Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 8 februari 2013

Av Nina Palm - 8 februari 2013 07:08

Ja alltså. I tisdags kväll gick jag - som sagt - två långprommisar och Yaxxon var helt normal i magen på promenaden. När Jonas kom hem från jobbet tyckte jag att Yaxxon var lite överdrivet hysterisk men sorterade in det i facket för hans rådande period av hussesjuka  . Jag gick och la mig och eftersom jag är väldigt ljudkänslig tyckte jag -från sängen - att det var ju värst vad Yaxxon trampar omkring och bad Jonas släppa ut honom. Och jo då - han var JÄTTEbajsnödig. Vaknade på morronen och när jag gått upp och var på väg ut med Hobbisarna kände jag en svag doft av hundbajs  . Visst hade Yaxxon lagt en märla på övervåningen och av säkerhetsskäl satte Jonas honom i grovköket när han stack till jobbet, litet utrymme med golvbrunn lixom   . Tog mig hem från jobbet lite tidigare och höll på att spy när jag öppnade dörren till grovköket och först kände doften och sedan såg en brun våg av bajskräks rinna ut över dörrmattan   . Yaxxon hade bajsat inne, ätit upp bajset och sen kräkts upp alltihop  . Fattar inte grejen med det där, Kajsa har gjort likadant en gång ... i bilen. Hur som helst. Band fast Yaxxon i körsbärsträdet utanför och satte igång med en sällan skådad sanering direkt   . Efter detta sattes Yaxxon på 24-timmars fasta och jag fick begära akutsemester.

_
För att avrunda skitsnacker vet jag (sedan några år) att Yaxxon kan bli så här i magen om han får hålla sig för länge och jag hoppades så klart på att det var det magsjukan berodde på, vilket det visade sig vara för igår eftermiddag på långturen levererade han 2 fasta tollar *puh*    . Grejen är alltså INTE den att Yaxxon inte kommer ut tillräckligt ofta utan att han periodvis krånglar nåt magiskt med att landa sina örnar. Så länge han får till det två gånger per dag brukar sånt här inte hända, MEN i tisdags höll han sig på lunchturen och när han väl kom ut på långisen på kvällen hade det alltså gått för lång tid sen morronturen   .

_
 
Ursäkta viss äckelfaktor här - men alla hundägare som haft en magsjuk hund förstår vilken otrolig lycka just den här synen kan leda till   .

_
Jag var alltså ledig igår och passade på att verkställa en plan jag haft ett tag, nämligen att färga urtvättade svarta kläder svarta. Lite nervöst för jag har faktiskt aldrig provat det men det blev faktiskt bra, iaf som det verkar. Kläderna - ett par jeans och en bomullskofta - har inte torkat helt än men de ÄR svarta och har ingen batiklook alls  . I övrigt hände det inte så mycket mer än att jag gick på varsin långtur med Hobbisarna, grejade lite i hemmet och gjorde inpackning i håret.
_
Angående mitt volangprojekt kunde jag igår konstatera att jag faktiskt gått ner ett kilo ... och nu har jag "bara" nio kvar   .

_
Idag ska Jonas köra till Sysav med alla säckar löv som vi inte "hann" få iväg innan snön kom, Sebastian kommer och sen blir det fredagsmys  . Men FÖRST ska jag jobba och googla eller - egentligen - läsa på lite om harar   . När vi har gått på prommis över fälten har vi nämligen sett vissa, väldigt väl avgränsade ställen som är cirka 20 x 20 meter stora med miljarder harspår och vi har diskuterat om de eventuellt har nån form av flockbeteende trots alls eller om de helt enkelt har möte då och då   . De här mötesplatserna ligger på lite olika ställen, det kan man se när det snöat, och jag kan inte se att någon slängt ut mat eller nåt sånt. Just idag var det "möte" precis i kanten på våran äng - har ALDRIG sett så många harar på en gång ... och det hade helt uppenbart inte Yaxxon och Frasse heller  . Och där slutar historien   .

_
 
_

ANTAL STEG I ONSDAGS: 6 073

ANTAL STEG IGÅR: 12 107

_
"Ingenting är lätt för den ovillige."   


 

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards