Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

WROOOM!

Av Nina Palm - 12 mars 2013 07:16

När jag kom hem från jobbet igår gav jag Hobbisarna mat och gick ut på långtur direkt i riktigt behagligt väder - soligt, kallt och nästan vindstilla  . Underbart på riktigt efter helgens polarklimat! Bestämde mig efter lite funderingar att åka ner till klubben och träna lite BL ändå och att faktiskt prioritera min egen hund. Jag är lite dålig på det  .

_
Yaxxon var sannerligen i god form och säga vad man vill om den killen ... men han är snabb i ALLA moment  . Har väl aldrig sett maken till spurt mot rutan  . WROOOOOM! Och problemet för mig är att kommendera "stanna" i exakt rätt sekund eftersom ställandet är väldigt snabbt det med  . Lite imponerande ändå att han "hör" såpass bra i den farten. Hur som helst gick sändande till ruta finfint och det vi måste jobba på nu är inkallningen så att han inte larmar rakt in i mina knäveck när jag kallar in. Styrde in honom rätt med godis igår och det får vi nog fortsätta med ett tag  . Hopp-apport gick så där - körde det först - och det blev tyvärr full attack på apporten innan gripande och när jag kommenderade "tyst" just innan han skulle ta apporten blev han konfunderad. Tyst!? Alltså allvarligt, hur tänkte jag där    ? Varför inte "sakta" eller "apport"? Provade det sistnämnda och då blev det ett mer normalt gripande. Återhoppet funkade 50/50 men han fick så klart promenixa tillbaka (med apporten i munnen) och hoppa och vi gjorde "klart" momentet. En del riktigt tjusiga försök fick vi iaf till. Fjärren med hindret som gräns gick rätt så bra och jag har lagt till ordet "backa" innan upp(stå)-kommandot och det verkar han förstå . Precis som jag misstänkte blev hela momentet bättre när jag stod på längre avstånd. Vittringsapporteringen började bra - tre träffar och efter dessa borde jag ju ha slutat men ... ja   . Yaxxon stimmade loss lite och lyfte fel pinnar medan han letade MEN med lite hjälp tog han rätt pinne till slut. Jobbar själva apporteringen av vittringspinnarna separat och det struntade vi i igår och det kan ha varit en bidragande orsak till att han rockade loss, att avsluten inte var så noga  . Avslutade träningen med fritt följ där jag huttade iväg bollen som extern belöning samtidigt som jag jobbade vidare med lugna marschanträden, halter och vändningar. Det funkade oväntat bra och jag tror att både jag och Yaxxon kände att det var rätt gött att belöningen inte var i någon av mina fickor   . Han fick däremot inte springa iväg och ta bollen hur som helst utan jag belönade först med rösten och lät honom sitta kvar en stund innan "vassego"  .

_
När Yaxxon var klar fortsatte jag och Gosia att greja med Ajaxx tungapportering som är lite tveksam sen ett tag. Han har fått lite för mycket hjälp vid grip och ingång och när Gosia inte säger nåt blir han tveksam.  Fortsatte med att kedja kryp och skall och det blev riktigt bra för Ajaxx.

_
Det jag var mest nöjd med igår var att jag insåg att Yaxxon faktiskt ha en väldigt fin ORDFÖRSTÅELSE - oavsett vad som blir fel kan jag fixa det med kommandon som stanna, apport, hopp, backa och nej t.ex. DET är jag stolt över  . Ja sen var jag ju nöjd med att jag faktiskt kom iväg och tränade en sväng.

_
 

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 327

_
"Det är bara om man börjar som det omöjliga kan bli möjligt."   

 
 
Ingen bild

mariana

12 mars 2013 08:52

Vilken härlig bild, Yaxxon ser ut att vilja hoppa rätt upp i famnen på dig *du o jag, mojan* <3 Krispväder och träning, en rätt bra måndagkväll :) // Kraaaaaaaaaaam

Nina Palm

12 mars 2013 09:33

Ja det är just det - han hoppar upp i famnen och in i knävecken helt okontrollerat om han får *pust*. MEN han är en glad kille iaf och det är ju ... kul :)? Det blev en rätt bra måndagkväll ändå. Hann med mycket och somnade gott sen! //Kraaaaaaaaaaaam

 
Petra

Petra

12 mars 2013 17:52

Gas i botten är rätt fräckt...ibland:) Tur då att det går att styra honom med hjälp-kommandon! //kramkram

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

12 mars 2013 18:15

Det är en jäkla tur att det finns bromsar mellan varven :)! //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards