Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Nina Palm - 25 februari 2013 07:25

Jepp -det är jag det - en äkta skånsk frysekylling  . Det började i lördags när jag var på morrontur med hundarna och sen har jag frusit ända fram till imorse när helgens isande vindar lugnat sig något och temperaturen pressat sig över nollan med en hel grad tillgodo  . I lördags var jag på Schäferhundklubbens Skåne/Blekinge-distriktets årsmöte och det var faktiskt närmast chockartat för mig, som kommer från SBK Malmö, att komma till ett årsmöte i en ganska stor förening och räkna in drygt 20 personer  . Vad jag gjorde där? Jo, valberedningen hade frågat om jag kunde tänka mig att ställa upp som ledamot (och vice ordförande) ett år. Man kan nästan påstå att alla som var på plats fick nån form av förtroendeuppdrag, så illa var det. Man kan ju undra varför så många är med i en förening som man är så totalt ointresserad av  . MIN PERSONLIGA teori är att SKK rekommenderar folk att ta kontakt med rasklubben när man ska köpa valp och de uppfödare som är medlemmar och som finns listade där (gratis?) får en extra annonsplats, samtidigt som man får nån slags kvalitetsstämpel. Typ. Eller oxå vill man som hundägare ha en klubb att tävla för och samtidigt slippa det jobbiga engagemangskravet som faktiskt finns i SBK:s lokalklubbar. Aja - vi får se om det går att vända skutan under det kommande året helt enkelt  .

_
Efter årsmötet åkte jag ut till Revinge med Yaxxon för att gå långpromenad och det var ju en plåga på riktigt det, trots att jag var iförd både dunjacka, mössa och vantar  . Det blåste iskalla hårda vindar och det var så halt att det bara inte gick att få upp farten på promenaden - förhöjd puls värmer ju menar jag. Traskade i en sisådär 35 minuter och tackade gud för Yaxxons rika inre liv, han sprang omkring som en dåre med en upphittad pinne  . Väl hemma hade Jonas varit på långpromenader med Frasse (som by the way har återfått sin midja och ser så slank ut som han kan  ) och Faxe, som är en enda svart midja - dvs. lite för smal - och är satt på bulkdiet  .

_
På kvällen åkte vi ut till Sophia, Fredda, Vincent, Nicole och Aldo i Veberöd för god middag, efterrrätt, godis och Mello-mys  . Jag hade sparat kalorier under dagen så att det fanns utrymme för lite godis utan att krascha volangprojektet. Sophia hade gjort blomkålsmos och DET var bland det godaste jag har ätit och jag undrar om jag inte ska prova göra det nästa gång Jonas meckar sin supergoda färsbiffar  . Jag älskar verkligen kokta grönsaker - brysselkål, morötter, broccoli, blomkål - bring it on lixom. Angående Mello tyckte jag att det blev ett helt ok resultat även om mina favvisar fick åka till andra chansen. Ja - jag är en Mellofantast, så är det bara och jag har haft några av min barndoms svartaste minnen och gladaste stunder i samband med detta evenemang  . Svartast var - jag grät alltså floder - när Forbes vann den svenska uttagningen 1977 med öroninflammationen "Beatles" och när Israel vann Eurovision med Ah bah nee bee 1978  .

_

_
Gladaste stunderna var så klart när Abba vann i Brighton 1974, när Carola vann hemma och kom trea i Eurovision 1983 med Främling för att inte snacka om 1991 (ok - då var jag ju relativt vuxen och student o Lund) när Carola vann hela klabbet med Fångad av en stormvind samma kväll som Sverige vann VM i hockey och jag jobbade i baren på Lundia Nightcafé, fick cirka 4 000 kr i dricks och alla skrålade runt och sjöng MATS SUNDIN. MATS SUNDIN, MATS SUNDIN varvat med Fångad av en stormvind   . De va tider de!

_

_
Hur som helst. En mysig kväll och lite extra mys är det allt att Aldo - Malmös tjuvars största skräck paw rikhtitt - tycker att jag är en helt fantastisk människa och håller på att pussa mig fördärvad varenda gång jag kommer   .

_
Igår var det meningen att jag skulle åka till skogen och träna men efter morronturen på skare och is och i fortsatt iskalla hårda vindar och snöfall bestämde jag mig för att avboka det  . Det är inte min grej helt enkelt att frysa lallan av mig ute i skogen. Hundarna fick sitt ändå igår, rejäla långisar och lite inomhusträning   . Faxe fick öva på passiva markeringar av föremål för sakstövningen och Yaxxon fick träna på fjärren, sitt under gång och krypstarter/halter. Fjärren fortsätter att utvecklas och nu ska jag bara bli modig nog att backa ut en bit  . Sitt under gång är bra även om sättandet hade kunnat vara snabbare och han skiljer bra på kommandona sitt/ligg/stå. Intressant att notera att läggandet blivit raketsnabbt av att lära in sättandet  .

_
Tack o lov är vädret - som sagt - lite mildare idag och efter en vanlig dag i min Gruva hoppas jag på att vi slipper det utlovade regnet så att jag kan få till lite kvalitativ BL-träning utomhus. Håll tummen för det! Jag vill ju gärna bli klar för 3:an nu i vår så att vi är i elitklass till hösten, jag och Kamelkungen.

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 9 561

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 10 201
ANTAL STEG IGÅR: 9 705

_
"Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorron."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards