Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 2 februari 2013

Av Nina Palm - 2 februari 2013 17:20

Idag har vi faktiskt tränat lydnad - jag och Yaxxon - och inte bara det, vi har gjort det ordentligt och genomtänkt  . Vi åkte ner till klubben för att få tillgång till lite värme mellan varven, för det var verkligen INTE varmt ute  . Väl på plats var Vicky, Mattias, Lotta och Susanne oxå där och de tränade för fullt när jag kom.

_
Min plan var att köra två pass - ett med de mer koncentrationskrävande momenten och ett med de mer ösiga momenten OCH för båda passen gällde noll tolerans mot flams ... det sistnämnda lyckades inte fullt ut eftersom Yaxxon snodde spårlinan i ett obevakat ögonblick och lindade in sig i den - grundligt - i nån slags runtomkringhoppningsdans som jag tyvärr inte fick stopp på snabbt som jag hade velat  . Jaja. Började med framåtsändandet och där har jag ju, som sagt, tagit bort bollarna och ställt ut osynliga riktningspinnar istället (pinnarna ska bort snarast dock!). Vi körde ganska många varv och de sista vändorna blev det faktiskt riktigt bra. Vi körde lite olika avslut och det jag var extra nöjd med idag var att inkallningarna gick i raketfart  .

_
 

_
Fortsatte med inkallning med ställande och läggande på kortare avstånd och efter en diskussion som vi hade i veckan om att ligga kvar och att inte komma farandes på mattes inandning blev det bra. Farten är inte den bästa men just nu struntar jag i det. Det viktiga är att han förstår att det gäller att vara hörsam och koncentrerad och faktiskt stanna och lägga sig ordentligt och inte bara nästan  . Lite paus på det och sen körde vi fritt följ - först utan halter och en slags svängar i taget. Jag var noga med att det skulle vara rätt och jag tyckte att det kändes bra. Yaxxon var rak i kroppen, trängde inte och var faktiskt helt tyst  . När detta gick bra la jag in halter, vändningar och stegförflyttningar och han höll sig parallell och cool mestadels.

_
 

_

Det gäller för mig att inte ta hastiga och plötsliga steg helt enkelt. Stå/sitt/ligg under gång sen och där var sättandena inte så bra tyvärr och det var bara att backa bandet och visa rätt. Stå och ligg blev jättebra  . Avslutade det första passet med fjärren där jag tog hjälp av ett hinder med en planka uppe för att hjälpa honom med växlingen mellan sitt och stå som ofta innebär ett steg framåt istället för bakåt och som Yaxxon tycker är megasvår  . Jag ska fortsätta så där ett tag nu och flytta ut mig på rätt avstånd innan jag tar bort hindret.

_
Pass två körde vi apporteringarna och hoppet och - faktiskt - krypet, som ju inte är så ösigt precis men Yaxxon var i bra stämning så vi tog en promenad på den vilda sidan där faktiskt . Apporteringarna är bra, särskilt metallen men avlämnandet på tungen är nåt vi måste jobba på. Han sitter INTE snyggt och jag tog emot honom med ett fritt följ s.a.s och det funkade helt ok. Fattar inte att han, som väger 40 kilo, nästan måste ligga med apportjäveln för att den tydligen väger 15 kilo istället för fyra kilo när Kajsa med sina kaxiga 23 kilo kunde sitta hur fint som helst  .

_
 

_
 

_
 

_
Summa sumarum - jättenöjd med det här lydnadspasset och imorron kör vi igen. Frasse ska få sin lydnadsdos ikväll på promenaden han. Det funkar bäst. Det är ju ett tag sen vi var seriösa och för Fräset kan klubben som sådan ha vissa negativa effekter   .

_

Annars har det inte hänt så mycket precis. Igår flexade jag ut tidigt från jobbet och körde raka spåret ut till Revinge för att gå en långprommis med Hobbisarna. Nästan lite vårkänsla i luften faktiskt. Bara det här med att gå på barmark i gympaskor var ju helt underbart  . Tillbaka i Bara var vårkänslan som bortblåst, det hade nämligen börjat snöa  . På kvällen lagade Jonas en middag to die for   och eftersom jag promenixat och hållt igen på kalorierna hela dan kunde jag trycka ugnsrostade rotsaker och baconlindad fläskfilé i huvet utan nån större ågren   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 244

_
"Det jag inte minns har aldrig hänt."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards