Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 17 juni 2013

BLOGG FRÅN GRÖN RELAXSTOL

Av Nina Palm - 17 juni 2013 14:37

Så har vi landat i de grööööna fina stolarna för att njuta lite av luman  . Jag har startat dagen med lite ärenden och däribland en tur till Ikea för att fixa nya glödlampor till våra golvlampor i vardagsrummet och det är nästanpå lite magiskt med Ikea för hur man än gör, kommer man på att man behöver både det ena och det andra när man är där . Hur som helst förutom 12 glödlampor köpte jag ett nytt överdrag till strykbrädan (det förra köpte jag runt 1995), fyrkantiga små gröna ljus (preciiis vad jag alltid har velat ha!), doftljus, servetter och en servetthållare och värmeljus i två storlekar  . Pynt och piff mestadels men ändå -  L I V S N Ö D V Ä N D I G T   . Nu är allt piffat och klart och man kan känna lugnet.
_

 

_

 _
    
_
 
_
Helgen som gått har varit mycket härlig! Annika och Ronnie tog premiärturen med sin nya husvagn till Malmö och det var ju bara hur trevligt som helst. Vi träffades på klubben i lördags och tränade lydnad hela dagen lång ... okej då, eller iaf efter en vääldigt lång fika med uppdateringar om läget på de fronter vi kunde komma på   . Papaya och Yaxxon är ju halvsyskon och det är rätt intressant att två så nära besläktade hundar kan vara så olika men ändå inte. Annika ville jobba med att få lite mer attityd hos Papaya och hitta nycklar till en mer tydlig kommunikation och jag ville jobba med att få lite mindre attityd hos Yaxxon och hitta nycklar till ... ja, en mer tydlig kommunikation. Jonas körde en hel del lydnad med Faxe för att öka på uthålligheten i koncentrationen och lilla Jazza - Kajsas rapportkollega från the good old days chillade mest runt och fick vara störning  . Papaya och Annika fick gå lekkurs hos Jonas medan jag och Ronnie filmade hej vilt för att Annika skulle få bevis på att Papaya inte riktigt är den blyga, känsliga och lite sköra viol som Annika känner att hon är   . Tvärtom - hon har en jädra fin kamp och går igång extra på belastningar och motstånd. Jag fick göra ingångar på plan och bli kommenderad, styra upp Yaxxon lugnt och fint och bestämt och sen gå av planen (som efter tävling) och belöna där ... Om och om igen, in på planen - av planen, medan Ronnie påpekade, peppade och visade på en ängels tålamod. Jag fick en del insikter bl.a den att Yaxxon är mkt hane, han tar gärna mark och mitt "bra" betyder att han får rocka loss ... Därav belöning EFTER passen, utanför planen. En sak som jag verkligen ska ta med mig är att jag inte ska träna/fila på moment han kan under samma träningspass som jag lär honom nya saker (som ju förutsätter belöningar/fördelar) och att jag ska vara väldigt noga med att styra upp och visa rätt och inte släppa igenom att han glider framåt i position i fria följet. Han får heller inte ta för sig av belöningar som han tycker när sådana finns att tillgå. ALLA tävlingar börjar med fritt följ och tappar jag honom där, tappar jag hela lydnaden   . Ingen direkt momentträning alltså mer än fritt följ och - faktiskt - ett krypande som var bra på riktigt  . Samma sak för Annika och Papaya, bortsett från att de la in sitt "krismoment" nedläggande för kryp och kryp lite här och där beroende på vad som hänt innan. Faxe imponerade både lördag och söndag med jättefin lydnad och höll ihop ovanligt bra ... och så skummade han inte alls lika mycket som han gjort innan  .

_
  
Kurants Papaya
_
  
SE BCH Kurants Jade eller Jazza med sin husse Ronnie (Jazza är Papayas mammi - förresten alltså)

_
Extra bonus på träningen i lördags var att Eva, Chrille och Moltas kom ner en sväng med lille Wiking - herrejössessöt på riktigt   .

_
 
Humlegårdens Wiking 

_
Ja och så var Leifarna nere och fixade med stegen och gräset tillsammans med Bodil och Lotta. Mycket trevligt och dessutom tittade Jonas, som har Papayas och Yaxxons halvbrorsa FM Croy ner. I lördags kom även Kajsa Karlsson hem för en veckas passning medan mamma, pappa och syster-yster med familj är i Turkiet på solsemester    . När Annika och Ronnie var här på middag på kvällen gjorde hon och Frasse seriösa insatser på tiggerifronten ... och så här i efterhand är jag mest glad över att Frasse inte tuggade hål i Annikas regnjacka när han tömde den på godisar   .

_
  
_

Vi tränade vidare igår och mitt sista pass med Yaxxon kändes verkligen rätt  . Efter träningen kom monsunregnet och vi åkte till Emporia där makarna Hansson bjöd på god lunch innan de satte sig i bilen för att köra hemåt medan jag styrde Skodan mot Löberöd och Demonen's H-kull (e. Jabina Pascal u. Demonen's Yla) som börjar flytta hemifrån idag. Bland annat ska en viss liten Hyper flytta till familjen Gärdsback i Malmö och bli lillasyster till Cobra    .

_
  
Hyper Gärdsback - ett upp och ett i minne   

_
Yla är en helt underbar mamma måste jag säga - hon har en ängels tålamod och leker med sina små med liv och lust.

_
  
Lite suddig bild men ändå - elva 8-veckors puppisar tankar mellanmål och baren står kvar helt lugnt   

_

_
Hur som helst. Valparna är verkligen jättefina. De håller högt tempo i rusher och mellan varven är de inte rädda för att bege sig iväg på upptäcktsfärder, de hugger tag ordentligt och drar och sliter i leksakerna (och i mormors byxor) och är trevliga och sociala   . Det är nån enstaka valp som är lite mer "på" än övriga men på det stora hela är de väldigt lika varandra i alla avseenden. Både i sinnet och utseendemässigt   .

_
Man kan säga att jag var rätt trött när jag kom hem efter valptitten   ... först träning i dagarna två, sen lunch på Emporia och sen puppisar. Tog en powernap innan jag gick på långis med Kajsa och Frasse, som ju inte fått vara med och träna. Rättviserunda lixom  .

_
ANTAL STEG IGÅR: 14 963
ANTAL STEG I FÖRRGÅR: 11 158
ANTAL STEG I FREDAGS: 11 701

_
"Den som bara tittar i backspegeln kör oftare i diket."   

 
 
Sabina

Sabina

17 juni 2013 17:47

Va kul med en lydnadshelg & nya inputs :-)! Lite extra roligt att jag testade samma sak med Khan idag - belöning efter extra långt fritt följ ( inget under tiden) & sen paus innan inlärning/ träning med belöningar.

Visst var det en helt underbar valpkull ❤!?

Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

17 juni 2013 18:36

Jag har ju issues med en tossig kamelkung mellan varven och det blev VERKLIGEN bra så här och så slipper jag oroa mig för belöningens dragning/pepp-effekt när jag finslipar det han KAN helt enkelt. Superfina puppisar! Herregud alltså. //Kramar

 
Ingen bild

Annika & Papaya

18 juni 2013 15:31

Ja det var en fantastiskt rolig helg!! Jag har världens träningsvärk men å andra sidan trodde jag att ryggen skulle få sig ett bryt men den känns helt OK.
Nu längtar vi tills vi ses nästa gång!!!
Kraaaam! Och en extra stor kraaaam til Kajsa!

Nina Palm

18 juni 2013 20:02

Jag har träningsvärk i vänster arm jag *aj*! Längtar redan vi med - tänk att ses så sällan och ha så kul! Gött att den dumma ryggen klarade sig :). Kajsa kramar tillbaka! Kraaaaaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards