Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

GOOD, VERY GOOD OCH EXCELLENT

Av Nina Palm - 18 augusti 2013 10:00

Igår var det dags för vänstervarvning på Bjuvs BK och för andra bruksidioter rekommenderas - först och främst - varmt att åka i klunga med ett helt gäng fulschäfrar (ja alla andra fulvarianter av våra bruks- och jaktraser oxå förståss) - hellre komma med åtta fulhundar och en pudding än att komma med en ensam fulhund  .

_

Regnet öste ner hela långa dagen men vi hade solsken i blick ändå och visade våra hundar riktigt proffsigt måste jag säga. Vi sprang, ställde upp och grejade som dårar och varenda gång ringsekreteraren visade upp ett "gult kort" blev det klang, jubel och vågen  . Utställningsfolket log överseende men tyckte nog att det var ganska trevligt och även domare och funktionärer skrattade gott åt spektaklet  . Härligt med en domare som förstod varför vi var där och såg att vi faktiskt hade lagt ner jobb på förberedelserna både genom att öva på att ställa upp våra hundar och springa med dem och genom att bada, klippa klor, skrapa tandsten och fixa till öron. Alla våra hundar såg välvårdade och välmående ut, de uppförde sig väl även under en VÄLDIGT grundlig tandkontroll (som alla klarade med bravur) och de stod stilla under bedömningen. Kalla mig gärna bakåtsträvande men jag tycker att det är viktigt att man iallafall försöker hålla en hyfsad (good) lägstanivå exteriört i all avel och därför försöker iaf jag åka iväg en gång under min hunds livstid på utställning, som en slags hjälp till utvärdering (+ att få möjlighet till ett brukschampionat om det skulle bli läge för det).

_
Nu visade det sig att Kamelkungen inte bara "good" utan "very good" enligt den här domaren - Bo Wiberg - och för första gången i mitt liv har jag fått springa i en konkurrens om bästa hane där vi så klart kom sist   .

_
Yaxxons kritik:

_
"maskulint huvud, ögonen önskas något mörkare, tänder o bett ua, läpparna önskas stramare, bra över- och underlinje, bra underarm, ngt veka mellanhänder, väl vinklad bak, rör sig med ngt sänkt manke, ngt kort steg, ngt kort päls" - Very good, plac. 4 i konkurrensklass

_
 
_
 

_
 
_
 

_
    
Benzon, Ajaxx, Bizzie, Dakky, Diva, Vera fick bedömningen "good"   och snygge-Algoth fick bedömningen "excellent" med CK (certifikatkvalitet)   . Det är inte så illa det att komma till en utställning med 9 hundar och bli godkända och mer därtill med 8  .

_
Så där ja. Tack snälla snälla Rickard Frank för de fina fotona   !

_
Och så ett visdomsord som jag såg på FB idag:
_
"Never push a loyal person to the point where they no longer give a damn."   

 
 
Ingen bild

mariana

18 augusti 2013 21:41

Mycket trevlig domare o utställning! Riktigt roligt med alla good-isarna och de två extra knorrarna :) Grattis än en gång <3 // Kraaaaaam

Nina Palm

18 augusti 2013 22:26

Tack :)! Jag är mkt glad för den extra knorren denna gooda dag! Kraaaaaam

 
Göran

Göran

18 augusti 2013 22:08

Det ska mkt till för att en hund av normal karaktär INTE ska bli godkänd. Så det är ingen merit i sig att bli godkänd eller "GOOD". CKt är däremot en större merit.

http://Har ingen

Nina Palm

19 augusti 2013 05:09

Det är en merit i sig för oss som enbart vill ha chans på ett jakt- eller brukschampionat att hundarna inte bara är mycket bra att arbeta utan att de har rätt färg, alla tänder, 2 testiklar (för hanar), är av rätt storlek och är rastypiska vilket INTE är en självklarhet. Alla blev inte godkända igår. Hade vi däremot varit utställningsintresserade hade ett "good" varit en stor besvikelse! Helt klart.

 
Jessica

Jessica

19 augusti 2013 10:34

Grattis, very good räcker långt tycker jag:)

Fin han är:)

http://www.yrlabus.se/bloggen

Nina Palm

19 augusti 2013 16:51

Tack :)! Det räcker hur långt som helst. Min fina Kamelkung.

 
Sanna

Sanna

19 augusti 2013 14:11

Grattis till bra resultat!
Jag hade aldrig stått ut på utställningar om jag inte åkte i grupp. Det är ju tråkigare än döden att sitta där helt själv och glo :)

http://vackraweimaraner.blogspot.com

Nina Palm

19 augusti 2013 16:55

Ja det kan jag tänka mig att det är :). Vi hade riktigt kul i lördags! Lite kul att inte förvänta sig värsta segertåget i konkurrensen. Tack för grattis :)!

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

20 augusti 2013 01:23

Vad kul att du fick sån kritik på Kamelkungen :) Så nu är det bara ut att jaga certen till Brukschampionatet då :)

Kram

http://www.schafertjejerna.se

Nina Palm

20 augusti 2013 07:23

Bara å bara :)! Det är inte det lättaste det men vi får ju iaf prova. Det var kul att var så pass "snygg" ändå med tanke på att jag själv tycker att han är väldigt hög och lång :). Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards