Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2013

9 MORGNAR KVAR

Av Nina Palm - 21 augusti 2013 06:56

Semesterskvätt nr 2 närmar sig med stormsteg  ! Gött på riktigt det även om sommaren obönhörligen börjar gå mot sitt slut  .

_
I måndags var det dags för kombinerad konditions- och markeringsträning för både Yaxxon och Faxe. Yaxxon fick även träna på inkallning från figurant och på styrning av min vänsterhand och jag tyckte att han var riktigt duktig  . Vi körde som sist - minst 30 skall innan belöning och det tar sig helt klart konditionsmässigt. De första skicken var skallen riktigt täta och fina och det funkade bra med både sittande och stående Jonas. På 5:e skicket dvs. efter 8 full fart-rusningar nerför och sen uppför backen och drygt 120 skall växlade Jonas mellan stående och sittande och jag tyckte att Yaxxon skötte det bra även om han var lite trött   .

_

_
Faxe kunde jag inte tyvärr inte filma eftersom jag var figge och eftersom han kom med en sån jäkla fart att jag mest kände att det gällde att fokusera på att hålla mig på benen  . Sicken dåre!

_
Frasse fick en prommis med husse i lugn och ro och tyckte att det var hur mysigt som helst! Att få gå själv med Jonas är det bästa Frasse vet   .

_
Igår kom Sabina och Khan förbi en sväng direkt efter jobbet. Hon skulle ha gått en runda i Bokskogen men tog en långtur över fälten hemma vid oss istället. Vi käkade lite fruktsallad med vaniljyoughurt, fikade och planerade innan vi åkte ner till fotbollsplanen för att träna lite lydnad med Khan-Banan. Planen var att börja med tävlingsmässig platsliggning efter värmning och det var nästanpå chockartat - fast på ett bra sätt - att Khan låg så fint så på första försöket  . Jag undrar om det har hänt sedan strulet började för nåt drygt år sedan!? SÅ kul! Vi fortsatte med ställande under gång och avsluten, där Khan kan vrida sig ur "läge" när Sabina ansluter. Kristina hade ett bra tips med godis i öppen hand som är bra att använda i "frys"-moment - det kallas tydligen doggy-zen ) av experterna - och eftersom Sabina lärt Khan doggy-zen redan som liten har hon börjat använda sig av det och tamejtusan så står Khan mer och mer stabilt  . Apporteringen sen och där fixade vi med att ge Khan apporten lite mer underifrån och närmare efter tips av Carina L och det funkade oxå mkt bra! Sen kom det roliga. Khan kan ju rocka loss och få spunk mellan varven vilket innebär att han hoppar runt Sabina och bara skäller och vägrar att komma in till henne och vi hade en idé om att vi, istället för att skälla på honom, skulle ge honom kommandot "skall!" i det läget för att s.a.s lura in honom i en annan mode. Ge honom en uppgift i det han redan håller på med s.a.s Bara det att hur Sabina än försökte få fram spunket så kom det inte och då provade hon verkligen ALLA typiska spunk-situationer hon kunde komma på  . Hm. Mindcontrol, fast tvärtom   ?

_
När Sabina och Khan hade åkt hem satte jag igång med att mumma golven, tömma diskmaskinen och sortera lite tvätt innan jag tog ut Yaxxon på en hyfsad tur och lite lydnadsträning. Vi ältade växlingarna mellan sitt och stå och mellan stå och ligg och jag, som efter Khans lyckade träning, hade vissa förhoppningar om att det "låg nåt i luften" blev varse att så icke var fallet  .  Yaxxon har verkligen jättesvårt att ställa sig upp utan att röra frambenen MEN han gjorde iaf många växlingar där han faktiskt bara ställde fram ett framben, för balansens skull såg det ut som men jag var ändå tvungen att vara konsekvent och backa honom. Om vi gjorde 15 växlingar blev väl cirka 5 helt rätt, cirka 8 hade balanssteg framåt och resten blev helt fel. Det tar sig helt klart men jag känner ändå att jag ibland får lust att bara skrika rakt ut  "GAH   ! Exakt HUR svårt kan det vara ditt ålarens!?"   Nu gör jag ju INTE det (faktiskt   ) men känslan finns där och då tar vi paus och gör nåt annat, nåt som han är bra på, t.ex fritt följ som (utan kommendering iaf) har börjat kännas mycket bättre med mer balans och precision  . Växlingen mellan stå och ligg - bakåt - har vi just börjat trixa med och med hjälp går den bra. Även sitt under gång fungerade igår efter en veckas total vila från momentet  .

_
Ikväll väntar Onsdagsparty med CK-fika signerad Irene och Algoth (det är ju inte ofta en bruksschäfer får den utmärkelsen på utställning) och det börjar väl så smått bli dags att sätta ihop lagen inför kommande klubbtävling i spår/uppletande/lydnad  .

_
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 7 846
ANTAL STEG IGÅR: 12 899

_
 

 
 
Sabina

Sabina

21 augusti 2013 09:35

Ja det var ju värst vad svårt det kunde vara helt plötsligt att få honom att rocka loss ;-) Inte mig emot iochförsig!

Det ser ju jättefint ut med Yaxxons markeringsträning!! Konstigt det där med hans fjärr. Vad händer om du tränar vid soffan eller om du sitter på en stol? Där kan han ju liksom inte flytta framåt. Funderade på det här med handfixeringen, där skulle du ju kunna träna omvänt lockande/doggie zen & vara supernoga med att Yaxxon måste släppa fokuset på godisbiten (alltså inte bara med blicken!) för att få den...??

Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

21 augusti 2013 13:15

Inte mig emot heller men det var ju helt klart intressant :)! Står jag riktigt riktigt nära funkar det rätt så bra men så fort han får typ 30 cm att gå fram på så gör han det :(. Jag tror att doggie-zen hade kunnat funka men då är vi tillbaka i hand-mood igen även om han måste släppa fokuset. Du får GÄRNA prova/visa! Kramar

 
Ingen bild

mariana

21 augusti 2013 10:38

"Vila sig i form genom att inte sitta". Kom sen inte o säg att det inte finns lösningar på det mesta :) Ses i kväll ;)
Kraaaaaaaaam

Nina Palm

21 augusti 2013 13:16

Ja alltså, jag kommer inte och säger nånting, den saken är klar :)! Ses ikväll. //kraaaaaaaam

 
Petra

Petra

23 augusti 2013 11:13

Vilken bra idé att sprida ut semestern över sommaren, hela tiden lite ledigt att se fram emot. Själv räknar jag minuterna till min dos ledighet! /kramar

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

23 augusti 2013 18:57

Mkt bra idé - känner verkligen det just nu :). En vecka och 2 dgr kvar! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards