Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av Nina Palm - 5 augusti 2013 07:35

Jag, Sebastian och Hobbisarna åkte - som sagt - till Åhus i fredags för att hälsa på hos mamma, pappa och Kajsa. När vi kom bjöds vi på en mumsig middag i form av färsk panerad spättafilé med stekt potatis "german style" dvs. potatis stekt med lök och tärnad bacon och till detta serverades remouladsås och sallad  . Efter maten åkte vi till skogen med Hobbisarna, i ren självbevarelsedrift ska tilläggas eftersom de alltid blir mer än lovligt uppspelta när de kommer till Åhus  . Kajsa hade redan varit på dagens långtur och fick stanna hemma. Efter ett glas kallt (ja faktiskt - det är supergott på sommaren) rödvin och lite fredagsmys var iaf jag helt slut efter en lång dag och ramlade i säng vid 23-tiden  .

_
  
Frasse mjukstartar helgens kommande bravader med att hjälpa till med disken   .

_
I lördags morse startade vi dagen tidigt med en rejäl långtur på en timme och en kvart i en rätt öde skog  . Hur mysigt som helst och Kajsa var helt tossig över att Frasse, som (även) hon verkligen gillar stenhårt, var med på turen. Hon for omkring som en dåre och skuttade både högt och lågt, den gamla tanten, och var inte nämnvärt trött när vi kom tillbaka till bilen  .

_
 
Mamma med - från vänster - Frasse, Yaxxon och Kajsa    

_
Nu kan man ju tro att en långrunda i skogen på över en timme i sommarmorronsvärme, där hundarna fick springa fritt i terrängen, skulle göra dem behagligt nöjda och lite småtrötta men se så var ICKE fallet ... Iaf inte när det gällde Frasse  . Han var på sitt allra allra störigaste humör och för att ha någorlunda koll på honom band jag fast honom i en lina. Dessvärre visade sig linan vara för lång för han fick både tag i och tuggade hål på mina byxor, som jag lagt på en solstol, och var på vippen att slita av kabeln till robotgräsklipparen  . När han inte var upptagen med att demolera tiggde han helt hämningslöst från alla som råkade sätta sig vid bordet på uteplatsen eller gjorde vad han kunde för att linda in samtliga smalben i sin spårlina. Jag provade - för att få lugn och ro - att sätta honom i den svala bilen som stod i carporten men se det gick inte det heller för han skällde imponerande uthålligt tills dess att det inte gick att ha honom kvar där utan att riskera polisanmälan från solande grannar   .

_
  
Mina före detta byxor och gärningshunden himself  . Jag får väl - som Dan P skrev - vara glad att jag inte var i byxorna när illdådet begicks  .

_
Hur som helst. Familjen Johansson anlände och Max hade önskemål om att vi skulle åka och bada med Frasse ... Jag var så där sugen på den aktiviteten men vad gör man inte i egenskap av barnets enda moster i världen lixom  ? Vi åkte ner till hundbadet vid Skjutfältet och transporten från bilen ner till en ledig plats på stranden var som en resa till helvetet tur och retur. Frasse tog sig fram skuttandes på bakbenen med näsborrarna fladdrande i riktning havet, han gläfste samtidigt oavbrutet och jag gjorde vad jag kunde för att hålla mig benen och det enda jag kunde tänka var "halti-grimma, halti-grimma, halt-grimma - var ÄR halti-grimman när man som bäst behöver den!?" Noll lydnad, noll kontroll  . Det är svårt att förklara men när Frasse, som normalt sett är en väldigt lydig och lättsam hund i vardagen, verkligen VILL nåt är han i princip omöjlig att stoppa  . Tur då att han är en snäll kille som inte söker bråk.

_
Till sist kom vi ner till en ledig plats och Frasse fick komma ut i vattnet där han tillbringade en dryg halvtimme simmandes och hoppandes med sina bollar och Max   .

_
 

_
 

_
 
_
Efter badningen skulle vi ta oss tillbaka till bilen och från havet ... say no more  . Tur att vi avslutade vår lilla utflykt med en bautastor Otto-glass   .

_
 

_
Väl hemma igen hade mamma varit ute med Kajsa och Yaxxon ("Gud vad han HÖR bra!  ... ja eftersom att Kajsa är nästan döv så är ju det kanske inte så konstigt att man tycker det men hon menade att han var lydig och hörsam). Efter god grillmiddag (där det var mycket nära att Frasse fick en egen stol med tillhörande kuvert) satte vi oss i bilen och körde hem mot Bara igen. Frasse fick stanna i grovköket resten av kvällen, jag kände mig lixom allergisk på nåt vis  .

_
Nåt jag INTE är allergisk mot är den tjusiga väskan jag fick ärva av mamma, som köpt en ny svart väska och därmed hade den här över. Tack   !

_
 

_
  
Fint ska de va   !

_
Igår var det träningstajm i skogen och eftersom vi inte var så många kunde vi träna på både det ena och det andra  . Jag trampade ett 1 300 m långt spår åt Yaxxon med djupt upptag, sex apporter och 3 spetsvinklar. Upptaget gick bra för första gången på länge medan han hade det lite svårare där spåret låg i gassande sol. Jag är världsklass på att gå spår åt mig själv för jag kommer verkligen inte ihåg hur jag har gått och när jag såg att han hade svårt och snurrade runt kortade jag lugnt av linan rejält för att undvika att han skulle flyta iväg för långt i letandet. När han fick tag på spåret igen och tuffade iväg fick han lång lina och det verkade vara ett bra koncept. Är det 25-30 grader varmt och snustorrt måste man spara på energin   . Han markerade alla pinnar och vi kom till slutet på ca 25 minuter. Goody goody! Innan spåret (kanske därför han var lite tröttare än normalt när vi kom till spårslutet) passade jag på att träna lite sökrelaterat grejs med Petra och Cina som figgar. Okopplad hund på stigen och avstånds-/markeringsträning + inkallning till stigen från figurant. Syftet med träningen var att träna rätt avstånd, uthållighet i skallmarkeringarna och inkallning (han har ju ett sjukt figurantintresse och det har inte alltid funkat så bra att få in honom på stigen efter tomskick   ). Ja och så tränade jag på att ta emot, styra och stanna honom med min vänsterhand mellan skicken. Vi körde direktbelöning på ca 4 meters avstånd från figgarna och därefter utbackning och skall (30 st) per skick och när figgen var klar meddelades detta till mig på stigen för inkallning. Yaxxon var verkligen jätteduktig och gjorde inte en enda miss på de 7 skicken  . Det KAN eventuellt ha berott på att jag oxå skärpte mig och var noga iofs   . Sista momentet för dagen var uppletande och där märktes det att Yaxxon var ganska trött efter sökövningarna och spåret   . Han hade inte samma explosivitet ut i rutan som han brukar ha men han gick prydligt ut i hyfsad fart och hittade tre föremål (som jag inte hade en aning om var de låg) men fick problem med det sista och när han gått ut tomt ett par gånger gick jag, för att hjälpa honom, längre ut i rutan och skickade . Mycket nöjd med träningen åkte jag hem och slängde mig i poolen   . GUD så skönt! Vattnet var 24-25 grader varmt och jag lovar att skogsdammet försvann.

_
 
Skuggrullning innan uppletandet    

_
 

Hej   !

_
Kvällen blev lugn och skön, dvs. en perfekt laddning inför en ny arbetsvecka som bara är fyra dagar lång och följs av en långhelg   .

_
Ikväll väntar lite trädgårdsfix och BL-träning. Nu har jag lixom anmält mig till tävling i både lydnadsklass 3 och lägre klass sök ...  . Hujedamej!

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 394

_
"Integrity means doing the right thing even when no one is watching."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards