Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Nina Palm - 10 januari 2013 09:02

Det är inte utan att man börjar få viss träningspanik nu efter veckor av ont i r-ven och benet och skittrist väder. Alla gräsmattor är helt upplösta av regn och leran gör det svårt att gå som folk, iaf om man inte är helt mobil  . Planerna för 2013 är ju start i lägre klass i endera sök eller rapport (eller, om det skulle snurra på väldigt bra, i båda grenarna), certpoäng i spår och åtminstone uppflytt till elitlydnad och då gäller det ju lixom att träna ordentligt för annars blir det ju ingenting av nånting  . Jag ska försöka skilja på lydnad och lydnad, för att undvika förvirring i Kamelkungshjärnan och såpass mkt har jag bestämt mig för, att jag kommer att träna brukslydnaden (BRL) för sig och böglydnaden (BL) för sig. Hur som helst har jag efter många om och men kommit fram till att jag ska börja om - så mycket man nu kan börja om med något som en hund "kunnat" i snart fem år    - med fria följet. Det är alldeles för ojämnt och det beror på att jag har väldigt svårt att hitta/få till rätt sinnesstämning hos Yaxxon, är han i rätt sinnesstämning går han nämligen jättefint och gör allt prick så som jag vill   medan det blir precis tvärtom om jag inte lyckas få honom rätt   . Jag har varit skitdålig på att hålla mig till mina planer och beslut och på det stora hela känner jag att NU räcker det! Vi har inga problem med kontakten eller så utan den är alldeles för bra för min smak (missförstå mig rätt) utan det är snarare att det blir en massa andra fel istället, som även de kommer lite som de kommer. Ibland blir det ett fel, ibland två och nångång tre   . Jag pratar trängningar, plogningar, sneda sitt. långsamma gamnackesättanden, startskall, skall på raksträckorna osv osv.

_
Hur som helst. På grund av skitvädret har jag alltså börjat träna en del moment inomhus vilket inte bara innebär att jag kan gå ordentligt utan även att Yaxxon är lite lugnare eftersom jag konsekvent använder mig av godis som belöning och inte av bollen, som han efter många år automatiskt förväntar sig utomhus   .

_
Vi har kört två riktigt lyckade inomhuspass den här veckan och då har jag jobbat med det fria följet, fjärren (stå/sitt/ligg) och stå/sitt/ligg under gång. Jag har även kört krypstarter sist båda passen för att jobba bort den höga bakdelen på de första två krypstegen. Vi har en ganska lång matta på ovanvåningen men jag ska införskaffa en sån där lång "ful-matta" som man kan rulla ut bara när man ska träna. Fria följet har alltså mest bestått av halter, vändningar och marschanträden och jag har använt mig av godis, som sagt, och klickern. Har ändrat mina starter och vändningar till att bli betydligt lugnare vilket är svårt eftersom det inte riktigt ligger för mig. Jag har varit väldigt noga med att få allt rätt och på sikt hoppas jag kunna jobba bort styrningen som jag gör med min vänsteraxel. Sättandet under gång börjar han kunna bra nu och det går snabbare och snabbare från kommando till att han faktiskt sitter. Är noga med att klicka direkt när kamelrumpan touchar mattan och jag har därför inlett med att jag backar och Yaxxon går efter mig så att jag s.a.s. kan se det hela. Han skiljer bra på sitt/ligg/stå nu och jag tycker att läggandet överlag blivit snabbare. Fjärren är det svåraste för oss men vi blir bättre och bättre - växlingarna ligg-stå, ligg-sitt och sitt-ligg går kanon medan växlingarna sitt-stå och stå-ligg är svårare. Vi övar på en växling i taget och igår stod Yaxxon för första gången helt stilla med frambenen när han reste sig upp från sitt till stå utan hjälp . Här har jag laborerat lite med belöningen och upptäckt att det blir bäst om jag klickar och huttar in godisen mellan hans framben, in under magen lixom när han ställt sig upp  . Krypstarterna har funkat bra just de här träningspassen men jag vill verkligen jobba in det där första steget så det blir rätt.

_
Frasse har fått träna ute eftersom vi enbart jobbar med sitt kvar, platsliggning och framförgående. Fria följet har jag struntat i eftersom det är rätt bra som det är, jämförelsevis, och för att det är ... lerigt och halt   . Frasse har suttit kvar ovanligt bra och inte lämnat platsen en enda gång  , vilket är ovanligt för det har han kunnat göra helt oväntat då och då, mitt i alltihop  . Jag har varierat avstånd, tid och riktning för lämnandet och varit noga med att inte slarva i lämnandeögonblicket. Platsliggningen är fortsatt rätt så stabil MEN han är orolig första minuten, även om han ligger kvar. Framförgåendet ... ja. Här ser jag inget mönster alls, tyvärr. Ena dagen hur fint och rakt som helst med tjusiga halter och - framförallt - utan startskutt och andra dagen är det startskutt, fullt ös jätteklös (iofs rakt fram) och sneda halter  . Just ja, vi har tränat på att sitta kvar när apporten har kastats och när han vet att jag har brandslangen på mig går det bra iaf. Vi har inte provat utan än   .

_
ANTAL STEG I TISDAGS: 6 442

ANTAL STEG IGÅR: 5 888

_
"Om man står med ett ben i dåtiden och ett i framtiden har man rumpan i nutiden."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards