Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

OCH SÅ FÖRSVANN VINTERN ...

Av Nina Palm - 30 januari 2013 06:52

... iaf för den här gången  . Jag har ju hellre minusgrader och snö än ösregn, blåst och slabb MEN fördelen med rådande skitväder är att ALL snö försvinner innan det fryser på igen, för det lär det ju göra iom att det bara är januari. Well well. Börjar bli mer och mer sugen på att shoppa tre sådana där furdry-täcken så att man åtminstone slipper torka leriga, blöta schäfermagar i tid och otid.

_
Igår var första dagen tillbaka på jobbet och det kändes faktiskt riktigt gött, att komma in i rutinerna. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb  . Efter jobbet hämtade jag Sebastian och handlade hundmat på vägen hem och väl hemma gick jag ut i garaget för att kasta tomflaskor och kände åter en något läbbig doft från "hundhörnan"  . Letade, snusade och jodå! Yaxxons täcke (Mammas Kamelbäbi - www.dizza.se) och hans spårsele luktade bäverbralla, som Ammi brukar säga   . Hur som helst. Täcket och selen åkte i tvätten och sen fixade jag mat åt Sebastian innan det blev en välbehövlig stund på locket. Jobbchock är ett allvarligt tillstånd lixom  .

_
I övrigt fick det bli lite inomhusträning både av mig själv, i form av några rätt jobbiga mag- och ryggövningar, och av hundarna. Yaxxon fick öva på sin fjärr, som börjar ta sig och sitt/ligg/stå under gång. Det ska nog kunna bli en lydnadstrea nu i vår känner jag  . Krypstarterna var i plötsligaste laget men de var iaf låga och han stannade när jag stannade. Alltid nåt   . Efter samtal med GBA fick jag plötslig inspiration att ta tag i gå ut genom dörren med Frasse-kaoset och det låter ju inte direkt som hundträning, men det är det faktiskt. Det värsta med att gå ut på prommis med Frasse och Yaxxon är att Frasse blir alldeles tossig och håller på att riva hela hallen   . Hur Frasse blir när man blir tossig går inte att beskrivas i ord, det måste upplevas. Iallafall satte jag Yaxxon i sovrummet, tog på mig ytterkläderna och satte igång. Målet var att inte säga nåt alls.  Det blir nämligen gärna sitt - sitt - sitt - SIIITT - för jävelen SIIIITT  !!! av det. Frasse sitter inte mer än en sekund i taget och själv känner man sig som en idiot när man håller på att vråla sig fördärvad i ren desperation i slutfasen, just innan man åker ut genom dörren och knappt kan bromsa ekipaget för att vända sig om, stänga och låsa  . Alltså sa jag inte ett ord, kopplade Frasse, ställde mig just innanför dörren och sa inte ett pip (samtidigt som jag slappnade av i axlarna och andades genom näsan   ). Frasse levde rövare och jag bara stod där och till sist undrade han faktiskt vad jag höll på med, eftersom ingenting hände varken i form av en öppnad dörr eller ett mattligt utbrott, och tittade upp på mig  . När han satte sig av sig själv och suttit tyst en stund la jag handen på handtaget och då satte han igång igen. Jag tog bort handen från handtaget och väntade. Tyst igen, jag la handen på handtaget, Frasse började skälla, jag tog bort handen osv. Nu var han verkligen konfunderad och efter cirka tio minuter kunde jag stå med handen på dörrhandtaget utan att han levde om och då sa jag helt enkelt "duktig kille" och döm min förvåning när jag öppnade dörren och Frasse satte kvar och tittade på mig   . Vi gick ut för att gå in igen ganska omgående. Jag tog av mig ytterkläderna, satte mig i soffan en stund och så gjorde vi om proceduren igen. Nu tog det inte mer än 5 minuter innan jag kunde öppna dörren och gå ut utan världens cirkus. Dags att föra in den coola Yaxxon i ekvationen och det var faktiskt inga större problem, han är betydligt lugnare och mer hörsam i det läget (vi övade på detta jättemycket när han var liten) och för första gången på mycket länge kunde vi ta oss ut på långpromenad under iaf hyfsat kontrollerade former  . Nu ska jag försöka ha tålamod och vara konsekvent med det här.

_
I övrigt har jag återigen blivit onödigt fluffig   och har återaktiverat appen Shape Up i mobilen för att hålla koll på vad jag äter och hur mkt jag rör mig. Det har ju inte blivit allt för mycket aktiviteter den senaste tiden - först på grund av ländryggs- och bengrejset som hängde i med full kraft under fyra veckor och sen på grund av förkylningssömnsjukan. MEN det är bara att komma igen och börja om. Målsättningen är, till att börja med, att gå ner åtta kilo. Igår var första dagen och idag är det den andra och jag tror jag är tillräckligt motiverad och beslutsam för att få ordning på det här för att orka i åtminstone ett par tre månader till.

_
Ikväll ska det bli storm - 21 meter per sekund ska det blåsa - men det struntar jag i. Om jag så ska blåsa bort på kuppen ska jag till klubben runda   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 11 104

_
"Börja dagen med ett leende så har du det avklarat."   

_

 
 
Ingen bild

Susanne

30 januari 2013 08:10

Börja dagen med ett leende...kan säga att min dag började med ett utbrott på två fyrbeningar som precis när jag kommit ut från ytterdörren för morgonprommis, så får de syn på en kattjävel..borde vara lag att de håller sig på sin tomt, och sen var det igång:(.
Tror de blev paffa att jag agerade jävligt fort,HA och sen var det två lamm i kopplena,hehe.
Leendet börjar dock sträcka på sig....
Ha en blöt, lerig, slabbig träning ikväll// Kramkram

Nina Palm

30 januari 2013 09:22

Visst är det mysigt med kattmöten när man just har slått upp ögonen :(!? Not! Lamm gillas, särskilt om de går i koppel *hehe*. En fördel med dylika morrontrauman är iaf att man vaknar på riktigt! //Kramkram

 
Petra

Petra

30 januari 2013 08:15

Vad skönt att du är på benen igen:) Det där med att komma iväg under ordnade former kan inte nog understrykas, perfekt att det funkade att vänta ut Fräset:). Ses ikväll! /kramkram

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

30 januari 2013 09:21

Ja det är skönt. Nu ska det bara bli lite lättare för benen oxå *hehe*. Att Fräset gick att vänta ut är var faktiskt en liten överraskning :). Ses i afton! Kramar

 
Ingen bild

mariana

30 januari 2013 08:29

Exakt så jag tränar mina odågor och jag lovar, man måste ha det som något slags jädrans mantra :(! I måndags försökte de skrikande och gapande ta sig ut genom dörren före mig. Lovar, jag lyfte en hund i vardera nackskinnet och visade dem var deras vilja sitter! Shit vad ilsk jag var. Men icke ett ljud över mina läppar, bara visade med hela min kropp vad som gällde. Så just nu har vi en väldans ordning på torpet ;) *Jag blir f-n arg igen bara jag ska skriva om det - snacka om ilska :D * Storma fint i afton, jag ska jubba ;) // Kraaaaaaaaaaam

Nina Palm

30 januari 2013 09:19

Hahahaha - kvarstående aggressivitet skojar man inte bort :))! Vi har ju fått bort huggandet i kopplet, som han gärna ägnade sig åt i början men som sagt ... vi gör ett försök. 8 år gammal hund ska lära sig gå ut genom dörren, känns mycket kompetent ;). Ordning på torpet gillas MYCKET! Jubba fint :). //Kraaaaaaaaaaaaam

 
Sabina

Sabina

30 januari 2013 23:13

Khan har också gått i den skolan & sätter sig t om bakom tröskeln till vardagsrummet när han kommer in igen ( tyvärr ser min lägenhet ut så att han måste gå in där för att vara "ur vägen"). Jag tycker det är coolt att inte "bara" ge upp om en hund för att den är 8 år utan faktiskt jobba på bitar som stör- heja heja <3!!

Sen måste jag bara höja min stämma. Det är kontrollerade övningar du kör va!!?? Det är inte bara att dra igång mag- & ryggövningar med diskbråck liksom även om jag förstår känslan av antivolang åtgärder när det börjar kännas lite för fluffigt <3 <3.

/ Kraaaam

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

31 januari 2013 06:52

Tackar för pepp :)! 8 år är ju (med vår historik på seniorfronten *peppar peppar*) ingen ålder på en bubbe :). Jag är JÄTTEförsiktig, nästan mesig och känner efter så det är "rätt" muskler som jobbar. Promise! Gör t.ex crunches med benen i 90 graders vinkel istf regelrätta sit-ups. Andas ordentligt, gör sakta - ja du vet allt det där *hehe*. //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards