Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Nina Palm - 4 juni 2013 06:54

Det snackas ju väldigt mycket om olika träningsmetoder hit och dit och jag tycker att det finns fördelar och nackdelar med de flesta. Faktiskt. Jag tror inte att det idag, 2013, finns så många som lär in nya lydnadsmoment med nåt annat än positiv förstärkning och att tvångsapporteringarnas tid därmed - tack o lov - är förbi  . Den stora skillnaden kommer väl egentligen i nästa skede där De Goda aldrig korrigerar fel i ett inlärt moment medan De Onda gör det (nu är jag alltså ironisk på riktigt med tanke på diskussionerna som pågår i den här frågan  ). Sen finns det ju förståss de som korrigerar bara ingen ser - det är de som vill vara goda men egentligen är onda - och de som utan minsta tvekan korrigerar dåligt uppförande i vardagen men aldrig i momentträning  .

_
Jag tror att man måste göra det man kan stå för i sitt hjärta och som man känner sig naturlig med och som - framförallt - passar den hund man har. För min del funkar det bästa att i inlärda moment belöna rätt och korrigera (dvs. inte bestraffa utan rätta till, tillrättavisa) fel. Det är mest naturligt för mig, som jag är som person och det blir mest tydligt och klart för Yaxxon (och tidigare för Kajsa). Det går ju som hand i hand det där, gör jag grejer som inte funkar för mig lär det ju icke funka för min hund   . Jag är likadan i vardagen som på träningen och därmed har Yaxxon samma matte på promenaderna som han har när han tränar på trick. En sak som jag däremot är noga med är att inte korrigera gång på gång på gång utan märker jag att vi har "en sån dag" när ett annars klockrent eller iaf rätt bra moment inte alls fungerar backar jag bandet rejält och ser till att Yaxxon får precis så många hjälper och dubbelkommandon han behöver för att vi tillsammans ska ta oss igenom ett moment - dvs. att vi gör klart alla moment. Jag tror man kan säga att det är min "metod".

_
Igår hade vi en "sån dag" i vittringsapporteringen och krypet - vi gjorde klart  . Fjärren och hopp-apport funkade däremot ovanligt bra  . Vittringsapporteringen lärde sig Yaxxon ju väldigt snabbt för rätt länge sen och han tyckte dessutom att det var buskul att leta upp rätta pinnen, hugga den och gärna låta den krasa mellan tänderna på vägen tillbaka för att lyckligt spotta ut den i samma ögonblick som han satte sig hos mig. ALLTSÅ fick vi en överljudsfart i starten (ā la sladda in i pinnsamlingen), ett något opolerat letande (provsmaka fel pinnar och kasta en och annan åt sidan), tugg på pinnen på vägen tillbaka och - ofta - ett släppande av pinnen efter sättandet  . Liiiite att fixa med   . Började med att korta avståndet till pinnarna, kommendera "leta-sakta", nej:a provsmakning, klicka rätt pinne och kommendera "fast" på vägen tillbaka. Så klart har detta lett till mer tvekan i utförandet och sämre tempo men det är ju bra i just det här momentet, iaf för Yaxxon. Igår började vi med raketstart - korrigerade ("hörredudu!") och kallade tillbaka - belönade lugnt trav ut och fint letande och val av rätt pinne, som han släppte - apport! håll fast - och sen visade jag honom in rätt och så fick han hålla fast pinnen ett tag innan belöning. Många stödhjul blev det alltså men det tog sig iaf ganska bra och vi avslutade träningen med apporteringar av liten pinne och med att jag satte mig nära en hel bunke pinnar och där han från stående fick leta upp rätt pinne och lämna till mig för att få godisar  . Sammanfattnings kan man säga att Yaxxon vet VAD han ska göra men inte är klar med riktigt HUR jag vill att han ska göra det   . Vissa dagar går det hur bra som helst och andra dagar blir det tok men jag tycker ändå att dagarna med tok blir färre och färre och det är ju bra  .

_
Hopp-apport över en liggande trädgårdsbänk gick bra och han apporterar träapporten riktigt fint igen efter en kortare period av bävertugg  .

_
Fjärren bakom samma trädgårdsbänk gick ovanligt bra och han börjar nu först att han s.a.s måste lägga sig "bakåt". Han förstår alla kommandona och chansade inte en enda gång igår iaf  . Jag har nu gått ut på 12-13 meters avstånd och det verkar nästan vara bättre för Yaxxon än att jag står nära.

_
Krypet gick alldeles för fort igår och jag såg på blicken att Yaxxon var ganska trött i huvudet efter BL-passet och efter det att jag inte fick till positionen med "kryp-fot" backade jag bandet och körde ett steg i taget och hjälpte honom med kommandot "stanna" i halterna plus att han fick ganska många godisar. Vi tog oss runt hela baksidan på det viset och det kändes lugnt och fint på slutet   .

_

 

_
Annars hände det inte så mkt igår. Gick på en hyfsad runda med Yaxxon och Frasse innan träningen och provplanterade en marktäckande växt som jag tog en del av från ett annat ställe i trädgården och det ska bli spännande om den tar sig - pangsjonärsvarning på det va ?

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 497

_
"You can't ride two horses with one ass."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards