Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Nina Palm - 4 februari 2013 09:20

Igår blev jag arg på riktigt. När man har stora hundar ingår det (tydligen) i konceptet att man ensam ska ta ansvar för hundmöten med mindre hundar på promenader - man ska ta in hunden till sin sida, försvinna ur vägen, helst ut på en gräsmatta eller ta ett annat håll och se till att inget händer när den mindre hunden i fullt utrullat flexikoppel gör utfall och bär sig åt  . Igår hände det igen och jag fick nog. På riktigt. Frasse är ju en snäll kille - tack o lov och det var inte halt - tack o lov, men jag blev kokt ändå för jag tänkte på hur det skulle kunna ha gått om det hade varit den inte fullt så snälle Yaxxon jag hade haft i kopplet och om det hade varit glashalt ute, vilket ju inte är helt ovanligt på vintern  . Ett par med en mindre hund hade sett mig på cirka 150 meters avstånd (det visste jag) men hade ändå INTE en tanke på att rulla in flexit och få koll på sin hund medan jag - som vanligt - fick ta in Frasse till sidan och lämna cykelbanan och när vi möttes gjorde den lilla hunden ett helt rabiat utfall mot oss  . Jag var bara TVUNGEN att stanna och fråga om de inte hade sett mig på rätt långt avstånd (jo då), om flexit var trasigt (nä ..?), varför de inte hade rullat in hunden (han stod ju och luktade) och varför i all världen de åtminstone inte hade vett att säga åt sin hund att sluta med sådana dumheter (man ska inte vara dum mot och skälla på sin hund och sen tycker han faktiskt inte om schäfrar). Okej - sa jag - det är ju upp till var och en men då hade ni åtminstone kunnat ta in er hund till sidan och låta den "lukta" lite senare igen för att på det här viset kan det verkligen hända olyckor. En stor hund kan orsaka STORA skador om det händer nåt. Nu hade ni TUR för den här hunden är snäll, till skillnad från min andra hund, och dessutom är det inte lika halt idag som det var igår. Om er hund råkar illa ut - för det kommer att hända - är det ERT fel för att NI inte är beredda och ser till att den inte beter sig INNAN det händer! Tänkt på den ångesten och de skuldkänslorna? Det enda det skulle kosta mig är 1500 kr i självrisk   . Hur svårt kan det vara? Och ibland undrar jag hur många hundar som får på moppo, skadar sig eller rentav DÖR för att ägarna inte är beredda och tar ansvar? INNAN det händer?

_
Bortsett från kvällens aggressioner hade vi en ganska mysig dag ändå. Faxe och Yaxxon fick varsitt intervallpass som tyvärr ledde till att Yaxxon slog i en tå och blev halt på ena frambenet, skulle det visa sig  . Det går över men han var allt lite ynklig framåt kvällen (stretchade försiktigt och klämde runt på insidan av frambenet och upp emot skuldran oxå men det onda hittade jag i vänster framtass). Lite bättre idag redan så han får vila lite helt enkelt. Trots ont i tassen kunde vi köra lite stillsam inomhuslydnad i form av krypstarter (och halter), fjärrdirigering med ett litet soffbord som hinder *hehe* och sitt/stå/ligg under gång   . Vi körde även håll fast med strumpbollar, ett kikarfordral, en kikare och en vittringspinne vilket gick oväntat bra   . Men å andra sidan grundade Sebbe håll fastet för flera 100 år sen när Yaxxon fick lära sig att apportera och hålla fast ett blinkande och brummande leksaksflygplan   .

_
 

_
 

_
 

_
 

_
Man tycker ju att de "kan" grejer men ... ja, så går det över   .
_
Idag har vi startat dagen med att lämna in Silver Bullitt på en "grundservice" och så klart har verkstan redan ringt för att berätta att en drivaxel(drivknuts?)damask gått sönder och behöver bytas  . Ja, sen börjar det så smått bli dags att byta bromsar fram men de kommer hålla med full bromsverkan fram till dess att det är dags att byta till sommardäck (som verkligen behöver bytas, de med   ). Ikväll blir det en sväng till klubben för att se om det går att få till nåt vettigt upplägg för en träningsgrupp i BL. Yaxxon får nog pausa lite extra idag med tanke på tassen. Annars går jag in på dag 7 med godis- och kakförbud och det känns oväntat okej  .

_
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 13 573
ANTAL STEG IGÅR: 10 978

_
"Den som bara kolla i bakspegeln kör oftare i diket."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards