Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 28 oktober 2013

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att ha suttit skumt på förmiddan eller efter att legat på nåt riktigt obra sätt på natten men så var icke fallet  . Knäet gör verkligen ont när jag suttit och reser mig upp och när jag går för fort. Det blir till att börja med en ny kur Diklofenak idag, den saken är säker. Tror inte att det är nåt allvarligt fel eftersom jag inbillar mig att artros eller andra mekaniska skador inte uppstår som en blixt från klar himmel   om man inte ramlat eller så utan att det rör sig om någon form av inflammation. Igen   . Hur som helst är det ju bra att ha behandlat mot inflammation innan man går till doktorn för det är ju i den änden man börjar, som regel. Jag tillhör inte de skattebetalare som tycker att man ska dra på med det stora röntgenartilleriet direkt utan att man bör utesluta de mer enkla diagnoserna först såvida man inte skadat sig ordentligt, vridit knät ur led t.ex., eller nåt liknande. Får stickningar under armarna när man kräver magnetröntgen av en stukad fot redan i receptionen på vårdcentralen  . Hur som helst sitter jag nu med världens största, ledade knäskydd under byxorna och ser rätt vanskapt ut faktiskt. Upptäckte det när jag kollade mig i helfigurspegeln här på jobbet  .

_
Helgen har trots knäontet varit förhållandevis aktiv. I lördags var det Onsdagsparty i skogen och eftersom jag kommit med på en spårtävling nästa helg valde jag att spåra. Hobbelotta trampade ett 2 km långt spår till mig och Kamelkungen - tack snälla   - och medan hon trampade spår hjälpte jag till att valla sökarnas sökruta. Spåret började sedan bra med ett fint fokuserat upptag ... men sen - efter ca 150 m - var det som att spåret bara försvann för Yaxxon. Han for hit och dit, letade, provade och provade lite till och jag såg ju att han inte hade spåret så jag hängde inte med utan gick tillbaka och släppte på igen. Samma grej. Vi gick säkert runt samma gran 28 varv innan jag till slut tog honom av spåret och satte honom i bilen för att invänta Lotta så att jag kunde fråga hur hon gått. Mkt riktigt hade hon inte svängt eller gjort nåt där Yaxxon började snurra rundor, utan hon hade gått rakt fram. Tog ut Yaxxon igen, släppte på (utmärkt upptag igen) efter klyddet och där sög han i spåret som bara den och fick en snabb utdelning i form av apport. Precis när vi började spåra kom det ett par svampplockare och började örla omkring i skogen och när vi kom till det området där de gått omkring blev det lite struligt IGEN men vi tog igenom både det och senare problem med 5 pinnar och slut i bagaget  . Yaxxon jobbade för allt vad tygen höll och jag lyckades läsa honom hela vägen även om både jag och Petra (som var så snäll och följde med oss   ) kände det som om vi gick i cirklar mest hela tiden. Jag tappade stundtals orienteringen helt   . Hade det varit ett tävlingsspår hade vi nog inte klarat tiden men å andra sidan var spåret 33 procent längre än ett elitspår men jag tycker ändå att vi klarade det bra. Note to self: nästa gång vi spårar i skogen ska jag ha med mig toapappersrutor och markera t.ex vid apporterna så att jag få koll på var jag varit för det hade jag INGEN aning om efter ett tag i lördags   .

_

Spårkamel     
_
  
Pinne hittad   

_

Trots det tuffa spåret avslutade Yaxxon skogsdagen med ett alldeles lysande uppletande i en "ny" ruta  .

_
Det blev en riktigt skön dag i skogen där regnet höll sig borta trots rätt dystra prognoser. Väl hemma var jag tröttare än tröttast och knät var ju så där fräscht men efter lite VVV (Vila, Värme och Vänlighet) kunde jag med hjälp av knäskydd på mig och haltigrimma på hunden gå en rätt mysig långrunda med Tjofräset  .

_
Igår var det meningen att jag skulle köra iväg och träna lydnad och även räfsa löv men efter att ha tagit en riktigt jäsig förmiddag utan nån direkt aktivitet ombestämde jag mig och tog ett lydnadspass i trädgården istället  . Efter lydnadstreandebuten har vi tagit det lugnt med lydnadsträningen - bortsett från passet i onsdags - och jag har funderat lite hit och dit på vår lydnad och kommit fram till att det vi verkligen behöver träna på är våra avslut (apporteringar, inkallning, hopp), position och sättanden i fria följet och - icke minst - fokus och noggrannhet i krypet. Det där med fokus och noggrannhet gäller ju över hela grejen, så klart men just i krypet blir det extra tydligt om Yaxxon är okoncentrerad. Igår började vi med tunga apporten, som han fick apportera x antal gånger och där var jag väldigt bestämd med att han skulle sätta sig snabbt och på rätt ställe (in - sitt!) och sen sitta kvar några sekunder innan röst- och bollbelöning. Det var ju så klart lite jobbigt för Yaxxon att jag var så bestämd men han förstod läget och gjorde rätt flera gånger och fick maximal utdelning på det   . Metallen sen och där var det samma sak, makade in honom manuellt och duttade till honom på rumpan "sitt" och sen efter korrigeringen av avslutet gjorde vi om - JAAAAAAAA  ! Svart eller vitt. Punkt slut. Efter en hel bunke apporteringar körde vi fritt följ och där var jag konsekvent snabb med att få ner kamelrumpan i backen och lika snabb med att bekräfta/belöna rätta sättanden och vi fick till ett riktigt bra pass utan den minsta ljudeffekt i stegförflyttningar och vändningar  . Inkallning med stå och ligg gick bra - inte perfekt med bra. Krypet gjorde han bättre än vad han gjort på länge och där behövdes bara ett enda försök - han var lite "lägre" och mer koncentrerad i sinnesstämningen, troligen för att han förstod att jag verkligen menat vad jag kommunicerat med honom tidigare under passet och detta tog han med sig in i krypet, trots bollen i min ficka och trots fladdrande löv  . Han kröp faktiskt för min 10:a. Skallet sen och även det gick bra, lite glesare skall i första sekvensen än i andra, men knäpptyst emellan och han satt stilla  .

_
Ett helt vanligt lydnadspass men ändå inte. Jag var väldigt koncentrerad själv, jag vågade använda det träningssätt som jag tror både passar mig och Yaxxon bäst (bra - dåligt, svart - vitt) och jag vågade framförallt kräva och visa vad jag ville. Jag vet inte riktigt vad det är som hänt under den senaste tiden men jag har inte riktigt känt mig tydlig mot Yaxxon och så klart har han reagerat med att poppa runt som ett ovanligt stort popcorn med den naturliga följden att jag blivit irriterad. Irritation är en känsla som jag inte tror att hundar förstår riktigt   - de känner att nåt är fel men förstår inte vad och detta leder till osäkerhet och överslagshandlingar = ännu mer irritation = ... ja, ni fattar.

_
 

_
Det kan vara så att jag fokuserat så hårt på att LÄRA Yaxxon helt nya trick att jag s.a.s. fallit in i ett slags "lära in-mood" även i momenten han, som sexårig elithund, faktiskt kan och att vi tappat en del kvalitet i momenten iom det? Nu ska jag iaf försöka hålla i den tydlighet och den koncentration jag bjöd Yaxxon på igår och så får vi se hur det hela utvecklar sig  .

_
Resten av gårdagen blev lugn och fin. Hundarna fick sina långturer och vi kollade på den sista Wallanderfilmen i den senaste serien. Riktigt bra faktiskt! Den här omgången filmer är betydligt bättre än den förra - där t.ex två aspiranter gav sig ut på mordutredningsuppdrag själva  .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 660

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 14 328

_
"Du är inte vilse om du inte bryr dig om var du är."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards