Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 14 september 2013

Av Nina Palm - 14 september 2013 18:43

Ja alltså. Så här är det. Yaxxon är en mycket bra spårhund men även en mycket bra spårhund behöver träna spår mer än två gånger i kvartalet   . Det är bara för mig att ta skämsmössan i vacker hand och konstatera att det INTE går att leva på gamla meriter, särskilt inte om man ska tävla i elitklass spår som ju jag och Yaxxon har gjort några gånger med ett rent katastrofalt resultat  . Vi har haft framspår och alla pinnar in men med för lång tid, vi har haft framspår och tappat spåret efter 2 pinnar, vi har inte kommit ur upptagsrutan i tid, vi har haft bautatapp och bara haft 4 pinnar med oss in ett par gånger   .... Det enda som egentligen har fungerat alla gånger utom en är spårupptagen   . Sammanfattningsvis: DET. HAR. INTE. GÅTT. BRA.

_
Jonas tränade sjukt mycket spår med Yaxxon under ett drygt år och Yaxxon fick så extremt goda omdömen om sitt spårarbete så att han fick stanna på utbildningen i Karlsborg hela tiden ut trots att han inte kunde delta i den viktiga skyddsträningen pga. en pencillinbehandlad halsinfektion. Det var även dessa omdömen som gjorde att han fick en prövotid efter ett hyfsat men inte lysande L-test (som utfördes efter 2 veckors vila efter första toncilloperationen och 2 veckor före andra operationen). Ja och det är dessa omdömen som gjort att jag tränat spår med vänstran, dvs. när jag inte haft nåt annat roligare att träna på och då inte särskilt engagerat .

_
Igår åkte vi ut till Revinge för att träna spår. Jag trampade ett 1100 m långt spår åt Faxe, som numera - efter monstermycket spårträning - spårar grymt bra. Faxe bara susade igenom sitt spår på det extremt torra underlaget i rätt så kraftig vind och med tanke på att han susade överallt utom i spårriktningen under sådana här förhållanden för bara några månader sen, blev jag väldigt imponerad  . Sen var det Yaxxons tur. Upptaget gick bra, första vinkeln gick bra och sen tuffade det på ett par hundra meter innan fick vi problem i vad som skulle visa sig vara en spetsvinkel och jag blev bara så jävla LESS  . "Kul! Fattar du nu att jag inte anmäler till nåt jävla elitspår, vi går vilse direkt - vi har väl säkert gått över nån pinnjävel oxå va? VA?! VA?!"   ...  Jonas ignorerade mitt barnsliga utbrott och informerade mig om att det iofs är bra att jag överlåter spårarbetet åt min hund men att jag gott kan vara lite mer aktiv som förare och samarbeta mer med min hund när han får bekymmer ...  . "Vaddå samarbeta? Jag vet väl för fan inte var vi ska?!"   Jag fick rådet att strama upp linan lite och backa bakåt i spåret och hjälpa honom att hitta utgången på det viset. Jag stramade upp linan nätt och började dra mig bakåt och vips var Yaxxon tillbaka på spåret och hittade en apport  . Jag fick hyfsad kontroll på min irritation och med hjälp av Jonas stöttning tog vi oss runt spåret på ett bra sätt. Det VAR verkligen inte lätt med vinden, koskiten, kullarna och det torra underlaget och vi tappade två pinnar, men vi kom runt. Yaxxon fick sin älskade boll och jag insåg - till slut - att jag faktiskt måste träna spår. Sent ska syndaren vakna  .

_
Idag hade Onsdagstårtgruppen mark på Revinge och min plan var att träna "spårtapp". Jonas trampade ett spår med i runda slängar 27 000 vinklar av olika modeller och min uppgift var att vara "med" och hålla kontakt med Yaxxon med linan och agera när han fick tapp genom att strama upp linan lugnt och fint, dra mig bakåt i spåret och sen hänga på när han nöp i igen   . I början fick Jonas blanda sig i och styra upp lite men i de sista 6-7 vinklarna klarade jag mig alldeles själv och jag vet inte riktigt vad det var som hände men tappen och kontrollerna blev färre och färre för Yaxxons del och på nåt vis kändes det som att jag verkligen VISSTE var spåret gick trots att jag verkligen inte hade en aning ...  . Vilken GREJ!

_
 
_
 

_
Faxes spår, som Lotta hade trampat, gick bra och det enda Jonas kände att de behöver jobba på framöver är vindavdrifterna som kan bli lite väl bra tilltagna för det lilla Flaxet   .

_
 

_
 

_
Dagens uppletande kördes på en bakgård med staket runt, en infart, ett hus med en spännande trappa, en soptunna mitt i alltihop och halva rutan var en grusplan  . Yaxxon gjorde ett finfint jobb i värmen. Hjälpte honom med sista föremålet där vi fick lite problem. Lät honom vinda in föremålet, satte honom nära det, gick tillbaka till baslinjen där jag kallade in mitt lilla bus och skickade ut honom direkt med "ut!".

_
Man kan lugnt säga att vi sitter skönt på locket nu och det kvällens sista uppdrag blir att gå på långtur med Frasse Tjo Fräs   . Det är fortfarande för varmt att ha honom tokskällandes i bilen och sen låta honom bränna på frassestajl i ett spår.

_
För övrigt håller vi nu på att somra av vår trädgård och poolen är snart tömd.

_
ANTAL STEG IGÅR: 13 866
ANTAL STEG I FÖRRGÅR: 13 498

_
"Du har delvis helt rätt."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards