Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 4 november 2013

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34

I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ALLT som kan hända på en spårtävling har hänt oss - vi har haft fullt på upptag och alla pinnar med oss in men tagit för lång tid på oss, vi har inte kommit ur upptagsrutan inom tre minuter (men hittat 5 av de 5 apporter som låg i spåret fram till dess att jag upptäckte att jag tappat min telefon), vi har försökt spåra ett spår där det varit minus 5 grader vid lottningen och plus 5 grader vid påsläpp (som iofs gick hyfsat om även väldigt väldigt tveksamt) och inte hittat tillstymmelse till spår, vi har gått vilse på Revinge och fått bryta på lydnaden ... ja. Ni fattar. Det har INTE gått bra. Alls. Igår hade vi premiär för bakspår iofs MEN vi kom runt spåret med 5 pinnar (av 7) och med slutapporten inom tiden och det var en HELT underbar känsla! Förutsättningarna var inte de bästa med ett ihållande hällregn som föll över oss och eftersom jag fick startnummer 1 (no shit   !) fick vi dessutom gå en promenad till spåret tillsammans med domarna och tävlingsledaren vilket inte riktigt stämmer med våra rutiner. MEN skit i det vi kom runt och fick fortsätta tävlingsdagen  ! Uppletandet hade vi lite otur med eftersom det var noll vind i rutan för oss och jag försökte se hur Yaxxon hittade de första föremålen för att "gissa vindriktningen" s.a.s Vi fick in 3 föremål inom tiden och ett helt rättvist betyg 6 eftersom Yaxxon både jonglerade med, tuggade på och släppte 2 föremål av 3 på marken   . Övriga 4 kvarvarande ekipage (av 10 som kom till start) hade utmärkt vind, tydligen lyfte snitslarna i samma stund som jag och Yaxxon lämnade uppletanderutan.

_
Yaxxon var lite irriterad i ett öra förra veckan och jag trodde det hade fixat till sig med sanering och grejs men igår stod örat rakt ut mellan varven så jag avstod plats med skott men stegen fick han traska över. Han hoppade över sista steget på vägen ner och gjorde nån slags megaskutt ner med bakbenen och därför fick vi betyg 8/8.5 där. Vi fick en starttid till lydnaden och jag gick iväg i god tid för att värma och för att få Yaxxon under kontroll och fokuserad - det kändes faktiskt helt ok. Jag kom till appellplanen en minut innan utsatt tid men dessvärre var varken domare, tävlingsledare, skrivare eller material på plats utan de kom några minuter senare och då blev ju så klart Yaxxon jätteintresserad av folket, apporterna och all aktivitet på planen vilket ju inte är optimalt för oss  . Jag kunde inte gå därifrån och värma om så det var bara att gå in på planen och hoppas på det bästa och försöka verka beslutsam men det gick ju så där bra. Fria följet kändes inte alls bra - han hade ljud i vändningarna på stället (men bara där), han plogade och satte sig stundtals segare än segast. På inkallningen lyckades jag inte få honom att lägga ner hakan innan det var dags att lämna och det snappade ju Yaxxon upp direkt, att jag inte kunde göra nåt och när jag vände mig om satt han (så klart) upp  . DK:ade ställandet men läggandet blev bra och han höll fin fart hela vägen. Avslutet var bedrövligt. Avstod framåtsändandet eftersom jag inte hade min hund i hand och att släppa iväg honom på ett "framåt" i det läget ... aldrig i livet. Han frustade som en galopphäst och hade han haft hovar hade han skrapat med dem i leran. Krypet gick bra på det leriga underlaget. Lite hög bak och en aning hackigt på en sträcka men bra position och balans. Skallet tyckte jag själv var riktigt bra men domarna var inte lika nöjda. Apporteringarna sen och där var han sölig in - nåt som han aldrig brukar vara - och återigen var avsluten mindre bra. Hoppet var bra så till vida att han inte slog i. Däremot tog det 20 minuter för honom att sätta sig på andra sidan och avslutet ...  bull! Sammanlagt fick vi ihop 160 p i lydnaden och det är ju verkligen ingen höjdare men med tanke på att vi avstått 70p varav en normalt sett säker 10:a värd 30p och en 7:a (som jag tycker vi brukar ha som lägstanivå på FS) hade vi med dagens missar inräknade hamnat runt 220p OM vi hade kört plats och FS. Absolut inte bra men iaf "över gränsen". Man kan säga så här att jag måste jobba på våra förberedelser för detta är andra gången på kort tid som jag "tappat" Yaxxon. Nu är jag iofs glad över att han inte släpar efter mig som en gammal bryggarhäst och är allmän oengerad (tvärtom) men det går ju inte att ha världens gladaste hoppetosse med sig på plan om man vill tävla elitklass. Men visst - han är ju trevlig och charmig att se på  .

_
 

_
Allt som allt fick vi ihop 420.25 poäng och blev godkända. Jag vet vad vi har för problem - framförallt i lydnaden - och nästa säsong får vi helt enkelt börja anmäla tävlingar så vi får mer rutin. Jag har även i ett anfall av seriositet tagit kontakt med en kompis som jag hoppas ska kunna coacha oss i kontrolldelarna - återkommer till detta när jag vet mer   . Det var faktiskt inte alls läskigt att åka iväg igår utan jag kände mig rätt så lugn. Ingen ångestklump i magen whatsoever.

_
Väl hemma hade Jonas satt igång med en ett långkok av världens godaste höstgryta, som värmde gott efter en hel dag i ösregn  . En lugn eftermiddag/kväll blev det och det enda jag uträttade senare var att gå på långtur med TjoFräset  .

_
I övrigt har helgen varit ganska produktiv. Fick äntligen tummarna loss med trädgårdsfixet och numera är nästan alla löv - vänligen ihopsamlade av stormen Simone - förpassade till sopsäckar och alla äpplen är upplockade från marken. Gångarna är sopade och det ser rätt prydligt ut igen. Det har blivit en del lydnadsträning, både i fredags efter jobbet och i lördags efter trädgårdsfixet, och lite annat hemmapyssel och nu är jag redo för en ny Gruvlig vecka  .

_
ANTAL STEG IGÅR: 18 560
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 14 162
ANTAL STEG I FREDAGS: 10 408

ANTAL STEG I TORSDAGS: 11 706

_
"Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd."   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards