Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av Nina Palm - 15 oktober 2012 06:59

Ungefär så kan man sammanfatta känslan efter den här helgen på ett vädermässigt plan, med tillägget: lera lera lera lera lera lera  . Igår sov Jonas hela dan efter lördagens nattpass och jag, som egentligen hade tänkt fixa lite i trädgården, hade ingenting att göra. Alltså körde jag in till jobbet för några övertidstimmar och tog Hobbisarna med mig för att vid ösregn gå långtur och vid uppehåll (hoppet är det sista som överger en) åka till klubben för ett lydnadspass   .

_

Precis när jag jag inte hade fler övertidsmål att sätta upp hade det nästan slutat regna, alltså körde jag ner till klubben en sväng   . Av erfarenhet blir man vis(-are) och därför började jag med Frasse, som först fick gå en rastrunda och leka med lite pinnar innan jag satte igång med träningen. Han fick träna på det han inte är så bra på dvs. framförgåendets framföring och starter, sitt kvar, platsliggning, kryp och hopp  . Körde lite linförighet som uppvärmning eller - egentligen - för att få honom i träningsmood. Framförgåendet började jag med att ställa upp honom i rätt riktning, gå in bakom honom och ställa mig i kopplets längd och kommendera "gå". Frasse stod som en stenstod och bara lyssnade men rörde sig icke ur fläcken ..."aha - framåt menar jag" och så stampade han iväg  . Det blev ju inte kanon direkt utan han gick ut åt vänster lite väl mycket och stannade på trekvart och jagade upp sig till på köpet men jag behöll lugnet iaf och rättade till felen och efter en sisådär 102 vändor gick det bra flera gånger i sträck  . La till framföringar och skick med nolltolerans mot trängning och studs och vi kunde faktiskt avsluta med några riktigt fina framförgåenden  . Sitt kvar:en gick bra igår (kan bero på utmattning efter framförgåendeträningen iofs  ), kryp med ett litet steg i taget och sen med två små steg i taget och med fokus på position och rak riktning fungerade fint och vi kom riktigt långt (30 meter ungefär)  utan att Frasse jagade upp sig för mycket   . Synd att momentet inte är att backa i kryp för det är han sjukt bra på   . Platsliggningen tar sig, lite oro och minikryp i början men sen låg han lugnt tiden ut (6 minuter)   . Nu måste jag ta och lägga honom med andra hundar och kolla status där, det är ju inte så att han far iväg och stör de andra utan han kan krypa nåt steg och evenetuellt pipa men om jag lägger honom en bit ifrån så borde jag få frivilliga  . Hoppet fick avsluta vårt pass och han verkar helt och hållet ha slutat ta sats från hindret och sättandet på andra sidan börja bli mer stabilt även om tjyvstarten hänger i luften.

_
 

_
Yaxxon sen. Rasta först och sen tog vi tjuren vid hornen direkt med framåtsändandet (det momentet som det såg ut som vi aldrig hade tränat på på den senaste tävlingen). La ut bollarna på låååångt avstånd och var petig med framföringen, kommenderade framåt och Yaxxon for iväg som en projektil i full galopp  . Man kan säga så här: det skulle han INTE ha gjort   ! Lite impad själv att jag både fick honom att stanna OCH att komma tillbaka för ett nytt försök   . Ett något mer diskret utskick blev det efter denna "återkallning" och sen kommandot "stanna-gå" innan gruppen (konerna). Dagen till ära insåg han dessutom att det var lika bäst att komma på inkallningen oxå   . Vi grejade ganska många varv och jag var faktiskt noga och fokuserad hela tiden och lät honom inte sticka iväg till bollarna alla skicken utan jag belönade med boll hos mig (många bollar blev det  ). Tror att problemet är att jag kört med bollarna för mkt och när jag sen inte la ut dem på tävlingen blev det tok och missförstånd, dels för att Yaxxon var i bus-mood och okoncentrerad dels för att jag var frustrerad för att jag inte fick kontroll på honom innan det var dags för framåtsändandet. Dubbelfel s.a.s.   . Fortsatte med inkallning med stå och ligg, först ett par korta varianter som uppvärmning och sen några långa och de gick faktiskt riktigt bra  . Efter fartmomenten körde vi kryp och det visade sig vara ett smart drag träningsmässigt för Yaxxon kröp iväg som en silverfisk på ett skitt' badrumsgolv - fick fånga honom i svansen lixom  . Gjorde om det hela och med lite bestämdare nedläggande från min sida fungerade hela krypet bra. Jag får vara noga med att passa positionen dock. Skallet var intensivt och tätt båda omgångarna igår och det var ju både ovanligt och kul   .  Stegen sen. Han hoppar konsekvent över sista steget och det är inget jag tycker man behöver förstöra ett i övrigt bra moment för genom att börja pilla med men när det nästan lika gärna kan bli ett svanhopp som gör att hunden missar 3-4 steg får man ju lixom ta tag i det  . Igår körde vi alltså steghörsamhet - han fick stanna (lyssna), gå saktare när jag bytte tempo och så fick han stå stilla och äta karameller på nervägen några gånger och då satte han faktiskt tassen på alla stegen  

_
 

_
När jag nästan var klar med Yaxxons träning började regnet falla rätt rejält över Malmö igen och när jag satt i bilen kom jordens skyfall och det var riktigt läbbigt att köra bil på motorvägen faktiskt  . Väl hemma var jag rätt trött och lämnade inte sofflocket förrän Jonas och Faxe hade åkt till jobbet och det var dags att gå på kvällstur med pojkarna. GUD så skönt det är att vara inne med nöjda hundar när regnet vräker ner utanför    .

_
Ikväll får vi se vad som händer. Det regnar fortfarande ... men med lite tur kanske det har slutat till ikväll när det är dags att gå på tur med pojkarna. Jag hade dessutom velat få till en platsliggning med Yaxxon och Frasse (Jonas får lägga Yaxxon så det blir som "på riktigt").

_
ANTAL STEG IGÅR: 9 365

_
"Det gäller att få ändan ur vagnen så man slipper ta sig i kragen."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards