Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 25 juli 2013

PLUMS

Av Nina Palm - 25 juli 2013 07:06

Ordet "plums" får sammanfatta gårdagens övningar   . Först och främst gjorde vi slag i saken och åkte iväg för att handla en "prova på-pool" av större modell, inte gratis men definitivt inte lika dyrt som att köpa en snygg ovanmarkpool eller - ännu dyrare - en nergrävd pool. Vi började fundera på pool redan förra sommaren och nu efter att ha ältat poolfrågan i en månad kom vi iväg  . Vi bestämde oss för att köpa en billigare pool för att se om vi verkligen badar så mycket så att en större investering kan vara motiverad i framtiden. Sjukt moget, om jag får säga det själv  .

_
 

Vi köpte en sån här pool med tillbehör (stege, filter, rengöringsgrejer, markskyddsduk, skimmer osv) och den ska komma med DHL inom några dagar   . Den 4.5 m stor och rymmer drygt 10 000 liter vatten.

_
Hur som helst. Väl hemma hade jag sprängande huvudvärk, höll på att svettas ihjäl och var jättetrött och det var bara att ställa in Onsdagspartyt. Drack som en kamel, tog ett par huvudvärkspiller och en powernap och vaknade relativt fräsch vid 20-tiden. Hobbisarna har haft ett lite väl tradigt liv de senaste dagarna och även om det var rätt sent körde jag iväg i jakt på lämplig badplats och hittade en sådan vid Vombsjön   . Lyckan var total  !
_

Frasse fick bada först och var jätteduktig på att hämta och komma tillbaka med den ena bollen för att få den andra kastad   . 

_
 

_

Här gör han en Bad-Frasse, dvs. lägger sig i vattnet vid strandkanten för att pausa lite.

_
Yaxxon, som ju normalt är den som kommer in med grejer för att få dem kastade var trögare än trögast. Släppte ena bollen 20 meter ut i vattnet och trodde på fullt allvar att jag skulle kasta den andra bollen   . ELLER HUR!? Det blev ett jädra tjatande och grejande men till sist fattade han att det gällde att kasta upp den ena bollen på stranden åtminstone för att jag skulle hutta ut den andra. Ålarens! Film på Yaxxons badtänk ...

_

_

 

_
 
_
 
_
Gick en runda i skogen (med viss vildsvinsångest   ) och hade två mycket nöjda Hobbisar med mig hem. Gött!

_
I förrgår var jag faktiskt lite duktig ändå. Tog Yaxxon på egen runda och passade på att träna lite på de nya tricken i lydnadsklass 3. Fria följet (inte så nytt iofs) och sättande under gång gick riktigt bra medan fjärren verkligen inte funkar alls   . HUR svårt kan det va!? Hur svårt som helst tydligen och efter 18 sorger och 19 bedrövelser kom jag fram till att belöning bakom inte funkar som det borde. Istället för att bara greja med att han går framåt i växlingen sitt-stå fick jag greja med att han vred sig som solfjäder åt sidan för att se godisen  . Satt mig och funderade en stund och provade att köra fjärren helt utan handtecken (han snöar in på min vänstra hand - godishanden) och bara använda rösten, iofs på nära avstånd, men det blev bättre iallafall och jag undrar om jag inte ska köra så. Avslutade träningen med kryp och skall, som vi fick till riktigt bra  . Efter Yaxxon var det Frasses tur att få komma ut på långtur och lika galen som han är att träna med, lika underbar är han att gå på promenad med. Han bryr sig inte om andra hundar, han är hörsam när han är lös, han drar inte i kopplet utan är bara allmänt exemplarisk   .

_
Ikväll får vi se vad som händer. Dagsformen får avgöra. Jag är alltid pigg så här på morronkvisten men när jag blivit ugnsbakad en hel dag är läget ofta ett helt annat. Idag har det dock utlovats regn och det trodde man ju aldrig att man skulle vara tacksam för men det är iaf jag  .

_
ANTAL STEG IGÅR: 9 257
ANTAL STEG I TISDAGS: 13 407
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 10 008

_
En favorit i repris:

_
"Ingen är så blind som den som inte vill se."   


 
 
Ingen bild

Susanne

25 juli 2013 07:55

En sån här pool kan ni ju ha flera år.
Och just att kunna bada när det är såhär olidligt är bara så jäkla gott.
Bad för vovvarna på kvällskvisten, det uppskattades förstår jag:)
Kramis

Nina Palm

25 juli 2013 08:31

Jag vet men vi är ju lite lätt inspirerade av t.ex er pool med trädäcket runt och Sofia och Freddes och då springer det ju iväg lite extra :). Frasse (som hörs i bakgrunden på filmen) och Yaxxon var mycket glada över plumsningsövningarna! //Kramar

 
Sanna

Sanna

26 juli 2013 01:08

Klart han lägger den där ute. Hur ska man annars få sin koppelapa ut i plurret ;)

http://vackraweimaraner.blogspot.com

Nina Palm

26 juli 2013 07:00

*hehe* - fast koppelapan var envisast och slapp gå ut och hämta :).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards