Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 23 september 2013

Av Nina Palm - 23 september 2013 06:45

Igår var det dags för både mig och Yaxxon att prova på att tävla sök för första gången, nånsin. Jag har inte varit så där jättenervös tidigare men i lördags kväll började det allt hugga lite i magen ändå . Söket är ju helt nytt för oss i tävlingssammanhang (och relativt nytt även i träningssammanhang) och jag hade verkligen ingen aning om hur det skulle fungera när det var på riktigt. När jag väl kom till samlingsplatsen kl. 12 (!) var jag rent uppskruvad och tackar mina helt underbara klubbkamrater för lugnande småprat och pepp  . Drog startnummer 4 och blev ännu mer nervös när jag fick veta att Vicky och Yohnsson hade haft en misslyckat start och inte kommit igång riktigt och bara hade hittat en figurant inom tiden och att Jossan och Roxy hade brutit efter två funna figuranter  . Irene och Izla hade hittat alla tre figuranterna dock och detta med bra betyg  . På vägen upp mot rutan kollade jag vinden 120 ggr, funderade på vilken sida jag skulle börja skicka på och så memorerade jag det här med att koppla loss innan startlinjen och att gå framåt rejält efter de två första skicken  . Körde ett par markeringar på mig själv och påminde om avståndet och sen var det bara att gå in och köra. Vi hittade första busen på första skicket, Yaxxon markerade utmärkt och ihållande och stördes inte av att jag och ena domaren kom traskandes. Kallade in honom till mig, figgen kallades ut och då for ju Yaxxon iväg och skulle hälsa men jag lyckades avstyra det hyfsat iaf  . Andra skicket ut i andra hörnan i början av rutan gick bra och även de två efterföljande tomskicken. På fjärde skicket hade vi kommit cirka 60 meter in på stigen och där blev det träff på dold figge i en låda - utmärkt och ihållande markering igen. Bättre ordning vid framtagande av figgen och på transporten in även om Yaxxon tog en sväng bort till henne när hon ställt sig på stigen. 5:e skicket gick han ut lite söligt men med ett "UT!" vända han utåt på djupet och gjorde dagens snyggaste tomslag  . 6:e skicket tomt och på 7:e gick han ut med bra fart, slog framåt i ytterkant och hittade sista busen som låg helt dold under ett camonät på vägen in. Ytterligare en kanonmarkering och sen var vi klara. Jag tyckte själv att lydnaden på stigen kunde ha varit lite bättre    och att framslaget på ett av de fyra tomskicken var i dassigaste laget men jag var rätt säker på att vi skulle kunna få en 8:a (jag har ju verkligen ingen aning om hur saker och ting bedöms). Båda domarna hade - var och en för sig - kommit fram till betyg 9.5 och jag lovar att jag höll på att dö lyckodöden när vi fick våra betyg  . 9.5 På FÖRSTA försöket är ju fantastiskt på riktigt. Det hade jag ALDRIG trott. Jag räknade med en 7-7.5:a och helst betyg 10 på budföring för "stolpe in". Fick fina omdömen - mycket bra markeringar, mycket fint sökintresse, mycket bra figurantintresse ("på gott och ont") och bra dirigerbarhet. Det må ha varit lägre klass sök men jag kände mig som att vi hade vunnit VM  !

_
 

_
 

_
Efter söket var det först dags för platsliggning i skogen (detta har vi tränat onödigt lite på, slog det mig   ). Yaxxon låg för 10:an ändå och det var jag verkligen glad för. Budföringen sen och även där fick vi betyg 10. Med endast 13 tappade poäng ute i skogen kändes det rätt gött att köra in till klubben för lydnad  .

_

Lydnad med Yaxxon är ju alltid rätt så spännande men vi höll ihop hela vägen och skrapade ihop ganska bra poäng även om han var i busigaste laget:


Linförighet: 8 (trängde i vissa sekvenser och satte sig gamnackestyle i början)

Framförgående: 8.75 (vände upp i halterna)

Läggande: 7.5 (seg ner med lallan)

Inkallning: 9 (avslut)

Krypande: 8.5 (ngt hög bak i starten och för långt fram i position i slutet)

Apportering: 5 (tjuvade innan TL:s kommando, lyckades kalla tillbaka dock  , lite tugg)

Hopp: 8.5 (årets segaste sättande på andra sidan hindret, slog dock inte i)

Plats: 10

SUMMA: 242.75

_
Vi fick ihop 529.75 poäng, blev uppflyttade och vann tävlingen  
 !

_
 

Klubbkompisarna Katrin och Irene blev oxå uppflyttade - GRATTIS   !

_
Klubben fick även ett skyddscert igår - grattis Martin och Zting - och två uppflyttningar till elit sök - grattis Ronny med Jekyll och Håkan med Qaxe. Sen blev en före detta medlem och hennes man uppflyttade till elit rapport - grattis Eva, Anders och Grim  .

_
Sådärja. Nu är jag inne på att anmäla till högre klass i Ystad (när det nu är?) men först: lydnadsklass 3  .

_
Tack för alla grattisar igår och även idag. Nu ska jag klura på en sökträningsplan eller som Perra och Elin sa: "Du kanske ska börja träna nu då?" Jag har ju inte tränat mig trött i sökskogen precis utan har grejat med lite annat den senaste tiden  . Nu innebär inte detta att jag inte tränat sök - för det har jag verkligen gjort - men jag har tränat på andra ställen än i skogen. Faktiskt. Jag har tränat ganska mkt kombinerade markerings- och systemövningar och på att styra Yaxxon med min vänsterhand. Jag har tränat "UT!"-skick och stiglydnad i markerings- och systemövningarna och kanske är det just Yaxxons melodi? Nåt jag däremot ska göra nästa gång det blir sök i skogen är att backa bandet och köra minnesbild och sen låta Yaxxon "jaga" figuranterna framåt i rutan och ev blir det lite vindövningar och föremålsanskällningar. Sen ska jag varva mellan att låta figuranterna belöna och att jag gör det själv.

_
Idag tar vi det lugnt och fint i Bara iaf och möjligen, möjligen, möjligen blir det lite BL-träning.

_
ANTAL STEG I TORSDAGS: 12 561
ANTAL STEG I FREDAGS: 6 555

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 10 514

ANTAL STEG IGÅR: 11 362

_
"When you choose the behaviour, you choose the consequenses."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards