Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 13 februari 2013

BIVERKNINGAR

Av Nina Palm - 13 februari 2013 07:19

Jag har ju den senaste tiden haft "lite" ågren över att jag inte tränar men faktum är att jag gör det ... hela tiden. Varje dag. Just nu håller jag t.ex på med att träna hörsamhet med Yaxxon med hjälp av kommandona sitt/stå/ligg och med att jobba bort min nästan totala fixering vid "konstgjorda" belöningar - "Vilket är bäst? Boll eller godis? Kamp?". Varför det? JO för att jag vill att JAG med hjälp av rösten, beröringar och lek ska bli en viktig belöning och det, mina vänner, är inte det lättaste. Eftersom jag har belönat Yaxxon med godisar, bollar och leksaker i 5 år är det inte så lätt för honom att fatta att en glad röst, kli mellan öronen och brottning faktiskt är en del av belöningssystemet. Han tycker det är roligt med en glad röst och tjo och tjim men han har hållit stenkoll på mina händer i väntan på GREJEN eller GODISET. Särskilt det där med att bli kliad mellan öronen är nåt han tycker man gör i soffan och han har duckat vilt för att jag skymt sikten mot belöningsfickan  . Nu har jag grejat med det här ett tag och faktum är att det blivit bättre och bättre eller - egentligen - fixeringen på min belöningsficka har blivit mindre och mindre och jag kan t.o.m ta fram bollen eller godiset utan att jag riskerar att bli av med fingrarna när han är riktigt i stöt.


_

Till biverkningarna: sen jag började med röst- och lekbelöningar har Yaxxons hörsamhet när vi går på promenad blivit bättre och sen jag har nördat sitt/stå/ligg har inkallningen med ställande och läggande blivit bättre. Han är uppmärksam som bara den (ofast alltså - inte jämt) och "hör" kommandona på ett annat sätt  . En annan intressant biverkning är, att sen jag tog en väldigt bestämd diskussion med honom om att "ligg" faktiskt innebär att han ska ligga till jag säger nåt annat har kvarstannandet på inkallningen blivit betydligt stabilare samtidigt som koncentrationen på mina kommandon blivit betydligt bättre. Menar hon det ena så lär hon ju mena det andra ... typ   .

_

_
Det ska tilläggas att Frasse iofs gillar grejer men han har alltid uppskattat en glad röst och gos mer än vad Yaxxon har gjort i träningssituationen. När man är på runda med Frasse och ropar på honom kan han sladda in framför benen på en och kråma sig som en katt för att man helt säkert ska komma åt att klappa prick överallt  . Han är å andra sidan generellt mer gosig än vad Yaxxon nånsin varit, det kan ju bero på sådana saker oxå.

_
I måndags blev det ingen klubbträning för mig eftersom jag och Sebastian hade spanskaläxa att göra och det tog en stund. Det tar sig och spänner han bara hjärnan, junior, så kan han  . Vissa grejer kan man gissa sig till och det var faktiskt det vi jobbade mest med i måndags. Los leones estan muy grandes ... Vad betyder det? "Jau veit ente."    ... Ok - vad betyder leon (bilder på ett zoo på sidan - hett tips)? "Öh - lejon?" Mmm - typ. Vad betyder muy? "Mycket." Vad betyder grande? "Stor ..." Okej - vad betyder meningen Los leones estan muy grandes - GISSNINGSVIS alltså   ! "Lejonen är mycket stora!"   Lite lat är han allt, den lille Palmen, men när han väl kom igång kunde han översätta hela stycket med lite hjälp av gloslistan   . En jobbig fröken är allt som behövs alltså   . Vår kompis Peter kom förbi på kvällen med en Apple-TV som han inte behöver och som vi fick köpa. Inte för att jag vet vad det är för nåt men den ska tydligen vara väldigt bra att ha ... om man vill kolla på TV  . När Peter hade åkt hem gick vi ut med Hobbisarna i snödrivorna på åkrarna och det sög bra i benen kan jag säga   . Fy fasen! Hundarna sprang som idioter i vanlig ordning och var väldigt nöjda när vi kom hem. Lågbudget-fys alltså.
_
Igår var det en ganska vanlig tisdag. Jonas jobbade kväll som vanligt på tisdagar och jag och Sebbe hade en lugn hemmakväll. Skönt det med! Jag fick veta att Jonas chef Peter hade trampat ett 8 km långt långspår åt hundgruppen (de bytte alltså hundar under spårets gång) och då kände jag att jag nog fick ta mig samman och orka gå en långtur på fälten trots höga drivor och en dryg decimeter nysnö   . HERREGUD så tungt det var och HERREGUD så nöjd jag var med mig själv efter 45 minuters pulsande. Körde lite lydnad med Yaxxon när han flåsat av sig och den där jädra fjärren börjar faktiskt att ta sig. Måste säga att det är lite sötfaktor på det hela när han vecklar upp sig i stående från liggande  .

_
Idag väntar Onsdagsparty och vi får hoppas att vädret är någorlunda lämpligt att vara ute i. Jag ska träna på fjärren (med hinder emellan), sitt/ligg/stå under gång och fritt följ tänkte jag. Jag har beställt 4 koner och ett band till rutan och tre träapporter till apportering med dirigering och inte bara det - jag har skaffat mig en alldeles egen "böglydnadsväska"   att lägga alla mina BL-saker i.

_
ANTAL STEG I MÅNDAGS: 10 005

ANTAL STEG IGÅR: 10 433

_
"Framtiden var bättre förr."   

 
 
Ingen bild

Susanne

13 februari 2013 09:48

Just röst och smek är ju kanon att ha som belöning, för de har man ju alltid med sig om man helt plötsligt är träningssugen:-).
Hörsamma hundar gillas a lot!
Ses ikväll med uttänkt plan// Kramis

Nina Palm

13 februari 2013 10:18

Det var så jag tänkte faktiskt :). Lätt inspirerad av PW, kan jag avslöja, men ändå. Liiite tänkte jag själv iaf. Hörsamma hundar är ett måste för den mentala hälsan - det och en BL-väska *hehe*. Ses i afton! Planen är ett faktum. //Kramkram

 
Sabina

Sabina

13 februari 2013 09:51

Det här med att försöka klura ut saker logiskt när man inte vet är hur bra som helst! Inte bara till prover (även om det är rätt bra där med) utan även IRL.

Lite snöpulsande är precis vad vi behöver- det har inte blivit mkt fys varesig för mig eller Khan senaste veckan. Det kanske får bli ett besök i Bara ;-)


// Bamsekramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

13 februari 2013 10:16

Frågan är ju bara hur väl mina pedogiska metoder - eller snarare - utbrott stämmer överens med läroplanen :)). "Men SEBASTIAN - nu får du ju spänna hjärnan - allvarligt!" Ni får gärna komma på besök och pulsa loss. Vi håller oss inne när ni är ute och så får du kaffe före ... eller efter :). //Bamsekramar

 
Petra

Petra

13 februari 2013 09:52

Det är inte helt lätt att lära om men det låter som att Yaxxon börjar tycka matte är en belöning att räkna med *high five på det*:)! Partaja fint! //kramkram

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

13 februari 2013 10:14

Ja nu ska man ju inte kasta yxan innan man ropat hej över ån ... men ett liiitet diskret "high five" kan man ju kosta på sig :). Kanske. Jag ska partaja så gott jag kan! //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards