Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Nina Palm - 11 oktober 2012 06:59

_

Rimfrost - rattmuff på, tjällossning - rattmuff av   

_
Imorse var det höstpremiär för knäckegräs, dvs. gräs med rimfrost och det var mycket populärt ... samtliga fyrbeningar blev alldeles tossiga och plöjde genom gräset med sina långnäsor  . Själv ser jag enbart hundliga fördelar med rimfrost (såvida den inte kommer i juni eller så -för då passar den lixom inte in riktigt) - man slipper nämligen torka tassar och blöta magar + att hundarna alltså tycker att det är buskul när det sprakar i gräset  . Skrapa rutor på bilar och halka på glittrig asfalt är däremot inte lika kul  .

_
Igår var det Onsdagsparty och medlemsmöte på klubben och jag körde iväg ganska tidigt för att åtminstone hinna köra ett pass lydnad. Frasse fick starta och jag passade på att inviga mitt nya fina koppel, som visade sig hålla måttet på riktigt  . Frasse är ju ingen blyg viol precis, när han ska entra appellplanen, och det tar på krafterna att hålla styr på honom men med hjälp av halkfritt och lätt koppel gick det riktigt smidigt  . Själva träningen gick väl ganska ok. Inte ett av våra bättre pass momentmässigt men vi fick iaf chans att nöta framförgåendet både länge och väl   . Det är framföringarna som sabbar alltihop och därför gjorde jag som Mariana föreslog, ställde upp honom som för gå-träning i framåtsändandet, ställde mig bakom och kommenderade "framåt" och det funkade rätt så bra. När jag hade gjort det några gånger la jag till framföringen igen och själva "utskicket" och visst blev skuttet ut lite mindre men det var fortfarande kvar   . Det är så där med Frasse, ena dagen är han i perfekt balans och gör allt lugnt och fint och andra dagen är han inte alls i träningsbalans och då blir det ... som det blir  . Jag har accepterat det och tränar oavsett dagsform och när en förhoppning om att momenten ska sätta sig så att de fungerar oavsett Frasses dagsform  . Linförigheten gick ganska bra - låg på lite för mycket i början, läggandet under gång är han ju bara så duktig på och så även igår och första sitt kvar:et blev stabilt medan det andra misslyckades  ... så jag fick göra ett tredje, som funkade. Pratade med Heidi igår och vi kom in på det där med "tvärtom"-tänk, bl.a vid apporteringarna (varken Ozzy eller Frasse släpper ju grejer ifrån sig hur som helst) och jag var ju bara tvungen att prova. Kastade metallapporten (han satt kvar  ), kommenderade apport (grep i farten  ) och på vägen in tyckte han att han kunde dra en repa och göra några skramlande omtag medans men med dubbelkommando kom han in och satte sig iaf men han bet allt vad han kunde runt apporten - och det är här tvärtom:et kommer in i bilden - istället för att kommendera loss och ta apporten sa jag "fast" och "fot" och så gick vi några vändor, gjorde ett läggande under gång, ett sitt kvar med en inkallning och SEN - när han verkligen inte fattade vad jag höll på med - tog jag apporten "loss" och bytte mot en karamell  . Vi upprepade några gånger och konstigt nog kom han in direkt till sidan utan ärevarv redan efter första försöket och så gick vi en sväng, gjorde några trick med apporten "fast" innan jag tog den. Hundar är konstiga djur  .

_
Medlemsmötet förflöt smidigt och var väldigt trevligt - extraplusplus till nya IPO-gänget som avbröt träningen och hade representanter med på mötet  . Medlemsmötena har t.ex en punkt som kallas "Övriga frågor" och där har man chans att ta upp förslag till förändringar och aktiviteter + att man kan lätta sitt hjärta om nåt är på tok och få en diskussion. Man får veta hur det ligger till med ekonomin och alla grupper och kommittéer berättar vad de har för aktiviteter, vad som hänt osv. Roligast igår var ändå att Markan gått från flera tusen kronor minus i resultat till lika många tusen plus (heja Irene! och heja betalningsmoralen hos medlemmarna!), att klubbens första två agilitytävlingar (det är inte snutet ur näsan att arrangera kan jag säga) fått jättemycket beröm och att hemsidan börjat leva upp på riktigt  . Sen väntar dessutom en lagtävling i bruks i november där hela 13 lag från de olika träningsgrupperna är anmälda!

_
Efter mötet tog jag ut Yaxxon en runda men nån mer seriös träning blev det inte, tyvärr. Vi körde ett par kortare inkallningar med stå och ligg, lite kryp och ett - helt oväntat - superbra pass fritt följ  . Ja och så körde vi ett par metallapporteringar oxå, mest för att Yaxxon tycker att det är sjukt kul att apportera metallen  .

_
Faxe och Jonas var och spårade innan mötet och av 500 meter spår hade 250 m ungefär gått på asfalt med vinklar och allt. Faxe hade gjort sitt bästa jobb hittills på hårt underlag  . Polletten verkar så smått falla på plats i Faxes lilla valnöt "man kan spåra på asfalt oxå - det är bara det att man inte kan skynda sig så mycket som man brukar"   .

_
ANTAL STEG IGÅR: ?
_
"Använd spegeln och inte kikaren när du letar efter fel."   



Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards