Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

SORG, BESVIKELSE, SAKNAD, TACKSAMHET, HOPP & FÖRKYLNING

Av Nina Palm - 9 maj 2012 06:52

Ungefär så är läget en la casa de las Palmas. För de som inte är Facebookvänner eller som inte har Facebook överhuvudtaget kan jag med stor sorg i hjärtat berätta att vår tossiga aspirant Spex fick vandra över regnbågsbron i måndags. Det har varit oerhört jobbiga dagar sen vi förstod att han inte mådde bra alls   . I korta drag vad som hände kan man läsa här. Jag behöver nog inte förklara hur ledsna vi är, hur besviken Jonas är efter att under två månaders tid ha trott att Spex skulle bli hans nya kollega och hur stor saknaden är   .

_
 

Finaste Spigget i spårskogen    

_
Jag sov inte så många timmar mellan i måndags och igår och var trött ända in i själen hela dagen igår, ni vet så där som man kan bli när tankar som inte leder nån vart snurrar varv efter varv i huvudet samtidigt som hjärtat värker och klumpen i magen bara växer   . Dessutom fick jag ärva Jonas förkylning och kunde varken svälja eller andas genom näsan   . På kvällens agenda stod det TK-möte och jag bara kände att jag inte skulle orka och tack gode gud så kunde Lotta gå dit från vår grupp och det är jag så tacksam för   . Jag behövde verkligen bara vara hemma, vila och krama de överlevande ... eller hur man nu ska uttrycka det   . Mamma ringde igår när hon hade fått veta vad som hänt och det värmde i mitt hjärta att Kajsa, som ju ändå är på sitt 13:e år, är pigg som en pelikan och springer före mamma i skogen på den dryga timmen långa rundan de tar varje morron. Hon hade dessutom väckt min käre svåger Håkan, som hon tydligen ansåg var alldeles för mycket sjusovare när hon var där på passning, genom att medelst galtsprång ta sig upp i sängen, ställa sig på hans bröst och skälla ut honom   . That's my tant det   ! Som jag önskar att Spex hade fått ett lika långt liv.

_
 

Kajsa Karlsson - still going strong    

_
Vad händer nu? Ja - nu är myndigheten igång med att leta ny hund till Jonas och vi hoppas så klart att det blir rätt hund den här gången. Spex var ju iofs "rätt hund" men det hjälpte ju inte riktigt. Visst han hade lite bekymmer med branta, höga trappor men det var ju under utveckling åt rätt håll. Jag förstår inte riktigt hur man som hundförare orkar att hålla på att börja om hela tiden och nånstans kan jag tycka att det är Jonas tur nu efter alla magplask   . Först var det Yaxxon, som inte räckte till riktigt och efter honom kom den bautastora hunden Dynamit (AKA Rex) från Försvarsmakten, som inte kunde nånting mer än sitt, ligg och vacker tass och där myndigheten efter två månader insåg att det "skulle ta för lång tid" (Rex är polishund idag), sen kom hundkraken Sam som var rädd för sin egen skugga   och efter det kom Frasse, som fick sluta efter två år i tjänst på grund av sina stressproblem ... ja, och så kom Spex. Man investerar så mycket i varje hund. Man fäster sig känslomässigt, man tränar och engagerar sig i vovven och har förhoppningar om en lång karriär och när det inte blir som man tänkt blir man ledsen, besviken och frustrerad. Måste man sen gå igenom allt flera gånger ... ja, man behöver ju inte vara raketforskare för att räkna ut att det tär på både hundföraren själv och hans eller hennes familj.

_
När jag hade vilat och tagit det lugnt igår och preparerat mig med alla möjliga medikamenter gick jag på två ganska långa men dock lugna rundor med hundarna. Först med Yaxxon och Nixx och sen med Frasse. Jag invigde förresten mina "nya" skor på rundan   . Det har sina fördelar med barn som lever på stor fot - Sebbe har nämligen vuxit ur sina jättefina Adidas-springskor som han fick förra sommaren och jag har ärvt dem s.a.s.   . Om nån som har storlek 42 behöver springskor om ett år - hojta till   . Vi köpte nämligen nya åt honom i måndags och han är ju inte den som springer varje dag precis. Stalltipset är att han börja slita ut istället för växa ur sina skor när han är på storlek 46   . 

_
 

_
Idag väntar en vanlig dag på jobbet och ikväll är det Onsdagsparty. Får se hur träningslusten ser ut men mår jag såpass bra som jag gör nu blir det en tur in till klubben   . Lite trist att Jonas är på reg-vecka (lägerartad jobbträning med övernattningar) just den här veckan men det ordnar sig det med.

_
ANTAL STEG IGÅR: 12 987

_
"Det som inte dödar, det härdar."   

 
 
Carina & Nixa

Carina & Nixa

9 maj 2012 07:57

Jag tycker så otroligt synd om er ...
Hoppas verkligen att ni båda orkar se framåt igen, för som du skriver är det ju en stor investering varje gång.
Vi håller alla våra tummar och tassar för framtiden!
Kramar

http://www.haglunds.net

Nina Palm

9 maj 2012 08:02

Ja nu är det lite synd om oss :(. Iaf på hundfronten och den överskuggar ju rätt mycket sådana här dagar. Vi tackar för hållna tummar och tassar och går vidare även om man grubblar mycket just nu. //Kramar

 
Ingen bild

Tina

9 maj 2012 08:07

Kramar till er!

Nina Palm

9 maj 2012 08:32

Tack Tina - kram tillbaka

 
Ingen bild

mariana

9 maj 2012 08:08

Vi saknar honom, goaste Spexet <3
Håller tumme för nästa aspirant, någonstans därute ... det måste ju finnas en mening... <3
Käcka Kajsa Karlsson, hon är för evigt ung, den tanten ;), jag ser henne framför mig agerande väckarklocka :)) Dåre<3

Krya på, ta hand om dig! // Kraaaaaaaaaaam

Nina Palm

9 maj 2012 08:29

Vi saknar honom oxå - jättekonstigt för Jonas att vara på "läger" utan sin hund ... för att den är död. Sjukt. Kajsa är möjligen döv men i övrigt har hon t.o.m utvecklat sina störighetstalanger :). Jag kryar och snorar! //Kraaaaaaaaam

 
Lena Sundell

Lena Sundell

9 maj 2012 08:26

Lider med er, trösten är att Spex fick så otroligt mycket kärlek och tillit sina sista månader på jorden, skulle mer än gärna placera fler hundar till er.
Kram

http://www.barvatorps.se

Nina Palm

9 maj 2012 08:38

Ja han var ju en otroligt mysig liten kille, han låg alltid på min arm och bet i boken jag läste innan jag skulle somna. Varje kväll hoppade han upp, snurrade 25 varv och började störa. Igår var han inte där. Det är ofattbart. Vi älskade honom verkligen och jag tror han gillade oss allihop - även Nixx faktiskt :). Tack för att vi fick förtroendet att låna honom en liten stund och för ditt och Peters engagemang hela vägen. Kramar

 
Marie

Marie

9 maj 2012 08:32

Fy så tråkigt, tänker på er, och som du skriver, himla strongt att orka försöka , inte lätt att hitta hunden som passar BÅDE för tjänst och som passar den individuelle hundföraren och dessutom ska funka i en familj med en hel hög Travemundefärjor ;-)... Keep up the good work *skickar energikramar* Håller alla tummar att det ska gå perfekt med nästa vovve ...

http://www.vixax.com

Nina Palm

9 maj 2012 08:35

Våra Travemündefärjor är härdade och även om vi inte hade Spex ihop med dem umgicks de faktiskt nyfiket och bra genom grindarna nu på slutet. Det är jättesvårt att hitta rätt hund och varje gång man fäst sig är det som att slita hjärtat ur kroppen när man måste skiljas åt. Särskilt på det här viset. Man borde kanske vara med krass än vad Jonas är, men å andra sidan skulle jag inte vara gift med honom då. Vi ska försöka att inte älska nästa gång, det säger vi jämt men så blir det inte. På gott och ont. Tack för energikramar och hoppas att du snart är helt återställd efter din operation! Kramar

 
Ingen bild

Nina & T-T

9 maj 2012 09:54

Tunga dagar :( För varje "bom" kommer Jonas (och du) närmre en "träff", frågan är bara hur många bommar ni pallar med? Kramar till er båda

Nina Palm

9 maj 2012 10:03

Mycket tunga dagar nu. Vi hoppas att du har rätt i din skytteteori - det kan ju inte bara fortsätta så här :(. Vi pallar egentligen inte men vill man jaga tjuvar behövs ju oftast en hund - det bara att hålla ut. Kramar

 
Sanna

Sanna

9 maj 2012 10:21

Jag är så himla ledsen för eran skull, det är så jävla orättvist att ni som är så goa hundmänniskor ska drabbas av en sån här fruktansvärd otur gång på gång. Hoppas av hela mitt hjärta att allt ska bli rätt nästa gång. Massa kramar.

http://www.rohult.se

Nina Palm

9 maj 2012 10:46

Tack bästa du. Ja det känns allt lite orättvist nu. Det är var ju överkurs i otur - för Spex var ju verkligen en duglig liten kille även om han hade lite trappbekymmer. Vi hoppas oxå att den här historien får ett lyckligt slut, att Jonas får rätt hund nästa gång. Massa kramar tillbaka!

 
Ingen bild

GBA

9 maj 2012 11:02

Bara sååå sorgligt kära vänner:( Glad åt Kajsa :) Lite sur för att Polismyndigheten INTE gav REX en fair chans, för han var ett bra ämne, vilket dom tydligen kommit på...senare :(

Kraaaaaaaaaaaaam

Nina Palm

9 maj 2012 11:28

Ja det är bra sorgligt det här alltså. Rex gick tillbaka till ägaren (inte FM) som (TROR jag) tränade en del grejer med honom, fixade till och vips var han lämplig för tjänst i en annan myndighet. Det var troligen inte FM-pris på honom då *hehe*. Det är ju ett satans liv om priset på FM-hundarna lite varstans men det man glömmer bort är att en sådan vovve oftast tar längre tid att få i tjänst eftersom den är "råmaterial" på riktigt. Spex var ju t.ex uppflyttad högre och kunde massor (spåra, söka, ligga plats, lydnad) och prognosen var ju att han skulle gå i tjänst under sommaren. Rex var det ju inget fel på, det var tiden som saknades eftersom det just då var brist på hundförare. Måste jag säga till Skånepolisens försvar. Håll tummarna nu! //Kraaaaaaaaaaaaaaam

 
Ingen bild

Cina

9 maj 2012 11:14

det är verkligen hög tid nu att det blir rätt o bra nu <3 Kram till Palmarna ;)

Nina Palm

9 maj 2012 11:28

Men eller hur! Tackar för kram och kram tillbaka :)

 
Petra

Petra

9 maj 2012 13:44

Fina lilla Spex <3! Det är orättvist och helt ofattbart allting :(. Kärleken smyger sig på även när man inte tror det men jag hoppas av hela mitt hjärta att myndigheten hittar en ny aspirant som får stanna hos er ett långt liv <3<3! /Kramar x 1000

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

9 maj 2012 16:14

Ja det är verkligen grymt ibland, det där ödet. Spex var ju grabben hela dan och när det började bli knepigt med hans beteende fattade man ingenting :(. Det lixom smög sig på. Jag hoppas oxå av hela mitt hjärta. Bamsekramar

 
Noomi

Noomi

9 maj 2012 15:56

Jag har varit i princip helt off-line sedan i söndags, och trodde inte mina ögon när jag kikade in här nu idag... Fy så tragiskt och så ledsamt både för Jonas och dig :( Nu håller vi tummar o tassar igen och hoppas att alldeles rätt jycke - på alla sätt och vis - dyker upp snart.
STOR KRAM!

http://www.dizzyweb.se

Nina Palm

9 maj 2012 16:16

Vi trodde inte heller våra ögon när katastrofen var ett faktum :(. Det är svårt att greppa. Alla vänners tumhållning och medkänsla gör gott i en tuff tid. Stor kram tillbaka!

 
irene

irene

9 maj 2012 16:47

Beklagar verkligen att det blev så med Spex...ett helevete att börja älska en hund och sedan bara rycks den bort igen...inte lätt att gå vidare även om man måste...kramar till er alla...och även till uppfödaren..sorgens dag för alla...

http://demonens.se

Nina Palm

10 maj 2012 06:46

Precis så är det. Ok om man fattat beslutet pga ålderdom, det är ändå begripligt på nåt vis, men så här ... :(. Det är inte alldeles lätt att spotta i nävarna och gå vidare och alltihop känns för jäkligt - för alla inblandade. //Kramar

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

9 maj 2012 17:37

Men usch vad tragiskt med Spex :( Stackars Jonas som trodde att han hittat en jobbar kompis.
Dom där fästingarna är verkligen nått som helt klart borde utrotas.

Håller tummarna nu att ni hittar en ny hund till Jonas som både funkar och är frisk.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Nina Palm

10 maj 2012 06:45

Ja vi trodde ju det - båda två. Han var ju grym på att söka och spåra, lydnaden började likna nåt och Jonas hade kommit en bit på vägen med miljöträningen. Jättetrist! Fästingar fyller ingen som helst funktion *grr*. Undras vad veganerna säger om fästinghalsband? Tackar för tummar. //Kramar

 
Sabina

Sabina

9 maj 2012 20:29

Det är så tragiskt och totalt ofattbart :-( Fina, goa Spex <3!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Jonas snart hittar rätt hund och att den får vara frisk. Det kan räcka nu!

Tusen styrkekramar till både dig & Jonas.

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

10 maj 2012 06:43

Ja det är verkligen svårt att greppa :(. Men å andra sidan hade vi ju ändå inte kunnat ha en hund hemma som var på det viset han blev. Det är tankarna på vad som kunde ha blivit, om han hade fortsatt vara 100 % fin och go som är värst. Det kan sannerligen räcka nu! Tack för kramar och flera stycken tillbaka :)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards