Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

PH FÖRVARSMAKTENS GAMBLER AKA FAXE, FLAXE, SPIGGET :)

Av Nina Palm - 19 maj 2013 10:12

Så kom då dagen - till slut - då Faxe blev godkänd som polishund  . Det tog nästan ett helt år men med tanke på förutsättningarna är det inte alls illa, iaf enligt mig som ju har försökt lära lite olika hundar diverse arbetsuppgifter genom åren. Faxe var 15 månader när han kom. Han var inte L-testad av Polisen (de måste vara 18 månader när detta görs), han var inte ryggröntgad, han kunde I N G E N T I N G och skulle det komma en mer färdig hund, skulle Jonas vara inställd på att byta  . Polisen måste ju tänka på verksamheten i första hand och Faxe (som vi döpte Gambler till samma kväll som vi hämtade honom) var ju faktiskt ett oskrivet blad och osäkert kort, i ALLA avseenden. Även om Försvarsmaktens (FHTE) har mycket bra koll på vilket hundmaterial de lämnar ifrån sig är det inte alltid det blir som förväntat. På ett år har Faxe lärt sig en jädra massa grejer - terrängspår, hårda spår, saksök, sök med vindmarkeringar (personer och föremål), lydnadsmoment, skyddsmoment inkl. munkorgsarbete och inomhussök och nu har han alltså klarat av alla prov och får börja jobba som polis i veckan som kommer  .

_
  
Faxe i sin arbetsuniform   

_
När Jonas ringde och berättade att de var godkända var det som att luften gick ur mig på riktigt. Över ett och ett halvt års strul med tjänstehundar var över och ... ja. Tog inte in det hela riktigt utan gick som i en slags dimma hela dagen   . Jag gick iaf iväg och handlade skumpa - det hör ju lixom till på nåt vis, så mycket hade jag iaf koll på   .

_
 

_
I övrigt har ju den här veckan dominerats av Eurovision song contest 2013 som har hållits här i vårt underbara Malmö  . Herregud så mysigt det har varit med alla glada människor som sprungit runt med flaggor, lyssnat på musik, kollat på dans och gud vet allt som har pågått i stort sett hela veckan. Jag är rätt svårimpad när det gäller sånt här men Malmö har verkligen lyckats förmedla en känsla av "We are one" - på riktigt   .

_
 
_
  
Robin - Sveriges representant fångad av Eva Engelns mobiltelefon   .

_
Igår gick vi en sväng på stan för att kolla på Eurovisionjippot och efter det åkte vi ner till klubben för att kolla tilll tävlingsarrangemanget i agility och för att säga hej till våra kamrater  .
_
På kvällen åkte vi och några till hem till Gosia och Anders för att kolla på Eurovision och vi hade en redigt mysig kväll  . Robin Stjernberg levererade grymt bra - jösses vad den pågen kan sjunga, otrolig på riktigt  . Tyvärr blev det inte så höga poäng för Sverige men jag tyckte att Robin gjorde det grymt bra! Heja! Och en sån go kille han verkar vara. Petra Mede var fantastisk, Carola visade prov på självdistans när hon lät sig blåsas av scenen av en jättefläkt, Fredrik Reinfeldt gick och tömde diskmaskinen, Sarah Dawn Finer ... ja, listan kan göra riktigt lång. Fast allvarligt *hashtag*-Saade var ju fruktansvärt pinsam. Vilken final - det blir svårt för Danmark att toppa (Saade oräknad)  ! Stolt över att vara svensk var iaf jag med tanke på att 125 miljoner människor såg sändningen och lovorden haglade över både själva finalen och Malmö  .

_
Danmarks låt var inte min favorit, refrängen (som iofs var bra) 100 ggr på 3 minuter och sen var det ju fasligt vad tösabiten läspade   . MEN grattis Danmark   ! Det verkar kunna bli Eurovisionfest för oss nästa år igen. Eller som den här blixlevererade lastbilen kungjorde efter segern igår:

_
 

_
Idag vräker regnet ner och Jonas håller på att gödsla gräsmattan och tömma hängrännorna i detta nu. Själv sitter jag och sammanfattar livet så som det sett ut de senaste dagarna och njuter av att Jonas och Faxe ska åka och jobba på riktigt imorron    .

_
Kanske blir det lite hundträning idag, kanske inte.

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 697
ANTAL STEG I FREDAGS: 9 894 
ANTAL STEG I TORSDAGS: 12 003
ANTAL STEG I ONSDAGS: 10 003
_
"Det man inte vet har man ingen aning om."   



 
 
Ingen bild

susanne

20 maj 2013 08:14

ÄNTLIGEN är Faxe Färdig och kan ut och hålla buset borta!!!
Jag hejade, förutom på Robin då;), på Danmark, så i mina öron var det rätt låt som vann!// Kramis

Nina Palm

21 maj 2013 10:43

Äntligen! Är det minsta man kan säga och första busjägarnatten är till ända :). Du var överens med många angående Danmark medan jag bara hörde läspandet, en störning jag har :). Kramar

 
Ingen bild

Christer

20 maj 2013 15:46

Jösses! Äntligen Polis! Grattis hela familjen, vi vet hur ni har kämpat, och nu har ni gått i mål!

Nina Palm

21 maj 2013 10:41

Tack snälla :)! Det har varit tuff resa men nu är vi i mål - allihop. //kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards