Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 6 september 2013

FRISYRFIX & POLSKT BÄRBLOCKARSPÅR

Av Nina Palm - 6 september 2013 08:57

Igår var det äntligen dags för mig att gå till min frisör Alexandra på Athmosphair . Gött att få utväxten på en decimeter blekt, topparna klippta och frisyren reparerad och att få ett par timmars lyxkänsla på kuppen   . Nu känner jag mig fräsch och fin i håret igen och det är ju hur gött som helst!

_
På eftermiddan kände vi att det var läge att lämna sofflocket för att åka ut till skogen och semesteraktivera hundarna  . Gosia och Anders, som oxå har semester nu och som var på väg till Rusta för lite shopping, vände bilen mot skogen efter ett sms och vips hade vi lite träningssällis oxå   . 2 bilar - ingen grupp lixom. Det är "nya regler" som gäller i Vomb nu nämligen - man får inte gruppträna på vardagskvällarna längre ... Nu stod det redan 2 bilar på parkeringen när vi kom men det var "bara" fågelskådare skulle det visa sig. Det jag undrar lite över är, hur man ska göra om det är fler klubbkompisar eller andra hunddårar som samtidigt spontant bestämt sig för att åka ut i skogen och träna en vardagskväll? Ska man parkera bilarna med mellanrum och fika 15 meter ifrån varandra bara för att? Aja - snart är det för mörkt att träna på kvällarna ändå men som med alla regler bör det ju finnas nån reell möjlighet att kontrollera att de efterföljs. Tycker iaf jag MEN det är bara att gilla läget.

_
Hur som helst. Faxe fick träna på förledningsspår. Jonas trampade ett långt spår av appellklasstyp och jag, Anders och Gosia korsade spåret med 50 meters mellanrum. Faxe fick alltså 3 förledningar på första och 3 förledningar på sista spårbenet  . När det var dags att spåra följde Faxe ut första förledningen till linan tog slut, han vände och tog även bakspåret på förledningen till linan sa stopp innan han tog sig tillbaka till rätt spår där Jonas belönade honom med rösten och de övriga 5 förledningarna klarade han hur fint som helst - "blinkade" lite men fortsatte på sitt spår   . Faxe fick även träna sök med fokus på att slå på näsan och inte bara springa järnet och hoppas på figurantkrock   . När vi körde med Faxe hade mörkret börjat sänka sig över skogen och tillsammans med camo-näten gjorde detta att han verkligen blev tvungen att använda näsan för att hitta mig. Lite spring omkring i raketfart på första skicket och dessutom olydnad - "Hit!? Är det en maträtt?!"  men sen skärpte han sig och gjorde ett strålande jobb även när jag hittat en lurig näragömma  .

_
Yaxxon fick börja med uppletande och där inledde vi med ett riktigt ofokuserat skitskick (iofs rakt ut men näsan var inte så värst påkopplad om man säger så) men jag hade faktiskt is i magen och kallade inte in direkt utan först när jag räknat till 20 för jag ville vara säker på att han skulle komma ... eller "höra". Efter det gick det bra och vi fick in de 4 föremålen på cirka 4 minuter. Snyggast var vändningen  i luften när han fick näraföremålet som låg 3 meter ut i rutan i en grop   . Yaxxon fick oxå träna sök och det började ju verkligen INTE bra - han for ut som ett pucko och bara sprang på första skicket och på andra skicket lullade han iväg och vek ut åt sidan och nånstans där gick topplocket på mig    "Oops - är DU oxå här!?" sa Yaxxon och blev klädsamt beskedlig. Han fick en tredje chans efter detta och då kloppeti-kloppade han ut i maklig fart med öronen bakåt de första 15 metrarna men sen la han i 2:an och började jobba, han hittade Jonas och fick tydligt besked om lagligt avstånd och SEN satan var vi igång. Han markerade MYCKET bra ända till jag anslöt, var lydig och sen fick han sin boll  . Övriga skick gick riktigt bra!

_
Frasse fick sig en liten promenad och ett uppletande helt utan vind - som han fick verkligen slita för att hitta grejerna   . Han fick leta i minst 7-8 minuter och var riktigt trött efter det MEN han fick ingen kramp iaf - har ökat dosen magnesium nu. Duktiga farbrorn   !

_
Det polska bärplockarspåret då? Jo det var Anders som gick sitt livs första spår. Han gick ut hårt och började med ett elitspår med upptag, spetsvinklar, skogspinnar och snitslar   . Spåret blev dryga 1200 meter långt och när han kom tillbaka konstaterade han bara "ja alltså - man kan säga att det kändes som att jag gick omkring som en polsk bärplockare ..."   (detta bekräftades helt klart av bilden på GPS:en). Tur då att Ajaxx har en polsk matte för han klarade spåret galant  .

_
Idag får vi se vad som händer. Morronservicen är avklarad och pojkarna ligger och nannar i godan ro  . Nån form av hundaktivitet blir det iaf. Kanske lite lydnad? Vi får se. Nu ska jag iaf ta en kopp kaffe till och bara känna lugnet.

_
ANTAL STEG IGÅR: 14 612
_
Å så en Dr Philism:

_
 
_
"You can put feathers on a dog, but that don't make it a chicken."   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards