Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2013

MÅNGA KVARTAR BLIR DET

Av Nina Palm - 3 oktober 2013 06:50

Igår var det Onsdagsparty och jag la fokus på momenten i lydnadsklass 3 eftersom vårt första försök att bli uppflyttade till elitklass i lydnad närmar sig med stormsteg  . Vi började med platsliggning, som gick bra och sen sitt i grupp som gick mindre bra  . För första gången på sex år blev Yaxxon ängslig och ville därför inte sitta kvar. Han tyckte det var jättejobbigt att en valp, som var snett bakom honom på hela 50-60 meters avstånd, var urförbannad på riktigt en längre stund och verkligen gav ljudligt uttryck för det. Yaxxon vred på huvudet och lyssnade på den jättearga valpen några gånger, öronen veks ner och till sist kom han smygande mot mig. Det har verkligen aldrig hänt att Yaxxon visat obehag på det viset - eller egentligen överhuvudtaget - och så klart gick jag bara och satte tillbaka honom och ställde mig närmare den sista stunden. Konstigt. Satte honom igen senare på en ljus plats på parkeringen och det gick bra trots skällande hundar, busande hundar och mycket rörelse runt omkring - puh   ! Att han (tyvärr   ?) struntar i hysteriskt skällande hundar visste jag ju iofs sen tidigare, det har vi nämligen fått den stora äran att testa på tävling  .

_
Jaja. Pratade med GB innan träningen angående fjärren och fick en del tips angående bakåtjobb och innan vi la på luren sa hon tröstande på typiskt GB-vis att "... a men va fan - de där lär du honom på en kvart"  . Nu räckte det såklart inte med ytterligare en kvart utan det är bara att konstatera att jag inte jobbat tillräckligt med ordförståelsen och bara lärt honom ATT han ska sitta, stå och ligga men inte HUR han ska göra det under åren   . Faxe lägger sig och sätter sig t.ex naturligt bakåt medan Yaxxon alltid har lagt sig framåt utan att jag brytt mig om det och det är det som gör att jag får problem i fjärren nu när han ska växla mellan alla ställningar utan att röra sig framåt  . Det är inte det att han promenixar framåt hejdlöst för att komma till mig utan snarare, att han inte låser frambenen konsekvent ännu och eftersom han inte gör det innebär växlingarna mellan sitt och stå respektive mellan stå och ligg att han rör sig framåt   . Det HAR blivit betydligt högre procent rätt växlingar (säg cirka 6-7 av 10 beroende på dagsformen) men det känns verkligen inte stabilt. Jaja. Jag la en kvart på det detta men insåg - som sagt - direkt att det lär bli många kvartar till innan det är klart   .  Fria följet och sitt under gång gick bra. Lite seg ner i sättande men inga tveksamheter om vad han skulle göra. Inkallning med ställande sen och där hade vi tjyvstart både från sittande och från stående  . Det momentet kan han på riktigt och efter en tillsägelse gjorde han momentet riktigt fint - full rulle, tvärnit, full rulle på MINA kommandon  . Vittringsapporteringen gick bra, rätt pinne och bra och balanserat "letande" båda försöken och där ska jag bara slipa på själva apporteringen, han ska få apportera spårpinnar satan i gatan för att lära sig att inte tugga på dem. Hopp apport är hans favoritmoment ... på gott och ont - herregud alltså   . Gosia fick ställa sig vid sidan av apporten och stötta med ett "tyst" för att han inte skulle morra på apporten (jag har nämligen en känsla av att det där morrandet ses med ännu mindre blida ögon i lydnadsklass  ). Fina, höga och långa återhopp och inte farligt med tugg på apporten innan avlämnandet. Det enda vi inte körde igår var rutan så den får vi ta en annan dag.

_
      
 
_
Övrigt som hänt sen sist har varit att Frasse skrämt oss rejält. Han tacklade Jonas i hallen när de skulle gå på promenix i måndags och jag vet inte hur han lyckades träffa Jonas ben för sen kunde det stackars Fräset inte lyfta på benet utan att ramla, han vinglade på bakbenen, svansen hängde rakt ner och ryggen var uppdragen lika skarpt som en ostbåge  . Vi fick ju full panik så klart och trodde att hans sista stund var kommen men efter massage (morr morr morr  ) av det uppdragna området mitt på ryggen, Romefen och vila är han ok igen  . Herregud alltså! Nu får han dock gå på lugna koppelpromenader ett tag och vi får hålla ett öga på rörelseapparaten baktill. Det som var bra var, att han inte reagerade på att Jonas tog svansen och böjde den rakt upp, något som inte brukar gå om en hund har en skada i läge L7S1.

_
 

_
Ikväll väntar tävlingsmöte och TK-möte på klubben och det lär väl vara det enda som kommer att hinnas med. Eventuellt hinner jag med en kvart fjärr oxå  .

_
ANTAL STEG I MÅNDAGS:15 283

ANTAL STEG I TISDAGS: 11 149

ANTAL STEG IGÅR: 9 165

_
Å så en Dr Phil i repris:


"Integrity means doing the right thing even when nobody is watching."   


 
 
Sabina

Sabina

3 oktober 2013 09:24

Vad skönt att Frasse inte verkar vara allvarligt skadad ❤️! Förhoppningsvis gör vila, värme & medicin susen.

Vissa moment blir det helt enkelt traggelvarning på & jag tror också att Yaxxon behöver lär sig HUR han ska göra skiftena mer än ATT han ska göra dom. Kul med lite input även om peppningen kanske inte var så pedagogisk ❤️

Bamsekramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

3 oktober 2013 10:08

Det är hur skönt som helst. Jag hade inte klarat en Frasse-katastrof :(. Det verkar göra susen med vila, värme och medicin iaf. Jag tror oxå att HUR är the keyword i det här sammanhanget. Jag tycker att GB är väldigt pedagogisk och förstod att det där med kvarten var lite skoj bara :). //Bamsekramar

 
Sanna

Sanna

3 oktober 2013 11:07

Grå hade samma rörelsemönster som Yaxxon i fjärren. Jag valde att stötta det nya rörelsemönstret genom att lära in nya kommandon och handrörelser som stöttar och påminner hunden om rörelsen jag är ute efter. Läggande från stående, heter "deck" och handrörelsen är en svepande rörelse med armen och handflatan mot hunden så att den påminns om att lallan ska bakåt, neråt i backen. Tog den berömda kvarten att lära in med klickerstöd ;)

Stackars Fräset. Kollat ischiasnerven? Han är väl en stor påg, precis som Stridsvargen. Han haft lite känningar under sommaren. Massage och stretchövningar har löst det.

/Sanna

http://vackraweimaraner.blogsopt.com

Nina Palm

3 oktober 2013 13:48

Yaxxon tillhör de hundar som inte funkar optimalt med klickern - han blir alldeles tossig - men jag håller på att fixa med handtecknena ändå, jag insåg att handtecknena inte riktigt var optimala för utförandet. Det som är störigt är att han gör rätt 60-70 oprocent av försöken ... hm? Frasse är en ganska stor kille och det som är lite skumt - för jag tror oxå på nervpåverkan - är att det släppte så snabbt. Från fyllo till nykter på 10 minuter? Hur kollar man ischiasnerven (han är olycksfallsförsäkrad bara)?

 
Annette Olsson

Annette Olsson

3 oktober 2013 18:53

Dina bilder av Palmjuvelerna är underbara! "Kvartarna blir många om man någon lydnad ska fånga". En kvart om dagen inte helt fel.

http://team-dixon

Nina Palm

4 oktober 2013 08:27

Så är det :)! Kvartar ska till, om det ska bli nåt av det. Tack fotoomdöme! //Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards