Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Nina Palm - 5 oktober 2012 06:49

Igår kom Frasses efterlängtade och alldeles egna tjänstetecken från Mach  ! Inspirerat av hans gamla outfit men ändå helt klart med en civil hobbyhundslook. Tack snälla Marie för att du alltid grejar ända till det blir som man tänkt sig  !

_
 

_
 

_
  
Frasse i sin proffsoutfit som hädanefter (förhoppningsvis) kommer att användas av FaxeFlax   .

_
Igår var det en ganska vanlig torsdag i verkligheten. Funkar fint för mig. På kvällen höll jag fast vid min plan att ta varsin hyfsad runda med Frasse och Yaxxon och träna lydnad på fotbollsplanen på vägen hem  . Yaxxon var först ut. Hörsamhet, ordning och reda var devisen på själva promenaden och när vi kom till "lydnadsplanen" var han på helt perfekt träningshumör. Vi började med fritt följ i sakta marsch inklusive allt och eftersom han var koncenterad och allmänt välartad kunde jag öka till normal promenadtakt ganska snabbt. Gjorde lite oväntade manövrar som vanligt och han tappade faktiskt inte tråden en enda gång och inte varvade han upp heller  . De småfel som blev rättade jag till direkt och tydligt och när vi kommer i den här fasen båda två samtidigt, där allt bara fungerar, är det en jädra cool känsla  . Fortsatte med lite kortare inkallningar med ställande och läggande var för sig och även om farten kunde varit bättre var jag nöjd med att han LYSSNADE och faktiskt både stannade och la sig sitt allra fortaste. Krypstarter sen och efter det ett par hela kryp inklusive halter, vändningar och så. Han låg lite för långt fram mellan varven så vänstersvängarna fick jag hjälpa till med igår. Nu gjorde jag inte det efter de misslyckade svängarna utan direkt när jag märkte att han inte skulle kunna svänga rätt i den positionen han låg, han fick alltså backa först och sen svängde jag *stolt över mig själv*. Skallet är rätt stabilt - han skäller en aning för glest men ändå med bra kraft första sekvensen medan andra sekvensen alltid är tät och fin  . Har provat att heja på honom och dona för att få upp intensiteten men det blir mest pannkaka av det och det är ändå inte så glest att man börjar titta på klockan mellan skallen ... jag tror att det kan kosta mer än det smakar att greja med en liten detalj i ett annars bra moment  . Vi avslutade med fjärren - jag står kvar på nära avstånd ett tag till - och även igår reste han sig distinkt upp i stående på från både ligg och sitt. Från sitt tar han gärna ett eller ett par steg framåt dock. Konstigt nog verkar det svåraste för Yaxxon vara att sätta sig från stående . Belöning igår: godis.

_
Frasse var betydligt mer samlad igår än i förrgår - tack gode gud för det  . Vi körde ett ganska långt pass linförighet med många halter och vändningar i och han låg i rätt position nästan hela tiden och han satte sig dessutom rakt nästan varje halt  .  Framförgåendet som kraschade i onsdags (med mig) gick bättre igår men han har ju räknat ut vad som väntar när jag ska starta och framföringen blir det gärna plattan i mattan-varning på + att han gör ett galtasprång ut i kopplets längd . Men SEN, när han väl är ute i kopplets längd, går han normalt sett jättefint, rakt och lugnt. Skumma grejer. Körde riktigt långa sträckor igår med många halter (efter 25 meter) och jag gjorde dubbla framföringar och försökte klura med kommandot. Dubbla framföringar lugnade ner det hela lite medan tre framföringar = plattan i mattan  . Inkallningar utan inkallningar, dvs. sitt kvar, där jag gick ut 30 meter gick bra. Läggandet under gång är han jätteduktig på även om framföringen även där är lite väl livad för min smak   . Avlutade med att ta tag i vårt krypprojekt igen och just igår stannade han när jag stannade utan att behöva backa in i position. Vi är på ett steg i taget-nivå fortfarande. Provade gå 2 steg och det gick hyfsat det med men 3 steg = fel position. Belöning: godis.

_
Annars hände det inte så mycket igår precis. Torsdagskoma lixom  . Tur att det är fredag idag iaf även om jag ska övertida ett par timmar.

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 865

_
"Ett beslut är ofta ett bevis på att man blivit trött på att tänka."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards