Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 21 januari 2013

VINTERNS BÄSTA SIDA

Av Nina Palm - 21 januari 2013 08:21

I helgen har vi haft riktigt vackert vinterväder - kallt, soligt och nästan vindstilla (med skånemått mätt)  . Krispigt i ordets rätta bemärkelse! I lördags hade Mariana fixat med träningsdag på Lunds BK med tillhörande lyxfika och vackert väder - tack  ! Eftersom Sabina och Khan var billösa fick de åka med mig och Yaxxon till Lund. Väl på plats satte vi igång att träna på än det ena, än det andra. Yaxxon fick öva på fritt följ och sitt/stå/ligg under gång och sökmarkeringar på figgar som både satt, låg, stod och allt möjligt. Eftersom Yaxxon går igång på kommenderingar fick först Cina och sen Mattias stå och gaffla kommandon medan vi traskade runt och övade på lugna marschanträden och svängar osv. Det gick ganska bra tycker jag - inte JÄTTEbra men ganska och med det menar jag att han inte trängde, inte plogade och inte satte sig snett men däremot varvade han upp lite för mycket ibland   . Inget oregerligt dock och jag kunde hålla mig lugn själv och få ner honom. Dagens största plus: inga startskall  ! Körde två pass och de var ganska lika, eventuellt var det andra passet något mer åt det jättebraiga hållet  . Sitt/stå/ligg under gång börjar sätta sig nu, tror bara han valde fel en gång faktiskt trots att jag blandade friskt. Sökmarkeringar körde vi oxå två pass av och de gick bra - han sladdade in lite för nära ett par gånger men i övrigt tycker jag att markeringarna utvecklas bra och han bryr sig iaf inte om mig när jag ansluter, första passet gick jag och hämtade honom och andra passet sprang jag. Det börjar märkas att jag tränat markeringarna lite den senaste tiden för jag tyckte han orkade skälla ganska länge.

_
Rickard, Marianas bror, tog en massa kort under dagen och så småningom kommer det lite bildbevis från lördagens träning  . Enda problemet är nog att han ska lista ut vilken hund som är vilken innan han vågar börja maila dem   . "Tog du något kort på Yaxxon?" undrade jag. "Hmmm - vem är Yaxxon ..?"   .

_
Vi tog en paus mitt på dan och åkte till Marianas jobb för att få världens lyxfika serverad i ett varmt och mysigt kök   . Sammanfattningsvis var det en helt underbar dag i goa vänners lag och i jättefint vinterväder!

_
På kvällen tog jag en långtur med Frasse och Yaxxon över fälten och i övrigt blev det lockhäng och hemmagjord pizza med salami (nu har vi bara 1 meter salami kvar ...   ). Tyvärr fick Jonas ryggskott - han böjde sig fram när vi skulle käka och man kunde riktigt se hur det högg i ryggen och sen kunde han knappt resa sig ur soffan   . Tur att jag hade medusin kvar sen mitt haveri.

_
Igår vaknade vi till strålande sol och jag blev plötsligt väldigt fotograferingssugen   . Vi har en jättefin kamera (Nikon D90) med två olika objektiv och det är ju bedrövligt på riktigt att vi inte fotograferar mer än vad vi gör ...  .  MEN igår åkte kameraväskan (ja, och kameran) fram och alla pojkarna blev fotograferade i det vackra vintervädret.

_
VINTERMORGONSFOTOGRAFERING:

_
Yaxxon   
_
  
_
 

_

Frasse   

_

 

_

 


Faxe   

_
 

_
 

_
Eftersom Faxe fick vila sin lilla valnöt i lördags efter en hel veckas träning var det hans tur att bli aktiverad igår. Jonas ville spåra och testa att ha godis (eller "näring" som de riktigt coola experterna brukar säga   ) i spårstarten + i början av spåret för att få ner farten från galopphäst i startbox-style i starten till en mer acceptabel nivå och utan att bråka med galopphästen i fråga. Bromsad i linan = belöning i form av kladdig hundmatsklick. Jag trampade ut sammanlagt 4 spår ā 200-250 meter och la en klick burkmat i början och sen ett par klickar till en bit ut i spåret och det funkade faktiskt oväntat bra. I sluten fick han gottelåda. Så klart. Det funkade så till den milda grad att Faxe inte ångade över en enda vinkel heller utan spårade som värsta IPO-hunden (fast lite snabbare, så klart)   . Vi la spåren där det var ett ganska tunt snölager och mycket gräs och Jonas såg inte vinklarna eftersom han gick allra längst bak i linan + att det var ganska många spår av djur sen innan.

_
 

_
 

_
 

_
Jonas ryggskott var tillfälligt bedövat av medicin, ska tilläggas.

_
På kvällen gick vi en långpromenad med Hobbisarna över de stora fälten där hemma och vår söndag avslutades med en bra film på TV.

_
Idag har jag börjat dagen med mammografi *squiiiiize* och det var ju iaf uppiggande om man säger så  . Det är ganska fantastiskt ändå att man blir kallad var 18:e månad bara så där. OM det nu skulle vara nåt fel, är det ju iaf ingenting som jag har märkt och då är det ju bra om det upptäcks i tid.

_
Ikväll får vi se vad som händer. Frasse har fått slappa lite väl mycket den här helgen så han har första tjing på aktivitet   . Beroende på om dagens solsken får mig att hålla ångan uppe ända till kvällen tror jag att han och jag ska gå på tur och öva lite lydnad på vägen.

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 114

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 12 989

ANTAL STEG I FREDAGS: 7 194

_
"Om du grävt en grop och själv fallit däri, bör du sluta gräva."   

 
 
Ingen bild

Susanne

21 januari 2013 09:44

Tänk att det blev ännu en dag med så härligt väder även om blåsten gjorde det liite väl bistert imorse.
Fina bilder på snöpojkarna!
Lite lydnad under promenad tror jag Fräset blir glad åt:)// Kramis

Nina Palm

21 januari 2013 09:49

Liiite väl bistert men va fan - det finns mössor :). Tack - har ju inte fotograferat på ett tag lixom. Frasse kommer bli överlycklig - jag vet det :). //Kramar

 
Sabina

Sabina

22 januari 2013 19:35

Tack för förstaklassig skjuts <3! Det blev ju en helt underbar dag i solskenet- hade det inte varit för michelinklädseln hade iallafall jag kunnat lura hjärnan att det var vår ;-)

// Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

22 januari 2013 22:49

Vassego :)! Visst var det liiite vårkänsla över det hela. Underbart! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards