Palmstrands schäfrar

Alla inlägg under maj 2013

Av Nina Palm - 31 maj 2013 06:46

Nu ska jag minsannemej göra lite reklam för det medel som jag använde till Frasses "hål i pälsen" som troligen var ett fukteksem. Jag duttade på Well-Pet morron och kväll och såg redan efter nån dag att "aktiviteten" i huden slutade och att det läkte + att jag upplevde (placeboeffekten kanske?) att pälsen växte ut snabbare än vad det gjorde efter det andra "hålet". Det allra bästa var dock att Frasse lät bli att operera sig när han hade Well-Pet på området  . Nu har Ritz fått ett fukteksem och Gosia fick min flaska Well-Pet igår och det ska bli spännande att höra om hon tycker samma som jag.

_
 

Well-Pet

_
Igår var vi allt lite duktiga på den lilla gränden i Bara  . När jag kom hem höll Jonas på att laga hålen i gräsmattan med toppdress och gräsfrön och bara för att det är roligare att greja om man är två satte jag igång med att tvätta fönster först och rensa rabatter sen  . De som hade huset före oss gjorde tyvärr misstaget att plantera gräslök utan avgränsning och när man rensar rabatter hos oss innebär det till 90 procent att gräva bort gräslök som ploppat upp all over the place  . HATA GRÄSLÖK! (iaf i rabatterna)

_
Vi har förresten shoppat lite grejs till trädgården. Bl.a två nya väggflaggor och - icke minst - nya tvättklämmor  . Grejen är att Ica Maxi faktiskt hade exakt den lösning jag hade gått och funderat på när det gäller tvättklämmor och förvaring.

_
 

Flaggan på plats   

_
 
Finaste och mest praktiska tvättklämskorgen ever    

_
 

_
Nät utefixet var avklarat tog vi en kopp kaffe innan det var dags att traska på tur med Bären. Jag tog Flaxet på en runda runt Bara (han behöver fortfarande lite mer bilar, bussar och action) medan Jonas tog de Världsvana på runda på landsbygden  . Nu närmar sig semestern och det börjar bli hög tid - det har ju faktiskt gått ett helt år - att sammanföra hundarna så att man slipper gå på prommisar på var sitt håll. Jag tror absolut inte att det är nåt problem att sammanföra Frasse och Faxe eftersom Frasse inte är den som hetsar upp sig i första taget i umgänget med andra hundar   men däremot känns det lite mer besvärligt att sammanföra Yaxxon med Faxe eftersom dessa båda har vissa stridstuppstendenser. Tyvärr. Hur vi gör? Jo vi tar på gallermunkorgar och koppel och går på promenad under ordnade former. När vi gått några sådana prommisar och det känns som att det är läge kopplar vi loss dem en och en, så att de lixom inte märker att de är lösa och så får man vara med på riktigt och styra upp. Går det inte får man koppla allihop igen eller eventuellt låta Frasse vara lös och vänta till ett senare tillfälle. De känner ju varandra ganska väl ändå och är vana vid varandra trots att de bara kollat läget genom grindarna hemma så det borde inte bli några prblem. Vi kör alltså INTE "släpp dem lösa på neutral mark och låt dem göra upp"-metoden. Oh no   !

_
Hur som helst. Idag strålar solen återigen från en klarblå himmel och det är bara tre arbetsdagar kvar till min första semesteromgång. Ikväll kommer Sebbe och imorron ska vi äntligen träffa Sophia och Fredde och på söndag fyller min systerdotter och tillika mitt gudbarn Fanny Christina Johansson 15 år och vi ska på kalas i Vinslöv, dit familjen flyttat för ett par veckor sen. Jag veeeet man kan inte låta bli att tänka på "Plötsligt i Vinslöv"  .

_
 

Fanny 15 år ... Vad i all världen var det som hände   ?!

_
ANTAL STEG IGÅR: 8 559

_
Å så en Dr Philism:
_
"Opinions are like asses, everybody has one."   


Av Nina Palm - 30 maj 2013 07:20

Igår var det så dags att fira att Faxe blivit färdig tjänstehund med det obligatoriska tårtkalaset  . Sällan har väl en tårtorgie varit mer efterlängtad! Extra kul var att så många kunde komma  .

_
 

Förutom grisarna var jag först inne på att lägga dit ett par potatisar oxå (polis, polis, potatisgris - ni fattar) men ... nä  .

_
 

Stora delar av ligan samlad   

_
 

_
 

Även Jonas största fan Totte var med   

_
Efter fikat var det full aktivitet på planen inför kommade stordåd och Frasse fick sitt första lydnadspass på jättelänge tillsammans med Magnus  . Frasse blev så till sig i trasorna av att hänga med sin bästa Magnus att han totalt ignorerade både Jonas och mig när han och Magnus var på väg till bilen efter träningen. DET är kärlek det   ! Ja till Magnus alltså och helt uppenbart inte till oss  .
_
Yaxxon och Faxe fick nöja sig med lite rastning igår. Det kostar på att ordna tårtkalas plus att det var väldigt mysigt att bara chilla i solskenet tillsammans med goda vänner och att agera expertpanel åt träningskompisarna. En helt underbar kväll sammanfattningsvis!

_
Annat värt att notera är att Jonas påbörjar sin semester idag och att jag bara har fyra morgnar kvar att stiga upp före fan har fått på sig skorna innan det är min tur att gå på semester   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 650

_
"Sometimes you make the right decision and sometimes you make the decision right."   


Av Nina Palm - 29 maj 2013 07:14

Igår åkte jag och Kamelkungen till Burlövs BK för att träna lite BL  . Det började ganska bra tycker jag med ett helt ok fritt följ där jag iofs fick fixa med lite trängningar och överentusiasm. Fördelar med Yaxxon: han kan gå och följa med jättefin kontakt hur länge som helst utan annan belöning än "duktig" och en klapp i sidan. Nackdelar med Yaxxon: han är lite för "på" och gasar gärna igång med både trängningar, plogningar och gamnackesättanden i förväntan. Totalt sett tyckte jag ändå att det kändes bra och han tappade inte fokus på uppgiften  .

_
Sändande till rutan med avhämtning gick oxå bra men han behöver hjälp/visning för att s.a.s komma in rätt efter inkallningen där jag har ryggen emot honom - han tacklar mig gärna eftersom han inte är van vid att bli inkallad på det viset och det är lite lekvarning över det hela i Yaxxons lilla valnöt  .

_
När vi tränade fjärren med BL-väskan som "gräns" började detta rätt hyfsat men så satte två heldräktsklädda mondioringfiggar igång att greja åt Perras malle Balder en bit bort och då kan jag säga att fjärren var det sista Yaxxon tänkte på - han exploderade i nån slags anskällning och startade i raketfart bort mot busarna och det var ju en jädra tur att jag lyckade stoppa honom med ett avgrundsvrål . Efter det var det ju lönlöst på riktigt att försöka få till nån fjärrträning och Yaxxon fick åka koppel till bilen för paus   .

_
När mondioringen var klar tog jag ut honom igen för att träna sättande/ställande/läggande under gång och det gick obra på riktigt. Yaxxon höll ett getöga på skyddsgruppen heeela tiden och var inte alls koncentrerad   . Jaja - så kan det bli och då får man ta fram stora DK-arsenalen och visa rätt helt enkelt, om och om igen så att man åtminstone genomför momenten   . Lika med vittringsapporteringen (varför jag nu ens kom på tanken att öva på just detta moment   ?) - det slutade med att jag fick sitta vid pinnarna och styra upp letandet och det kändes ju så där kul MEN å andra sidan, han letade lugnt och fint till slut och lyfte inga pinnar på chans   .

_
  
Den här bilden är så Yaxxon   

_
Väl hemma höll Jonas på att klippa gräset och efter lite lockpaus tog vi Hobbisarna på runda   .

_
Ikväll väntar Onsdagsparty i form av tårtkalas  . Det är Jonas och Faxes till slut godkända polishundsuppkörning som ska firas med de sedvanliga kalorierna . Tänk att den här dan kom till slut!

_
 

Första bilden på Faxe - tagen för ganska exakt ett år sen   

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 950
_
Å så en Dr Philism:

_
"If they do it with you, they will do it to you."   


Av Nina Palm - 25 maj 2013 20:13

Idag har det varit fullt ös jätteklös för min del, i alla avseenden  ! Vi startade imorse, jag och Kamelkungen, med att åka ut till skogen för lite rapportträning med Mariana och DakkyDoo  . Våra ordinarie hjälpförare kunde inte vara med och träna och det är ju inte en helt unik situation så vi bestämde i veckan att "bra såser reder sig själva" och att vi skulle prova att vara hjälpförare åt varandras hundar  . Dakky fick börja och hennes sträcka, som skulle vara ca 300 meter var i själva verket 400 meter lång. Inte för att det spelade Dakky nån roll precis för hon sprang som värsta proffset OCH hon låg tyst och fin på stationerna ända till ett gäng pissmyror höll på att äta upp hennes tassar på B-stationen  . Jag hade alltså bundit upp henne i ett myrstråk och när hon kom till mig efter andra skicket var katastrofen ett faktum, stackars stackars Dakky - hon blev myrbiten i fötterna och i kisseriet och att hon faktiskt sprang det tredje skicket var en riktig bragd  . Jag trodde att hon fått bort alla myror, annars hade jag så klart inte skickat henne, men 20 meter ut på sträckan blev myrklådan henne övermäktig så hon kastade sig ner och började greja med ena baktassen MEN hon fortsatte mot A när hon grejat klart  . Nere hos Mariana blev hon vederbörligen avspolad både här och där men vi valde att inte skicka 4:e skicket för att hon var klart irriterad i sina tassar men däremot gick Mariana mig till mötes när jag var på väg tillbaka och då kom Dakky lyckligt springandes för att få karameller   .

_
 

Dakky på A med fokus ut på sträckan mot B   

_
Yaxxon fick sin hittills längsta sträcka i den här träningsomgången - 620 meter, för att vara exakt   . När vi väntade på att skicka mot A kom en hel drös barn promenixande på sträckan och när de fick syn på Yaxxon började de så klart fråga vad vi gjorde och tyckte det verkade hur fräckt som helst att Yaxxon skulle springa alldeles själv 600 meter i skogen och frågade om de fick stanna och titta när jag skickade honom   . Åh herregud   - längsta sträckan på läääänge, ny mottagare, världens uppförsbacke att starta i och så publik i form av barn, som är det bästa Yaxxon vet ...! Lite rampfeber fick jag allt och tänkte bara att MÅTTE han nu springa så att barnen tycker att han är cool   . Å visst sprang han, både det första och de övriga 3 skicken med tider på mellan 34 och 38 sekunder   .
_
  
Publiken   

_
  
Yaxxon på A-stationen hos Mariana   

_
Jag är mycket nöjd med Yaxxon men får jobba vidare med kondisen för han var rätt trött när han kom fram efter sista skicket. Iofs blev det knallvarmt och kvalmigt i skogen just då, men ändå.

_
Efter grill och snack med sök- och spårfolket åkte jag hem för att hinna säga hej till Jonas innan han åkte till jobbet igen. Frasse hade varit på långtur med hussen när jag och Yaxxon kom hem och han var rätt nöjd med livet han med   .

_
Försökte ta en powernap men kände mig rätt rastlös och kunde icke svimma en enda sekund. Det var bara ge upp och börja fixa och trixa här hemma istället. Började med den obligatoriska golvmumningen innan jag - när jag gick ut med en PET-flaska att lägga i pantsäcken - blev akut superirriterad på vår monsterklängväxt som vuxit så till den milda grad att den nästan täckt dörren in till kuvösen   . Fram med sekatören och så var det bara att börja klippa  . När jag väl hade fått upp dörren till kuvösen såg jag att den behövde dammsugas och fräschas upp och på den vägen var det   . Rätt vad det var var kuvösen fin, den halvårsgamla samlingen av tomglas var transporterade till återvinningen och golvet i garaget/förrådet var städat   .

_
 

En dörr som både syns och går att öppna   

_
  
Fin kuvös utan torra löv och spindelväv   

_
 

Tomma återvinningskassar   

_
Väl klar med allt var det hundservicedags igen och när jag hade varit ute med Yaxxon bestämde jag mig för att öva lite på sättande under gång och vittringsapportering och det visade sig att rapportträning är en alldeles utmärkt uppvärmning för Yaxxon när han ska träna finlir   .

_

Sättande under gång är inte världens bästa moment att filma själv ... den saken är ju helt klar   

_

Inga "smakprov" på fel pinne idag och inga flygande pinnar heller för den delen - däremot en del saggiga avslut = tappad pinne så det får vi jobba med   .

_
NU sitter jag här på locket och känner mig rätt nöjd med mig själv och med livet i stort. Jag har just öppnat en iskall cider och det finns faktiskt en del att kolla på burken  .
_
Å så en Dr Philism - alltid lika spot on men inte alltid så bekväm   :
_
"The best predictor of future behaviour is past behaviour."   




Av Nina Palm - 24 maj 2013 20:42

Idag fick jag ett inspirationsanfall och åkte till Burlövs BK för lite BL-träning med Yaxxon efter jobbet. Varför Burlöv? Jo för den klubben ligger närmare helt enkelt och på vägen hem (ja på vägen dit oxå så klart) passerar jag i princip rakt igenom ICA Maxi Toftanäs .

_
Nu föll det sig så att det inte bara vara jag som fick ett anfall utan det fick Yaxxon oxå, typ. Hundstackaren fick spunk på riktigt, snodde en kon och drog järnet runt appellplanen cirka 28 varv  .

_

_
 

Konen fick tyvärr vissa krigsskador ... eller är konkvaliteten inte vad den har varit eller har min lilla labradorkäftade schäfer blivit en schäfer även i bettet   

_
När jag lyckats bygga vår ruta med band och grejer försökte jag komma ihåg hur långt avståndet är till rutan i lydnadsklass 3  . Jag har fortfarande ingen aning (jag måste verkligen läsa regelboken) men satsade iaf på 25 meter och skickade iväg Yaxxon med ett "framåt" samtidigt som jag stod med telefonen i högsta hugg för att filma och - tro't eller ej - hamnade han i rutan direkt   .

_

_
Efter rutan tränade vi lite på sitt/ligg/stå under gång och det var ju en rätt livad historia kan man säga men han gissade iaf rätt de flesta gångerna   . Helt fel sinnesstämning för den övningen så egentligen vet jag inte varför jag provade men ... ja. Man vill ju lixom veta hur de momenten har satt sig i minnet när man ska försöka ta sig samman och träna inför en start i en helt ny klass. Vittringsapporteringen gick väl sisådär - första försöket valde han rätt pinne, apporterade och kom in med pinnen och sen lyfte han fel pinnar medan han letade, sprang över pinnarna så de for all världens väg och tuggade på den rätta som en bäver och även där kan man ju lugnt säga att det inte var rätt dag för just den övningen   . Hopp apport och inkallning med ställande gjorde han dock fint om man inte räknar det hoppet där han hoppade rakt in i hindret med framtassarna före och välte hela konstruktionen   . Jag trodde att han hade slagit sig fördärvad men det visade sig - tack o lov - att han var helt ok. Däremot hade kraschen helt klart en slags barreringseffekt för efter det hoppade han så högt och långt att jag nästan blev gråtmild   . Lite spontankorrigering utfört av dött föremål - det kallar jag nytänk   .

_
Man kan ju säga som så att Yaxxon inte direkt ligger i röret för en massa stilpoäng men han gör iaf grejerna med liv och lust och med en slags personlig touch   .

_
Sammanfattningsvis:

* Det är en bit kvar men får vi bara till fjärren, som vi inte ens tänkte på ikväll, tror jag nog att vi ska kunna tråckla oss igenom en trea med betyg i de flesta momenten. Det hela hänger på att jag lyckas få ner entusiasmen hos Yaxxon till en lite mer normal nivå  .

* Jag tyckte det var lite väl livat ikväll - absolut - men själva träningen var faktiskt rolig, det är svårt att inte skratta åt Kamelkungen när han rockar loss   .

_
Nu ligger pojkarna här och tuggar tuggis och jag njuter av att de varit på långtur med husse tidigare idag, att det är miljoner kriminalserier på TV:n och att det är fredagkväll  . Imorron väntar en tur till skogen och med lite extra tur slipper vi regnet som utlovats   .


_
ANTAL STEG IGÅR: 11 137

_
"Varför göra idag det du kan skjuta upp till imorron?"   





Av Nina Palm - 22 maj 2013 07:59

Jahaja. Nu är Faxe polishund och har jobbat sitt livs två första pass och faktiskt fått spåra "skarpt" och gjort det bra i stadsmiljö även om det ena spåret hade lite för många avgångar för att kunna "hålla i rätten" men han tog sig från A till B iaf och det andra spåret - då var Flaxet jättetrött - distraherades av x antal kaniner 50 meter från slutet  . Bra början och husse njuter av att kunna åka på ärenden och faktiskt ha rätt att jobba på dem oxå  . Det är en mycket glad make som åker till jobbet nu och det känns ju helt underbart, bara det.

_
Själv sitter jag mest hemma i soffan och undrar var min energi har tagit vägen  . Det är knappt jag orkar gå på långtur med Hobbisarna - även om jag GÖR det - och att ens fundera på nån form av lydnadsträning är inte aktuellt. HLR-hundägare ett tag till alltså = se till att de får mat och motion  . Det är sjukt skönt att den här resan är till ända och jag borde ju skutta rundor som en sån där duracellkanin men det gör jag inte alls utan jag känner mig lixom bara ... tom   . Skitskumt! MEN tydligen ska den här känslan vara helt normal efter över 1.5 års vånda. Nu närmar sig tack o lov semestern och lite skogsarbete ska jag nog få till men att öva på trick, nä. Får prioritera att de får komma ut och röra på sig ett tag till, Yaxxon och Frasse.

_
Det händer alltså inte så mycket bloggvärt just nu även om Jonas tur till Sysav igår med alla säckar ogräs och mossa gav vår trädgård ett rejält lyft, som verkligen matchar den nyklippta gräsmattan och de rensade rabatterna  . Ja och så bytte han en trasig lampa på Caddyn dessutom så nu slipper jag det där störiga "du har en trasig lampa"-plinget varje gång jag startar bilen . Vi i dagsläget bara ett bil-pling kvar att åtgärda och det är servicen på Skodan som ingick i priset när vi köpte den. Pling - pling - pling - PLIIIIING   .

_
Idag regnar det järnet över Malmö   och tydligen ska detta fortsätta ända till imorron bitti klockan 5 - vi snackar rotblöta deluxe - och vi får se om det blir nåt Onsdagsparty för mig ikväll eller om jag tar en långtur med pojkarna hemmavid istället. Hade vissa planer på ett intervallpass med Yaxxon men som han springer (eller framförallt startar) är det direkt hälsovådligt med halt gräs som underlag ... Aja - det visar sig.

_
ANTAL STEG IGÅR: 9 101
ANTAL STEG I FÖRRGÅR: 11 327

_
En gammal sanning får avsluta dagens något melankoliska inlägg

_
"What goes around, comes around."   

Av Nina Palm - 19 maj 2013 10:12

Så kom då dagen - till slut - då Faxe blev godkänd som polishund  . Det tog nästan ett helt år men med tanke på förutsättningarna är det inte alls illa, iaf enligt mig som ju har försökt lära lite olika hundar diverse arbetsuppgifter genom åren. Faxe var 15 månader när han kom. Han var inte L-testad av Polisen (de måste vara 18 månader när detta görs), han var inte ryggröntgad, han kunde I N G E N T I N G och skulle det komma en mer färdig hund, skulle Jonas vara inställd på att byta  . Polisen måste ju tänka på verksamheten i första hand och Faxe (som vi döpte Gambler till samma kväll som vi hämtade honom) var ju faktiskt ett oskrivet blad och osäkert kort, i ALLA avseenden. Även om Försvarsmaktens (FHTE) har mycket bra koll på vilket hundmaterial de lämnar ifrån sig är det inte alltid det blir som förväntat. På ett år har Faxe lärt sig en jädra massa grejer - terrängspår, hårda spår, saksök, sök med vindmarkeringar (personer och föremål), lydnadsmoment, skyddsmoment inkl. munkorgsarbete och inomhussök och nu har han alltså klarat av alla prov och får börja jobba som polis i veckan som kommer  .

_
  
Faxe i sin arbetsuniform   

_
När Jonas ringde och berättade att de var godkända var det som att luften gick ur mig på riktigt. Över ett och ett halvt års strul med tjänstehundar var över och ... ja. Tog inte in det hela riktigt utan gick som i en slags dimma hela dagen   . Jag gick iaf iväg och handlade skumpa - det hör ju lixom till på nåt vis, så mycket hade jag iaf koll på   .

_
 

_
I övrigt har ju den här veckan dominerats av Eurovision song contest 2013 som har hållits här i vårt underbara Malmö  . Herregud så mysigt det har varit med alla glada människor som sprungit runt med flaggor, lyssnat på musik, kollat på dans och gud vet allt som har pågått i stort sett hela veckan. Jag är rätt svårimpad när det gäller sånt här men Malmö har verkligen lyckats förmedla en känsla av "We are one" - på riktigt   .

_
 
_
  
Robin - Sveriges representant fångad av Eva Engelns mobiltelefon   .

_
Igår gick vi en sväng på stan för att kolla på Eurovisionjippot och efter det åkte vi ner till klubben för att kolla tilll tävlingsarrangemanget i agility och för att säga hej till våra kamrater  .
_
På kvällen åkte vi och några till hem till Gosia och Anders för att kolla på Eurovision och vi hade en redigt mysig kväll  . Robin Stjernberg levererade grymt bra - jösses vad den pågen kan sjunga, otrolig på riktigt  . Tyvärr blev det inte så höga poäng för Sverige men jag tyckte att Robin gjorde det grymt bra! Heja! Och en sån go kille han verkar vara. Petra Mede var fantastisk, Carola visade prov på självdistans när hon lät sig blåsas av scenen av en jättefläkt, Fredrik Reinfeldt gick och tömde diskmaskinen, Sarah Dawn Finer ... ja, listan kan göra riktigt lång. Fast allvarligt *hashtag*-Saade var ju fruktansvärt pinsam. Vilken final - det blir svårt för Danmark att toppa (Saade oräknad)  ! Stolt över att vara svensk var iaf jag med tanke på att 125 miljoner människor såg sändningen och lovorden haglade över både själva finalen och Malmö  .

_
Danmarks låt var inte min favorit, refrängen (som iofs var bra) 100 ggr på 3 minuter och sen var det ju fasligt vad tösabiten läspade   . MEN grattis Danmark   ! Det verkar kunna bli Eurovisionfest för oss nästa år igen. Eller som den här blixlevererade lastbilen kungjorde efter segern igår:

_
 

_
Idag vräker regnet ner och Jonas håller på att gödsla gräsmattan och tömma hängrännorna i detta nu. Själv sitter jag och sammanfattar livet så som det sett ut de senaste dagarna och njuter av att Jonas och Faxe ska åka och jobba på riktigt imorron    .

_
Kanske blir det lite hundträning idag, kanske inte.

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 697
ANTAL STEG I FREDAGS: 9 894 
ANTAL STEG I TORSDAGS: 12 003
ANTAL STEG I ONSDAGS: 10 003
_
"Det man inte vet har man ingen aning om."   



Av Nina Palm - 15 maj 2013 06:34

En kollega berättade om ett TV-program där en forskare skulle bevisa att hundar kan bli avundsjuka, detta genom ett försök med två hundar. Hundarna skulle i samma rum utföra tricket "vacker tass" - den ena hunden fick godis för besväret medan den andra inte fick det. Syftet med "försöket" var alltså att visa att den hund som inte fick nåt godis för sin konst slutade göra konsten till sist för att den blev avundsjuk på den andra hunden som fick godis ...  . Allvarligt  ! Låter mer som att hunden utan godis tröttnade på att göra ett trick som den inte fick belöning för en enda gång ... men vad vet väl jag  ?

_
Anyway. Hur det än är med detta kan jag säga att vi är sjukt rättvisa i vår familj med hundarna - eftersom inte alla kommer överens riktigt är det ett jäkla meckande med att de ska få ligga i soffan och gosa lika mycket, att de ska få exakt lika många tuggisar var, att alla ska få matrester om detta bjuds (en köttbit i miniformat GÅR att skära i tre lika stora delar) och att alla ska få komma ut och rastas eller aktiveras lika mycket  . Nu leder ju Faxe träningsligan stort av naturliga skäl men det innebär ju att de två andra måste få aktivering när vi kommit hem från jobbet.

_
Den här veckan är jag ensam hemma med Hobbisarna och i måndags tog jag båda två på en lång powerwalk där vi varvade dragträning och gå-fint-vid-sidan   . Igår var det dags för Yaxxon att få ett intervallpass och därför åkte jag till Burlövs BK där Gosia och Cina hade bestämt lydnadsträning med Ajaxx och Yalla  . Även den lilla skyddsgruppen bestående av Susanne, Perra och Elin var där. Yaxxon fick springa Stora passet intervall med tillägget att han efter sista skicket i varje omgång fick skälla 25-30 ggr  . Gosia var mottagare - tack   ! Yaxxon sprang på bra men slapp sista resan tur och retur för att han såg ut att vara lite tung i benen. Stretchade honom noga och gick av honom och stannade kvar en stund innan jag körde hem för att ta hand om Frasse, som inte fick följa med eftersom hans sinnessjuka skällande i bilen (det går inte att beskriva - det måste upplevas   ) inte direkt blir bättre av att det tränas skydd just utanför  . Väl hemma tog jag ut Frasse på en hyfsad promenad och där jag hittade en bra och lagom seg backe för Frasse att springa uppför fick han leta 15-20 Frolicar, som jag huttade iväg så långt jag kunde, en och en. Det var en nöjd schäfergubbe med låååång tunga som traskade med hem igen  .

_

Annars har det inte hänt så mycket faktiskt. Igår, när jag satt och skrev i godan ro här på jobbet, smällde mitt ena BH-band. Bara så där   ! Det kändes ju så där bra med tanke på att jag hade ett vitt linne och en tunn kofta på mig. Som tur var hade jag en jacka med mig och kunde kasta mig iväg till Twilfit för att shoppa en ny BH ... det har sina fördelar att jobba dagpass i innerstan om man säger så   .

_
Faxe och Jonas är - som sagt - borta den här veckan. Det är polishundförarna som har sina regveckor nu och det innebär en veckas träningsläger i skogarna runt Höör. De grejar bl.a med tillämpade övningar som är upplagda på ett sätt som liknar "skarpt läge". Det är ju inte bara hundarna som ska göra sitt jobb utan även poliserna måste ju tänka taktiskt och lägga upp strategier för att fånga "busarna". Jonas är nöjd med Faxes insatser så här långt, det lilla spigget har ju aldrig varit med om något sånt här   .

_
 

Tjött' hjälte   

_
Ikväll väntar Onsdagsparty på klubben och med lite tur får jag till en träningsplan innan dess.

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 911
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 12 325

_

"Golf är också ett sätt att förstöra en skön promenad."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards