Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Nina Palm - 4 januari 2013 20:02

Idag har det varit fortsatt gråväder över Malmötrakten men eftersom jag var ledig och hade bestämt mig för att träna lydnad idag - no matter what - åkte jag till klubben med Hobbisarna  . Gosia var ledig och ville oxå damma av Ajaxx lydnad så jag fick sällis till på köpet. Yaxxon var i sin allra värsta toppform   . Inte undra på det, hunden som älskar lydnad på ett gränsfall sjukt sätt har inte fått öva nästan ett dugg på hur lång tid som helst  . Alltså satte vi igång med de ösigare momenten - apporteringar, hopp och skall för att sedan gå över till kryp och fritt följ. Metallapporten är Yaxxons paradgren, morret innan grip oräknat  , och tungen är oxå väldigt bra ända fram till avslutet där han ofta nästan ligger ner istället för att sitta   . Morret innan gripandet av metallen är ganska lätt fixat, behöver bara kommendera "tyst" just innan gripet på den första apporteringen så slutar han med det medan det här med tunga apportens avlämnande är lite svårare att få till. Gosia hade en idé om att han ska lära sig att bära apporten bättre, hålla den fastare s.a.s och jag kan inte riktigt springa helt smidigt i dagsläget så Gosia fick låna min hund.

_

Gosia och Yaxxon, tyvärr grep han på tillbakavägen dvs. inte vid första kontakten den här gången men det ser fint ut ändå tycker jag   
_
Skallet gick mycket bra, krypet var lite bråttom och det fria följet, där jag började direkt med långsammare marschanträden och lugnare svängar/vändningar blev helt ok. Inte lysande men helt ok, framförallt hade jag inte ett enda startskall  . Startskall i fria följet är INTE kul, kan jag avslöja. Gjorde ingenting förrän minst fem sekunder efter varje kommendering. Yaxxon tycker att fritt följ är buskul och att fritt följ med kommendering är i klass med ett raveparty i snörboll- och Frolicland nämligen  . Framåtsändandet som vi körde andra passet funkade oväntat fint.

_
Frasse fick oxå öva och han var faktiskt på ett lysande träningshumör  . Linförigheten gick bra. Lite trängningar i början så klart men han rättade in sig efter en stund. Nåt enstaka snett sitt blev det oxå men inget genomgående. Ältade långa sträckor framförgående och där känns det som att träningskoman gjort lite nytta för han låg inte på som en rem och startskutten märktes knappt (jag menar - allt är relativt   ). Sitt kvar:en var han duktig på idag, Mr Fräs och platsliggningen gick över förväntan. Lite oro i början men han låg kvar hela tiden ut och det ingav visst hopp måste jag säga eftersom vi inte övat på så länge  .

_
Väl hemma hade min nya stegräknare kommit - high five på det   !

_
 

_
Och inte bara det - även våra nya tidtagarur som Jonas budat hem på Tradera låg i brevlådan  .

_
 

_
Nu ska jag vinka bajbaj till Jonas som ska åka iväg till jobbet och imorron får vi se vad som händer. Vädret får avgöra känner jag men först och främst ska jag ta och städa av hemmet litegranna.

_
Å som Lotta på Bråkmakargatan sa:

_
"Jag kan allt, utom slalom. Men det borde inte vara så svårt, först åker
man åt ena håller, sen åker man åt andra hållet och så vickar man på stjärten
hela tiden."
  
 

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards