Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 10 december 2012

GRATTIS FRASSE PÅ 8-ÅRSDAGEN!

Av Nina Palm - 10 december 2012 06:57

Idag fyller han 8 år, the Man the Myth the Concept - Frasse Tjo Fräs   ! Han fick äta obegränsat med snö på sin morrontur, han fick lite extra gotta på frullen (oklart om han märkte detta dock) och så fick han gå ut och kissa en extra gång innan jag stack till jobbet dessutom, för att kissa ut all snö .

_
    

Frasse i sitt rätta element - i snö   
_

Helgen har varit väldigt vilsam och avslappnad för mig medan Jonas har jobbat tre av fyra nattpass i sin gruva. Igår var det t.ex snöstorm all inclusive och jag bestämde mig för att ta en heldag på locket, jag är helt värdelös på det nämligen, att bara chilla och inte göra ett dugg  . Jonas tog hundarna på morrontur när han kom hem och sen hände det inte mycket mer förrän jag tog middagsturen och knappt såg handen framför mig på grund av snöfallet och blåsten . Jag körde iofs en maskin tvätt och gjorde inpackning i håret men i övrigt ... locket   . Framåt eftermiddan blev det lite action (allt är relativt) när vi körde in till Ica Maxi Toftanäs och shoppade lite förnödenheter. Spännande   ! Lite väl spännande var det troligen för en del av våra medtrafikanter dock, för de med hål i huvet alltså. Hur tänker man när man väljer att ge sig ut och köra bil i snöstorm när man inte bytt till vinterdäck än   ?!

_
I lördags var det en riktigt vacker vinterdag - kallt som satan, strålande sol och inte särskilt mycket blåst. Vi hade mark på Revinge och jag körde ut med Hobbisarna för att träna lite sakletning, budföring och sökmarkeringar tillsammans med Leif, Petra, Cina, Susanne och Lotta. Frasse fick springa två pass budföring och jag tror att momentet börjar sätta sig nu eftersom han varken tjyvade, tappade tråden eller bet av någons fingrar i godishanteringen  . Bra fokus på mottagaren och riktigt tjusiga ingångar. Man KAN lära gamla odrägliga polishundar sitta alltså   . Frasse gjorde dessutom ett riktigt bra uppletande ... till skillnad från VISSA andra   . Yaxxon, som glänst på riktigt i momentet uppletande de senaste månaderna, hade en rätt störig dag i rutan, fullt ös medvetslös all over the place om man säger så   . Han for som en skit i en pissepotta (som min kompis Eva Engeln Persson så otroligt beskrivande brukar uttrycka det) och till sist fick jag faktiskt nog ... förklarade vad som gällde och kamelsvansen kom i mer balanserat läge (den hunden kan man läsa på svansen nämligen) och vips gick han både dit jag ville, lyssnade på dirigering "stanna - ut" och lämnade av grejer ordentligt och för detta fick han folkets jubel (vi är väldigt bra på just det momentet i vårt träningsgäng) och sin bolljävel  . Sökmarkeringarna på Petra gick ganska bra, lite för upphetsad på första försöket och då kom det, som det brukar i det läget, lite för många "tomskall" och galtasprång MEN han höll bra avstånd iaf och kunde behärska sig när Petra ändrade position från sittande till stående osv   . Avslutade Yaxxons dag med veckans andra intervallpass i form av budföringar till Cina i snön och han rusade på riktigt fint  . Extra kul i lördags var att Yalla fick prova på lite hittaövningar och trots att hon haft problem med stopp på väg från matte tidigare tyckte hon att det var superkul att både hitta busen, sin boll och att leka  . Provade även att låta Yalla skälla på mig och det var inga problem det heller, Cina stod passiv en bit ifrån och Yalla struntade högaktningsfullt i henne och skällde med riktigt bra attityd. Sen får man ju prova och se vilka markeringar som passar just Yalla bäst så klart.

_
Jag hade kameran med mig i lördags men jag blev av nån anledning inte färdig att plocka fram den. Därför kommer lite goa' snöminnen från svunna tider  .

_
  
2008 - liten Yaxxon, strax 8 år gammal Kajsa och 5 år gammal Nixx rejsar på Revinge   

_
 

2009 - första vintern med Frasse, här premiär utan munkorg på väldigt snöigt Revinge tillsammans med brorsorna Yaxxon och Nixx   .

_
Idag får vi se vad som händer. Jag tror det får bli en pulsa runt i snön promenad över fälten med Hobbisarna. Det är sjukt uppskattat plus att jag behöver få upp lite puls själv oxå. Eventuellt blir det lite inomhusträning med Yaxxon - vi körde faktiskt ett litet pass igår oxå - för att fixa till sättande under gång och fjärren  . Vi har en världsbra långmatta på övervåningen där vi övat in en del grejer faktiskt.

_
STEGRÄKNAREN HAR BÖRJAT KRÅNGLA - SKA BESTÄLLA EN NY.

_
Åh så en Nalle Puh ... eller egentligen en Ior:

_
 

_
"Det snöar alltjämt. Och är kallt. Men hur som helst, har vi inte haft någon jordbävning på sista tiden."   

 
 
Susanne

Susanne

10 december 2012 08:17

Grattis till Fräset!!
Ja vilken underbar, glittrig, kall, solig dag det blev på Revinge!!
Fler sådana please:-))
LIka härlig som den var lika drygt var söndagsvädret;-(, mend et är tur man har hund så man får lite luft i sig....// Kramis

http://www.svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

10 december 2012 08:22

Fräset tackar för grattis :)! Ja det var ju vackert så det värkte där ute på stäppen i lördags ... och igår såg man ingen stäpp alls :(. Luft får man ju förståss ... och det är bra :). //Kramar

 
Ingen bild

mariana

10 december 2012 08:57

Lördagen var strålande, jag sanerade lägenheten med öppna fönster, löveli ;) Det braiga med så mycket snö är att Pälsarna blir liksom badade, bara sådär ;) Undrar om di fattar't ;)
Till sist - men aldrig minst - stooor Grattiskram till dig Frasse <3 // Kraaaaaaam

Nina Palm

10 december 2012 08:59

Sanera med öppna fönster i 12 minusgrader låter en aning hälsovådligt men du vet ju oftast (*hehe*) vad du gör ;). De blir automatiskt badade helt klart och med tanke på förra veckans badfunderingar tackar jag och tar emot :). Frasse ska kramas - jag lovar! //Kraaaaaaaaaaaaaaam

 
Ingen bild

Cina

10 december 2012 09:01

Grattis FrasseFräs.
En skön helg har det varit - oxå jag hade en jobbigt stillsam söndag...tänk att det kan vara så svårt att inte göra ngt alls ;)

Nina Palm

10 december 2012 10:36

Det är otroligt jobbigt att inte göra något alls :/! Rulla tummar, vara rastlös samtidigt som man inte orkar göra nåt ... Skumt! Frasse tackar för grattis :). //Kramar

 
Petra

Petra

10 december 2012 11:26

Att inte göra någonting alls är MYCKET jobbigare än att ha fullt upp, konstigt nog:) Lördagens väder på Revinge gick verkligen helt fantastiskt och jag tyckte faktiskt att Yaxxon var hur söt som helst där han studsade på stället *fniss*. Ett stort grattis på födelsedagen till Frasse tjo-Fräs<3! //Kramar

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

10 december 2012 17:23

Mycket jobbigt! Det kryper i kroppen på riktigt *brrr*. Yaxxon kan se ganska söt ut när han studsar - fast jag undrar jag om det ger pluspoäng? Diva gillade verkligen vädret, så duktig hon var :)! Kramar och Frasse är nu vederbörligen gratulerad

 
Sabina

Sabina

10 december 2012 11:31

Grattis till FrasseTjoFräs på födelsedagen :)!!

Det här med att göra ingenting är inte lätt alls faktiskt i en hel dag dessutom ;-)

// Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

10 december 2012 17:24

Tack för grattis säger Tjo Fräs :)! Hur svårt som helst att lägga en hel dag på ... ingenting *pust*. Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards