Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 18 mars 2013

HELLRE STORM ÄN SNÖSTORM

Av Nina Palm - 18 mars 2013 07:34

Imorse när jag vaknade var jag beredd på snöstorm och det kändes nästan som en födelsedagspresent att det bara var ... blåsigt  ! Inte lika kul att hela mitt nyss författade blogginlägg försvann i ett "Network error"-slukhål dock  . Aja. Jag börjar om, det är tur att man skriver fort  .

_
I fredags blev Faxe godkänd i uppkörningen för "terrängspåret" och man kan ju lätt säga att det blev lite komavarning på  fredagsmyset på grund av detta  . Anspänning hela dan och sen *puuuuh*. Hur som helst så hann vi både med god middag, godis och en "chickflick" eller en "tjejfilm" om man så vill. Jag älskar ju Julia Roberts (och Erin Brockovic är min absolut bästa film) och när Jonas kunde tänka sig att se Eat pray love blev kvällen perfekt .

_
I lördags bar det av till skogen för träning. Eftersom jag för tredje gången fått en seninflammation i min högra axel (supraspinatustendinit) var min plan att köra två uppletande var med Yaxxon och med Frasse och eftersom Faxe behöver träna på föremålsmarkering inför uppkörningen av vindmarkeringar/patrullstig skulle han öva på just detta.

_
Med hjälp av klippan Bert   fick vi koll på vindarna och jag och Magnus riggade två helt perfekta patrullstigar på 300 meter vardera. En jacka låg på marken 60 meter ut i skogen efter ca 100 meter in på stigen och en jacka hängde dold i en gran efter ca 200 meter. Samma upplägg på båda stigarna och Faxe gjorde jobbet i det närmaste perfekt  . Det jag var mest impad av var att han kopplade på vindsnoken direkt när han fått på sig tjänstetecken och munkorg och - framförallt - att han for ut i skogen som en projektil och sen skällde på en "död" jacka ända till Jonas hade anslutit  .

_
Lite film så klart  :

_

_

_
 

Duktiga Faxe   

_
Yaxxon fick börja med ett uppletande med sex föremål - tre nära och tre på djupet - och han gjorde processen kort med själva uppletandet medan avlämnandena inte var så stabila som jag vill ha dem   . ALLTSÅ tränade vi apportering av de sex föremålen och de tre sista försöken blev riktigt bra - han höll i för kung och fosterland och jag kunde t.o.m peta på grejerna utan att han släppte dem   . Andra uppletandet var ett vanligt uppletande med fyra okända föremål och det gick bra om man bortser från att han drabbades av ett extremt jongleringsbehov när han hittade en liten kudde av jeanstyg  .

_
För Frasse blev det ändrade planer när Magnus erbjöd sig att både trampa ett långt klurspår och sedan spåra med TjoFräs  . Magnus la ner sin själ i att göra det svårt för Frasse med virrvarr, återgångar och spetsvinklar (med och utan blindtarmar) och som lök på laxen parkerade vi våra stolar och fikaväskor prick i Frasses spårstart. Frasse forcerade fikaplatsen och for ut på sitt spår i 190. Han klarade alla svårigheter - frågan är om han ens märkte dem   ? - och hade alla pinnar utom en med sig hem  .

_
 
Frasses spårstart minus folket    

_
  
Magnus, Frasse och en vältuggad slutapport   

_
Det var en helt underbar dag i skogen - solen sken, det blåste inte så farligt mycket och hundarna var duktiga allihop  . Ja om man inte räknar Yohnsson (eller Yvonne  ) då, som tyckte att Vicky var lite halvseg med belöningen och tog en tugga i hennes tumme  .

_
 

_
 

_
Eftersom vi skulle på 60-årsbaluns i Trelleborg på kvällen fick vi lätta lite tidigare tyvärr. Det var Jonas kollega Ronny som bjudit oss (och övriga hundgruppen i Trelleborg/Ystad med respektive) på ett party av sällan skådat slag   . 100 personer var vi! Det bjöds på god mat och dryck i mängd och ett band spelade hela kvällen lång. När klockan var 01.30 och festen var slut hade jag inte tittat längtansfullt på klockan en enda gång och det är rätt bra betyg på ett 60-årskalas vill jag lova  . Nu gillar jag Jonas kollegor och deras respektive stenhårt och det är ju alltid en partyhöjare om man säger så. Kvällens bästa partytrick var att var - jag vet, jag ÄR tradig - att det inte fanns ett enda sånghäfte på borden (Ronny avskyr sånt) och att det sjöngs sånger och hölls tal ändå, i alldeles lagom mängd *plus i kanten*.

_
 

_
Igår var man ju inte helt pigg men det blev en bra dag ändå med lite powernaps, hemmafix och - så klart - hundträning  . Hunden som fick träna var Faxe, som fick helgens andra pass saksök i trädgården. Själva söket gör han kanonbra, intensivt och metodiskt, men däremot kunde liggmarkeringarna och fokuset på föremålen i markeringarna vara bättre. Första passet krävde lite mer hjälp från Jonas medan det andra, där Jonas inte hade en aning om var grejerna låg (nycklar, nyckelringar, en penna osv), blev riktigt bra  .

_
I övrigt meckade Jonas chili med Arne och sen blev det långisar med alla bären på kvällen   .

_
Ikväll får vi se vad som händer. OM det börjar blåsa storm åker jag ingenstans, den saken är klar och frågan är om jag gör det ändå eftersom det eventuellt vankas skyddsträning för Faxe ikväll och då måste jag ta hand om Fräserns långrunda oxå  . Det blir lite körigt att åka iväg till klubben och träna BL i det läget.

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 9 278
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 12 891
ANTAL STEG IGÅR: 10 411

_
"Ett ögonblicks insikt kan vara värt ett helt livs erfarenhet."   

 
 
Susanne

Susanne

18 mars 2013 10:02

Komavarning efter en lyckad uppkörningsdel är väl fullt förståligt:).
ja, vilken lördag, goväder, goträning, och govänner....

BL eller icke, go måndag!// Kramis

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

18 mars 2013 12:31

Ja faktiskt :)! Lördagen blev ju inte alls dum den - tur att det blev en sån dag med tanke på vad som komma skall ... SNÖSTORM :(! Orka! Go måndag du med och krya på! //Kramkram

 
Ingen bild

mariana

18 mars 2013 11:00

Vilken tanfastisk helg! Grattis till Jonas och Faxe :))! // Kraaaaaaaam

Nina Palm

18 mars 2013 12:29

Eller hur :)! Och vet du vad?! Nu är sakletningen oxå uppkörd och klar *wiiihoo* :). Kraaaaaaaaaaaam

 
Petra

Petra

18 mars 2013 14:30

Grattis till Jonas & Faxe *wiii* Skönt också med en härlig helg när det nu är storm ute- fy f*n:( //kramar

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

18 mars 2013 21:56

Fy f-n är det minsta man kan säga :(! Fast det snöar inte ... än :). Idag blev 2 grejer godkända, både saksöket och vindmarkeringarna! *wiiiii all inclusive* //Kramae

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

19 mars 2013 04:28

Vad kul att Faxe klarade uppkörningen i terrängspåret, Grattis :-)

Åhh vad avundsjuk jag blir på eran barmark, vill också ha.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Nina Palm

19 mars 2013 06:50

Tack tack :)!

Nu har vi fått snö igen - inte så mkt som förväntat just nu men det stormar oxå *suck*. Just nu är det inte mycket att vara avis på :). //Kramar och krya på Bozzas tass

 
Sabina

Sabina

19 mars 2013 07:06

Vad roligt att Jonas & Faxe fixar uppkörningarna som en dans :-)!!

Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

19 mars 2013 16:01

Jaaaa :)! En sak i taget! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards