Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Nina Palm - 14 oktober 2013 07:14

Imorse på hundrundorna var det nog inte så värst mycket mörkare än igår men är det måndag så är det  . Herregud så trött jag var när klockan ringde. Men men.

_
Helgen har varit mysig även om vädret inte visat sig från sin mest charmerande sida, iaf inte igår för då både ösregnade det och åskade över Bara  . Gårdagen var väldigt lugn och fin. Vi kom hem ganska sent i lördags efter ett mycket efterlängtat besök hos familjen Wilander i Vetebröd - god mat, godis, lockhäng och uppdatering av bästa sorten - men jag vaknade ändå sjukt tidigt och kunde inte somna om och sen var jag så klart lite trött i mina tittor hela dagen  . Hundarna fick iaf sina klor klippta (Faxe är nu inte ett dugg arg längre - han är bara en dramaqueen) och sin dagliga motion men några större evenemang pallades icke med. Jag tränade så klart på våra sämsta lydnadsklass 3-moment, dock gjorde jag det inomhus pga. mögvädret. Sitt under gång gick bra (igen) och vittringsapporteringen var jag oxå nöjd med. Han fipplade med apporten vid avlämnandet på första försöket men sen lämnade han av riktigt bra tre gånger i rad  . Helt tuggfritt är det inte men det är iaf inte flismaskinsvarning på det hela och det är jag nöjd med i det här läget. Han får nu plocka upp och hålla apporten inför varje måltid och med lite tur hjälper det ytterligare på tuggandet. Fjärren gick väl så där tycker jag. Igår "kunde" han helt plötsligt inte att kommandot "UPP" betyder stå utan han la sig ner några gånger istället   . Det är i de lägena jag kan tappa humöret på riktigt MEN det gjorde jag inte igår (heller) utan jag gick tillbaka och visade ett par gånger och sen fick vi till det rätt så bra i alla växlingar. Det är just nu växlingen från stå till ligg som är sämst. Jag har roat mig med att räkna på vad vi kan tänkas få ihop med de "fel" som jag vet att vi har i de olika momenten (ja om vi inte skulle råka nolla nåt moment förståss) och ett förstapris lär det inte bli. Vi kan eventuellt komma nära ett sånt men jag tror vi behöver träna ett tag till för att få till det där sista. De flesta avdragen tror jag vi får för att Yaxxon är Yaxxon helt enkelt. Lydnadshundar ska vara lite mer finputsade om man säger så och Yaxxon gör det mesta med sin egen personliga touch  . Någon utbrast spontant "Grattis ... vad brötig han är!" efter vår lägrelydnad senast och just den dan tyckte jag (och mina träningskompisar) faktiskt att Yaxxon var hur städad som helst, för att vara han (om man bortser från tjyvstartsförsöket på apporteringen). Det är då man förstår att man vänjer sig ... vid det mesta  . Habituering kallas det visst  . Vår absoluta toppoäng blir 248 (för ett förstapris krävs 256p) men då jädrar i min lilla låda ska ALLT stämma.

_
  
Yaxxon being Yaxxon   

_
I lördags var det skogsträning och även om vi egentligen skulle behöva spåra blev det sökträning för mig och Yaxxon, Jonas och Faxe, Lotta och Änzo och Susanne och Bizzie. Jag var inte riktigt i stöt och hade egentligen ingen lust alls att träna sök men det var bara att ta sig samman. Yaxxon fick träna på "raka skick" med minnesbild - vänd bort - helt dold figge. Det gick bra och plötsligt var det lite småkul ändå, att träna. Markeringarna såg fina ut och Kamelkungen höll linjerna riktigt bra  . Faxe fick träna på att komma när husse ropar - förutom det vanliga sökarbetet - och till hjälp hade Jonas en brandslang, som skulle göra det värt för Faxe att komma till stigen. Det funkade hyfsat tycker jag men behöver nog befästas eftersom Faxe har ett gränsfall sjukt stort sök- och figurantintresse   . Sista skicket blev lite struligt men i övrigt gjorde Faxe ett jättefint jobb. Camonäten har verkligen gjort susen - han VET att han måste ha nosen på och jobba med vinden och inte bara springa till han råkar krocka med eller se en buse. Bizzie och Änzo var oxå jätteduktiga och med hela 4 blogghundar i bagaget var det gött att slå sig ner vid grillen för lite skogslunch med goda vännerna  .

_

  
En stillbild ur filmen "Den motvillige sökaren"

_
Idag får vi se vad som händer. Jobba, handla, åka hem, rasta hundar ..? Jaja. Vi får se.
_
ANTAL STEG IGÅR: 8 820
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 11 206
ANTAL STEG I FREDAGS: 10 134

_
"Lyckas du inte lura någon annan, kan du alltid lura dig själv."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards