Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 6 mars 2013

Av Nina Palm - 6 mars 2013 06:52

Igår var det styrelsemöte i Schäferhundklubbens Skåne- och Blekingedistrikt och ordförande Annika hade med sig sin sjukt söta valp Figaro - även kallad Grisen  . Grisen är en fyra månader gammal Amerikansk akita importerad från Kroatien och jag lovar att han var bland det absolut gulligaste jag nånsin träffat i valpväg  . HERREGUD! Vilket uttryck, vilken päls, vilka tjocktassar, vilken färg och så gosig, social och lekfull till på köpet!

_

Gosegris    

_
 

Sovgris   

_
Mötet gick bra och det kommande året är nu planerat  .

_
Innan mötet åkte jag ut till Revinge och gick långrunda med Hobbisarna, för dagen NÅGOT tossiga så de fick ha sina korgar på första halvan av rundan   . En liten, gul och väldigt lång hund var dessutom på vift på fälten och struntade blankt i att husse och matte satte sig i bilen och låtsades köra iväg   . Jag HATAR när sånt där händer eftersom jag har två stora hundar, varav den ena inte är farligt välvilligt inställd till okända hundar som kommer farandes   . Det slutade alltså med att Hobbisarna och jag hade en encounter med den lilla hunden och oväntat nog satte sig pågarna fint när jag sa "sitt" åt dem och själv började vråla och skälla på den gula och väldigt långa lilla hunden som faktiskt verkade inse att just den här tanten inte är riktigt klok när hon sätter den sidan till  . Fick tack-hälsning sen när den jycken var infångad (den sprang raka vägen in i genom bagageluckan faktiskt *moahahahaha*). Det kändes nästan overkligt att kunna traska på ett snöfritt Revinge i kvällssol så sent som vid halv sex på kvällen  . Väl tillbaka vid bilen gick jag igenom båda med Furminatorn och sen vallade jag - i ren våryra - en ganska djup uppletande ruta i medvind  . La ut sex förmål på ett lite kul sätt, la tre föremål på bredden längst ut och tre föremål på bredden strax före mitten av rutan. Från baslinjen sett låg det alltså två föremål på rad utåt på tre ställen - ja ni fattar ... eller   ? Okej, jag ritar väl då   .

_
  
Plupparna = föremål, pilarna = vindriktning

_
Syftet med upplägget för Frasse: gå ut på djupet ("UT") i anvisad riktning trots att han inte får vind på föremålet längst ut och trots att han hittat föremålet som ligger närmare i samma riktning.


Syftet med upplägget för Yaxxon: att inte ignorera första "träffen" nära för att han prioriterar springningen.

_

Frasse hade ett stopp och vek av åt sidan i jämnhöjd med den plats där han hade hittat första grejen (så klart), jag kallade tillbaka honom och gjorde ett nytt skick och han stannade inte men vek av åt sidan igen. Då stannade jag honom, gick ut i rutan, hämtade honom och ställde mig ungefär där han hittat första föremålet och skickade honom på "UT" därifrån och då gick han utåt, hittade uteföremålet och fattade "leken"  .

_
Yaxxon förvånade mig på riktigt. Han var hemskt taggad och jag var sannerligen beredd på att stanna honom när (om) jag skulle se en snabb vindmarkering av näraföremålen men ... det behövdes inte. Han tog föremålen i rätt ordning även om han hann fara förbi dem allihop ganska långt innan han fick stopp på sina kamelben   .

_
Annat kul igår var att vår planerade bilaffär gick i lås. BMW:n ska flytta hemifrån - vid 19 000 mils ålder - och ersättas av en Skoda Superb årsmodell 2010 som bara gått 5 500 mil  . Skodan är en värsting-Skoda med en V6:a och motorn har ... 260 (?) pållar. Den har fyrhjulsdrift och en massa annat lull-lull i som bara Jonas kommer att våga prova. Själv är jag mest lyllig över att bilen är ganska ny och inte har gått långt alls, att den levereras med både vinter- och sommardäck (i normalprisdimension ska tilläggas  ), att firman servar den om 300 mil, att den har svart solfilm på 5 rutor, att den har ett större bagageutrymme än Djävulsmaskinen, att den har parkeringssensorer, att den är billigare att försäkra och att skatten inte kostar 6 400 kr/år  . Icke att förglömma - bilen har KNAPPAR för de olika funktionerna och ingen jädra joystick   !

_
 

Låt mig få presentera: Skodan Lådan   

_
Idag ska Lådan hämtas och vi får se vad som hinns med efter detta. Det är ju Onsdagsparty idag och allt men en ny bil vill man ju gärna köra omkring lite i ... om man säger så. Vi kanske tar en tur till klubben och visar upp underverket  .

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 788

ANTAL STEG I MÅNDAGS: 5 999

_
"Den som spar han har men inte roligt."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards