Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

TOK-FRANS & LYCKAT BLOGGTIPS

Av Nina Palm - 4 oktober 2012 07:09

Idag har Frans, Frank och därmed även Frasse namnsdag   !

_

Grattis pucko   !

_
Grattis oxå till V-kullen, Kanelbullarna även kallade, på 7-årsdagen   ! En varm tanke till Vilja Vettvilling, på andra sidan regnsbågsbron ,som lagom till sin födelsedag får en lillasyster  .

_
Namnsdagsbarnet - numera med rätta kallad Tok-Frans - hade ingen av sina bättre dagar på träningen igår, det var herrejössesallinclusive-varning på hela tillställningen med mina mått mätt medan han själv säkerligen tyckte att hans prestationer gränsade till V Ä R L D S K L A S S  . Jonas hade varit på långrunda med honom och Yaxxon just innan det var dags att åka iväg till klubben och därför tog jag ut Yaxxon först och lät Tok-Frans komma ut och träna som 2:a. Big, BIG mistake, skulle det visa sig   . Han kunde apselut ladda upp sig trots förutsättningarna. Han for ur bilen (jodå - jag öppnade, stängde, krävde sitt kvar lugnt och fint innan han fick hoppa ut) som en ovanligt lurvig projektil och med ystra skall. När jag hade satt tillbaka honom i bilen fyra gånger hade han laddat upp sig ännu mer och det var bara att koppla honom för en åktur ner på planen   . Han fick springa av sig lite innan jag satte igång att värma honom och till sist kunde Jonas kommendera runt oss i en hyfsad linförighet. Det kostade på kan jag säga och den balansen vi oftast har numera var som bortblåst  . MEN det funkade hyfsat, som sagt. Framförgåendet som gått så bra den senaste tiden var helt vansinnigt och nånstans där lämnade jag över kopplet till Jonas ... som körde igenom hela appellydnaden med väl godkänt betyg  . Frasse gick ett helt ok framförgående när husse höll i kopplet, laddat och energiskt men ok, han la sig pladask på läggandet under gång, satt som gjuten både inför inkallningen och när Jonas kastade apporten (metall) och tjuvade inte på nåt håll på hoppet och tog inte sats från hindret . Jätteroligt ... att man lyckats nöta in NÅT i tossens hjärna även om det är lite surt att det ska till en husse för att det ska bli rätt när Tok-Frans är på "det" humöret  . Vi avslutade träningen med ett par budföringar som oxå gick bra.

_
Åsa G skrev ett tips till mig i gårdagens blogg om att köra sakta marsch för att få ner farten/intensiteten/tossigheten hos överglada hundar som t.ex Yaxxon och det slog mig att jag, när jag känt att Yaxxon varit för på, har kört ganska långa pass sakta marsch och att det har funkat bra. Skillnaden mellan Åsas tips och hur jag har gjort är, att hon föreslog att jag skulle börja med sakta marsch medan jag själv kört när det väl urartat   . Igår började jag vår träning med ordning och reda ner till planen och sen körde jag ett ganska långt pass fritt följ i sakta marsch med NOLL tolerans mot hopp, studs, trängning och plogning - lugnt och fint - och det kändes faktiskt riktigt bra när jag ökade farten en stund på slutet  . Lite tendens till skall i nåt enstaka marschanträde och stegförflyttning men det kändes faktiskt riktigt kontrollerat alltihop  . Körde inte så länge som jag brukar utan höll fast vid min plan att fixa till redan på första försöket. Fortsatte med sändande till ruta från 25-30 meter och det gick bra trots det "nya" avståndet. Varierade med att ha bollen på andra sidan rutan och att belöna med att jag kastade bollen till honom när han stod i rutan. Fjärren stå/sitt/ligg körde jag med ett lågt hinder mellan oss och han reste sig upp i ett distinkt stående på alla upp-kommandon - han vet när mojjan behöver pepp, den långe långbente  . Ska träna det här lite varje dag nu tänkte jag så att momentet blir klart.  Hopp-apport har han lärt sig och nu behöver jag bara säga hoppapport i ett ord, förut var jag lite pedagogisk och sa hopp ... apport ... hopp och visade att han skulle hoppa tillbaka. Vi avslutade med en tävlingsmässig vittringsapportering - Gosia la ut min pinne bland en bunke andra pinnar 10 meter bort - och tamejtusan så både letade han systematiskt, pinne för pinne, utan att plocka upp en enda förutom den rätta och kom in med den fint med enbart liiite tugg   . Igår var han verkligen min översmarta Kamelkungsälskling, den där Yaxxon  .
_
 

_
Flaxet fick oxå träna lydnad och sen höga inhopp/bett i bitkudden och det hade gått bra   . Även anskällningarna/bevakningarna börjar ta sig - där han har haft lite svårt att sitta ner/stå stilla och skälla utan han pendlar gärna fram och tillbaka, fram and Tobago som min pappa skulle ha sagt  . Han har ett väldigt fint och kraftfullt skall med hög intensitet, det ligger nog för honom att skälla igång action och när han inte får utdelning tillräckligt snabbt backar han ut, springer in, backar ut igen osv. Igår fick han koppel på sig och det köpte han bra även om han säkert blev lite förvånad när han inte kunde backa som vanligt för att ta sats framåt igen   .

_
 
_
Vi var ganska många som var på plats igår och som tränade trots pissevädret (regnade satan där ett tag) och det blev en riktigt mysig kväll   .  

_  
ANTAL STEG IGÅR: 10 803
_
"Lärdom är bra men erfarenhet är bättre."   



 
 
Åsa A

Åsa A

4 oktober 2012 09:05

Började fundera på om jag blivit helt senil... mindes verkligen inte att jag hade skrivit något om det där och var tvungen att kolla din blogg från igår och tack och lov så verkar jag inte ha helt tappat minnet... det var ju faktiskt inte jag som hade skrivit det där... utan en annan Åsa... Äras den som äras bör, eller nåt. ;)

http://asa.kfib.org

Nina Palm

4 oktober 2012 09:25

*hahaha* - jag har ändrat :)! Jag känner ju bara en Åsa och då läste jag lite snabbt. TACK Åsa G för tipset säger jag! Kramis

 
Ingen bild

mariana

4 oktober 2012 09:06

Tack för grattis och Grattis på namnsdagen Tok-Frans <3
Bra jobbat i ösregnet, toppen att få till det med träningen i det vädret!
// Kraaaaaaam

Nina Palm

4 oktober 2012 09:21

Vassegoooo :)! Och tack! Det var toppen på riktigt! //Kraaaaam

 
Carina

Carina

4 oktober 2012 09:36

Den där tok-frans liknar en hel del Toza kan jag tänka mig, på det du beskriver. Laddar i bilen och skall ut.........
Att gå saktare i f f/linf är ngt jag gör med en del högtempade hundar på mina kurser. Det har gett mkt bra resultat.
Kul att läsa din blogg Nina, alltid full fräs, he he.
/kramizar Carina

http://www.carinal.se

Nina Palm

4 oktober 2012 09:47

Tozigt värre alltså *tar mig för pannan* :)). Jag har ju gjort det som nödåtgärd förut men nu började jag med det + att jag la in lite oväntade vändningar, riktningar och sånt. Det blev hur bra som helst! Inte 100 sen när jag gick i vanlig takt men iaf bättre :). Fullt ös jätteklös! Tack snälla! //Bamsekramar

 
Susanne

Susanne

4 oktober 2012 10:38

Franz, Frasse Fräset tjohoo säger han vi ska träna!!!!!

Skönt att det blev liiite lugnare med saktagåendet, ;-))) hihi.
Kramis

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

4 oktober 2012 12:06

Helt tossig! Det blev betydligt mer sakta med husse i snöret iaf men innan dess *grrrrrr* :/! Kramkram

 
Annette Olsson

Annette Olsson

4 oktober 2012 17:46

Härligt när det fungerar! Vackert att hinna med 3 killar i ösregnet. Alla tre är personligheter med individuella egenheter har jag förstått. Men det kanske är så att killarna känner av din och Jonas Humor? Ja menar kan du hålla dig för skratt?
Kram och grattis till Fräset<3

http://team-dixon

Nina Palm

4 oktober 2012 18:18

De är olika men ändå lika ... svårt att förklara :). Jag kunde sannerligen hålla mig för skratt igår när Frasse rockade loss *grrr* - tur då att man hade en handler :). Jag tror att de känner att de får vara som de är när de inte blev som de skulle - det är lixom okej. Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards