoluta hatlåt får agera rubrik till dagens blogginlägg. Jag vet inte vad det är men när jag hör den låten undviker jag helst att blunda för det enda jag ser framför mig då är sketpackade raggare i Åhusparken som hoppar jämfota (i den mån det går) och luftboxas uppåt samtidigt som de sjunger med i refrängen   .

_
Well. Sommartid är det iaf och det brukar ta mig ungefär en vecka att komma ur tanken "nu är klockan egentligen bara ..."   . Annars uppskattar jag att kvällarna är ljusare och allt det där - så klart   . Sen blir det ju inte ett dugg sämre av att vi har världens finaste väder här nere sen igår - sol, 10-13 plusgrader och väldigt diskret vind    .


_
I fredags hände det inte så vidare värst mycket precis: god middag med lite vin och sen godis och lockhäng med Sebastian och Liam   . Shit bara så trött man är på fredagkvällarna - helt värdelöst att känna sömntutan komma smygandes redan vid 23   .

_
I lördags var det dimmigt och rått ute när vi skulle åka och träna   . Vi var ganska många i bushen och vi som skulle köra sök begav oss till en annan del av skogen s.a.s Yaxxon har inte fått träna sök på ett tag men gjorde ett riktigt bra jobb ändå, vårt fortsatta  issue är skallmarkeringarna - han skäller bra när han väl kommer igång men det är som om han har en pära i halsen   . Detta får vi träna på mer inriktat. Skicken, framslagen och själva söket funkar väldigt bra tycker jag och han tycker att det är hemskt trevligt att leta busar   . Spex hade vi ju lixom ingen koll på alls nivåmässigt men han gjorde ett jättefint jobb - tvärtom (så klart - vad annars!?) mot Frasse visade Spex tendenser till mer spring i benen än hjärna och slagen där han inte fick träff eller vindvittring direkt var ju lite väl spännande   . 200 meter rakt ut i skoböjden kan iaf dras ner till 100 meter ... kanske   ? Markeringarna hade Jonas jobbat med veckan innan på jobbet och Spex var helt ren i lördags, inte en en enda figge fick agera bromshjälp   . Innan vi åkte hem pga lite tidsbrist körde jag ett alldeles utmärkt uppletande med Yaxxon och Jonas körde ett andra pass sök med Spex, detta för att kolla om han hade en endaste aning om vad det här med tomskick var för något. Tomskicken var - som sagt - rätt yviga och vallningen brydde han sig inte om alls (han kan alltså inte ha märkt att spårvittringen försvann pga hjärnbrist och springöverskott) så det får man ju greja med om man nu vill undvika att han springer ihjäl sig   .

_
I lördags kväll skulle Jonas hem till gräsänkligen Peter på lite lördagsmys och jag fick följa med som utfyllnad   . Vi åt en jättegod middag och pratade vovve hela kvällen lång. Peters tjänstehund Hex (AKA Hex Persson) gjorde vad han kunde för att hångla upp oss allihop och varvade detta med att springa in sovrummet och snutta på en kudde   . Manlig malle!   

_
 

_
Hex syrra är oxå en ovanlig tjej, en schäfertik på 8 år som är dvärg - My, urgullig   . Från början trodde de att My bara skulle bli nåt år gammal, hypofysdvärgar lever normalt sett inte längre, men My har visat sig vara en riktigt ståldvärg   .

_

_
Igår lämnade dimman Malmöregionen och vi åkte till Önnestad för att fira Max på hans 10-årsdag och eftersom Frasse är Max stora favorit fick han följa med oss på kalas   . Troligen kommer Frasse aldrig mer att kunna uppföra sig som folk när han är på bjudning ... Han var så "gollig" att han fick diska ā la minute nämligen   . Jaja - är man poppis så är man.

_
 

Alltså allvarligt ... min lillasyster gör sitt bästa för att sabotera all eventuell uppfostran   

_
  
Jag kan offra mig på en kvarts hallontårta med vaniljkräm om det skulle behövas   ...

_
Det var en helt underbar kalasdag och Max, Fanny, Sebbe och kusin Emma hoppade studsmatta och spelade fotboll i trädgården. Kalasväder   ?

_
Väl hemma var det dags att roa övriga delar av pälsbeståndet medan Frasse tog sig en powernap efter sin gedigna köksinsats *rap* - vi är lite glada ändå, för att Frasse fick diska vid bordet, så här i efterhand. För när han skulle diska i maskinen hemma i fredags råkade han nämligen haka i en trådback med en hörntand (imponerande i sig med tanke på hans skrala tandbestånd   ). När han upptäckte att han satt fast ryckte han så klart trådbacken med sig med en jävulsk krasch som följd och vi har numera endast 5  tallrikar (assietterna oräknade)  kvar  . Frasse fick sparken som diskare efter kraschen   !

_
Kul i VVAI-projektet är att jag tappade ett helt kilo förra veckan och summan av volangminskningen är nu: 6.2 kilo   . "Bara" 4.8 kilo kvar ...

_
Sagt av Petra om vardagens dråpligheter:

_
"This  would be hilarious is wasn't happening to me."   
 

Av Nina Palm - 23 mars 2012 09:36

Nu rör man sig ju i det absoluta bottenslammet i bloggvärlden besöksmässigt - jämförelsevis - men det är ändå ganska kul om det är ett par stycken som läser bloggen mellan varven. Idag har bloggen slått rekord i antal besökare per månad och ändå är det bara den 23 mars   ! Första gången över 1000 besökare - haj fajv på det   !

_
Jag har bloggat eller skrivit dagbok på nätet i flera år - varav ett par tre år på Blogtown, tyvärr   . Blogtown försvann och med det alla inlägg där.

_
Iallafall. Igår var det en rätt vanlig torsdag - jobba, handla, äta, hunda och sova   . Inga revolutionerande händelser alls mer än att jag blev varse att det här med att träna med Yaxxon och binda fast Nixx i en lyktstolpe under tiden inte var en av de mest lysande idéer jag haft   . Jag gjorde ju liknande försök när Nixx skulle lära sig att krypa och Kajsa skulle lära sig att krypa bättre ... Nu var det iofs cirka 100 år sen och det var livat redan då, att ha Nixx fastbunden i en lyktstolpe, men jag trodde i min enfald att han hade lugnat ner sig. Icke sa Nicke   . Både Kajsa och Yaxxon är världsklass på att vara fastbundna i lyktstolpar medan Nixx tydligen ser det som ett öde värre än döden. Hur som helst. Det gick INTE så bra att träna inkallning med läggande med en vrålande Nixx vid sidan av men däremot gick det hyfsat att träna ställande under gång   . Det gick inte så bra att träna skall ackompagnerad av skall heller men däremot gick det bra att träna krypstarter. Man kan säga att gårdagens plan på långis med lite lydnadsträning på vägen inte verkställdes fullt ut utan det blev långprommis med fokus på dragträning istället   . Jag älskar Nixx av hela mitt hjärta men ibland undrar jag sannerligen hur det kan komma sig att jag (vi) inte strypt honom en enda gång under de här dryga 9 åren   . Vi har varit nära - väldigt nära - och än idag driver han oss till vansinne med oförminskad entusiasm. Och jo - han fick en hög frolicbitar att sysselsätta sig med, vilket han så klart gjorde med sällan skådad frenesi - när jag väl kom tillbaka och skulle befria honom från stolpödet   .

_

_
Som sagt. Det blev lite fysträning igår iaf och liiite lydnadsträning. Frasse gick långrunda med husse han och hade det lugnt och fint i sitt PRO-lasso     . Spexet hade tränat räddningssök på jobbet hela dan och var ganska trött och fick pausa sin lilla spiggkropp med tillhörande valnöt   . Sökträningen hade iaf gått bra   . Själva springandet och sökandet är härligt entusiastiskt och det de övar på mest just nu är anskällningarna/markeringarna. Han fattade inte alls vitsen med att skälla på föremål men det lär han sig snabbt   . Han är duktig, den där aspiranten   .

_
Idag kommer Sebastian till oss och eftersom Liam blivit utkastad hemifrån av sin storasyster, som ska fira sin 15-årsdag hemma, FF med sina kompisar, ska dessa två "va" hemma hos oss. Imorron väntar skogsträning och på söndag säkert nån annan form av träning men framförallt ska jag vika söndan till SOVMORRON   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 456

_
"Djupt inombords är jag en väldigt ytlig person."   

Av Nina Palm - 22 mars 2012 07:23

Yaxxon är en rätt ... intressant hund   . Han har ju fler egenskaper så klart men just träningsmässigt skulle jag vilja påstå att han mest av allt är intressant. Jag är ju inte den som tränar ihjäl mig precis, utan får tvärtom lite ångest när jag läser om hur mycket folk tränar och donar med sina hundar och jag fattar inte riktigt hur jag lyckats lära honom ett enda dugg, om jag ska vara helt ärlig   . Iallafall. Vi har haft lite issues den senaste tiden och träningspassen när jag tagit tag i våra issues (eller träningspassen när jag upptäckt att vi faktiskt har ett moment som är urdåligt) har V E R K L I G E N inte gett mycket hopp om livet   . Hoppet, t.ex., han hoppade slarvigt, satte sig segt och alldeles för nära hindret på andra sidan. Vi grejade och donade med det ett träningspass för nån vecka sen och jag lovar att min känsla - när han lyckligt hade sprungit förbi hindret på vägen tillbaka 15 gånger och behövt 17 dk för att sätta sig - var, att vi aldrig nånsin skulle få över betyg 5 på det momentet   .  Efter några dagar var det dags att träna igen och då kunde han plötsligt hoppa hur fint som helst, ok med lite segt sitt på andra sidan hindret men inget alarmerande. Inkallningsläggandet är ett annat exempel - han behövde DK, la sig snigelsöligt när han väl la sig och låg vid några tillfällen med framkroppen men inte med bakkroppen   och igår när vi tränade inkallning med läggande la han sig utan DK och dessutom ganska snabbt (allt är relativt men han la hela kroppen iaf). Det intressanta med Yaxxon är alltså att han behöver smälta info och tänka igenom det hela några dagar för att verkligen förstå vad jag menar, är inte det ganska gulligt så säg   ?! Yaxxon behöver betänketid.

_
I övrigt körde vi ett ganska långt pass fritt följ igår som jag var rätt nöjd med. Tyvärr verkar han inte ha tänkt igenom det där med "ljud åt höger" riktigt än men det var iaf något bättre än sist. Nu har det så klart blivit så att jag börjat spänna mig i högersvängar, halter och förflyttningar och det gör ju inte saken bättre MEN jag har insikt och ska försöka fixa det där   . Det som är bra med högerjobbet nu är att han iaf inte hamnar för långt fram   . Krypet känns rätt så ok, har backat bandet och jobbar mest position och "skärp dig"   ! Tydligen är kryp jättekul - särskilt vänstervinklar   . Skallet gick rätt så bra, första omgången fortsatt lite för gles för min smak medan andra omgången blev riktigt fräck faktiskt   . Tradigt nog var det beckmörkt på planen igår innan kommunens tekniker kom och tände så nåt framåtsändandet blev det inte.

_
 

Fyrbent akademiker   

_
Frasse sen. Vi körde linförighet med fokus på att inte ligga på så jäkligt och stampa mig på vänsterfoten i alla starter   . Han har extremt snabba sättanden den där Fräserbilen - har faktiskt aldrig sett nåt liknande - och eftersom han är som är händer det liiite för ofta att han slår ner lallan där den råkar vara precis när jag stannar   . Han rättar alltid in sig fast det hjälper ju inte, alltså övar vi på momentet "ett sitt per halt" ... typ   . Framförgåendet gick ganska bra, han gör ett bautaskutt i starten, som jag inte riktigt förstår vitsen med men de sista två vändorna (av cirka 20   ) tog jag ner honom direkt och det köpte han och stampade iväg riktigt fint   . Hindret verkar han ha förstått att det faktiskt inte är en slags trampolin. Igår hoppade han över hindret flera gånger igen. Jag flyttar honom bakåt så han sätter sig på ett vettigt avstånd på andra sidan fortfarande och igår tjyvade han inte en enda gång på återhoppet   . Sitt kvar med godis bakom funkade hur bra som helst och som avslutning grejade jag med krypet, som jag vill ändra på. Frasse levererades med ett skuttkryp av värsta sorten och det vi gör nu är att öva på stretching med belöning på marken framför och det funkar väldigt bra. Igår fick han krypa hela 5-6 steg och inte ett enda skutt blev det   . Just ja - vi körde skall oxå med belöning under min vänsterfot i form av en godis. Frasses skall är helt underbart! GUD så bra han skäller   .

_

Frasses något överentusiastiska kryp före stretchingprojektet   .

_
Spexet var med och låg plats med hela gruppen och det gick bra   . Jonas jobbade med fria följet och positionen en ganska lång stund efter det och på slutet började det verkligen att likna nåt, fokus på husse och helt ok position även när Jonas tog fler steg framåt än ett   . Innan på dan var vi ute i trädgården och pysslade med liggmarkering av föremål och lite lydnad. Liggmarkeringarna gick bra tycker jag och allra bäst blev de så klart när han fick leta i flexikopplet. Det vi har förstått med Spex lydnad är, att det centrala för att få Spex att "hamna rätt" är att fokusera på var han har sina framben, han sätter sig gärna för långt ut och med baken snett in bakom benen på Jonas nämligen och om han har frambenen parallellt med Jonas ben och tilläckligt nära blir sättandet automatiskt rakt   . Det är väldigt mycket hej å hå över det hela och med en bra grundposition att utgå ifrån och komma tillbaka till, lite bättre hörsamhet och fokus tror jag att alla moment kan bli hur ordentliga som helst. Härligt att sitta ute i trädgården med en kopp kaffe i vårsolen   !

_
 

Positionsspexaren   

_
Onsdagspartyt igår var jättemysigt och alla var hur duktiga som helst! Det blev ju inte sämre av att Irene fixade till Markan med nya produkter, fyllde upp frysen med nödgodispåsar med köttbulls- respektive korvbitar för hundägare med huvet' under armen och bjöd oss på invigning av sitt nya våffeljärn - jag, som VVAI:ar fick en banan, som fettfritt alternativ   .

_
Idag är det åter en strålande vardag i Malmö. Som tur är är det ljust ganska länge om dagarna nu så ikväll tror jag allt att jag ska försöka hinna med både långtur och lite träning med Hobbisarna.

_
ANTAL STEG IGÅR: ingen aning   

_
Favorit i repris:

_
"En budget är en metod att bli pank med beräkning."   

Av Nina Palm - 21 mars 2012 07:58

Jag brukar normalt inte tänka så mycket på hur gammal jag är men idag slog den mig i huvet' med full kraft, åldersnojan  . HERREGUD! Jag tog körkort i januari 1985 (27 år sen), jag studenten 1986 (26 år sen), jag flyttade hemifrån till Lund och började plugga 1987 (25 år sen), tog min examen den 17 mars 1992 (20 år sen) ... och idag fyller Max, min systerson hela 10 år (GRATTIS   !) och i juni fyller Fanny, min systerdotter, 14 år och i juni är det även 14 år sen jag flyttade till Malmö från Stockholm ... Vad i all världen var det som hände   !? Livet, var vad som hände, antagligen   . Hur som helst. Nog om det - fast lite scary är det ändå.

_
 

Max med sin favorit Frasse Tjo Fräs   

_
Igår var det en rätt lugn tisdag på jobbet och när jag kom hem hade Jonas vaknat efter nattpasset och vädrat alla pälsar   . Vi tog det lugnt och fikade lite goda mackor innan Jonas och Spex åkte iväg för att spåra, nånstans - var det nu var - i Malmö, spåret hade gått bra iaf och det var ju kul. Jag kände mig lite busig och tog Frasse och Yaxxon (samlingsbeteckning: Fraxxon) på gemensam långpromenix med dragträning och efter inledande muller ā la "du får inte kissa på mitt kiss"  (karlar  !) hade vi en riktigt mysig tur   . La plats oxå och båda låg jättefint, Frasse helt cool och det var ju extra kul. Nixx fick vila igår, för han hade lite ont i sitt ben   .

_
Sen hände det inte så mycket mer precis men jag fick iaf ihop lite steg på räknaren   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 123

_
"Punktlighet stjäl bara en massa tid."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards