Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 19 november 2012

Av Nina Palm - 19 november 2012 07:08

Så var man tillbaka i Gruvan efter en intensiv träningshelg med GBA och man kan ju lugnt säga att det hade varit gött med en semesterdag  . MEN har man inga semesterdagar kvar är det bara att ta sig samman och gå till jobbet ... punkt med pasta  .

_
Hur som helst. I fredags var vi i skogen hela dan och för Yaxxons del blev det ett spår på ca 1 km, som GB följde med i eftersom hon aldrig sett Yaxxon spåra. Upptagen brukar ju vara Yaxxons paradgren numera men det kunde man ju inte tro just i fredags precis  - fullt ös ut och på fel håll men det får jag kleta på mig själv eftersom jag hade en förutfattad mening om på vilket håll Jonas hade gått och dessutom skickade jag iväg Yaxxon för tidigt   . Spåret i sig gick riktigt bra. Vi missade pinne nr 2 men det kände jag på mig på nåt vis (noterade förändring i spårarbetet?) och frågade direkt "Nu gick vi över en pinne va?" och jodå, det hade vi alltså gjort. Efter den missen hände faktiskt inget mer. Lite snus i ett vildsvinsbök och lite där det såg ut som vilt legat och vilat men inget längre tappa tråden-strul alls. Ett riktigt riktigt fint spår och det jag införde var en kortare vila efter 3:e och 6:e pinnen bara. Uppletandet gick helt suveränt för Yaxxon (och alla de andra med för den delen - GBA mycket imponerad faktiskt, alla hundarna gick som skållade troll med kanonfint fokus på uppgiften   ). Han försökte sig på ett par tjyvstarter på sista föremålet och där fick vi mkt beröm på att jag kunde kalla tillbaka honom i normal samtalston, trots hans explosivitet *stolt*  .

_
Faxe och Frasse fick gå varsitt långspår på 1.8 km med Jonas i linan och de hade varit riktigt duktiga båda två   . Frasses spårarbete är ju gränsfall fantastiskt så av rent psykologiska skäl fick han spåra som tvåa  . Faxe är fortfarande under utbildning och ung   , han är lite yvigare och inte så stensäkert rutinerad som Frasse = det blir lite större vindavvikelser och fler kontroller men får han bara jobba i fred löser han problemen snabbare och snabbare  . Alla föremål in för båda och inga tapp.

_
I lördags samlades vi på klubben för att köra lydnad. Jag körde Yaxxon och mitt enda fokus under helgen var framåtsändande och fritt följ. Jonas körde Faxe och jobbade med hoppet + fria följet/linförigheten + platsliggning/avslappning men framförallt jobbade han med att hitta rätt balans för att Faxe inte ska spinna loss pga sitt något höga temperament  . Jag har ju fastnat i hjälpmedelsträsket - tyvärr - och ligger inga bollar ute som Yaxxon känner har jag inget framåtsändande. Patetiskt, men så är det  . Det har under hela inlärningen varit en massa riktningspinnar och skit överallt och nu avslutningsvis bollar alltså. Jag kan iofs tycka att det är rätt bra gjort att ha fått sån kontroll att Yaxxon kan gå sakta/stanna/gå sakta mot en boll trots att jag är 15 meter bakom men ... ja. Problemet är ju egentligen inte hjälpmedlena i sig utan mer att jag inte plockat bort dem  . Tog hur som helst bort bollarna, satte ut "osynliga" riktningspinnar och satte på honom linan igen och för att göra en lång historia kort avslutade vi igår med ett riktigt fint framåtsändande med "automatisk" tempoväxling innan gruppen, bra riktning, kanonfint gående och en blixtsnabb inkallning med belöning hos mig   . Fria följet sen ... ja. Körde lite olika varianter på förberedelser - en där jag värmde ordentligt t.ex och en där jag gick mot planen mer avslappnat och samlade ihop honom precis före och en tredje där jag placerade tummen i ögat på honom före (en slags högre nivå av ordning och reda på ett mer allmänt plan). Det som fungerar bäst är tråkigt nog tummen i ögat - jag har väldigt svårt för att vara sträng mot Yaxxon  . MEN just nu är det som det är med den saken och jag får köra på det.

_
För Faxes del spelar det ju egentligen ingen roll i det här skedet när han "bara" ska gå i tjänst att han piper och låter utan det handlar ju mer om att han inte är direkt mottaglig för information (inlärning) och inte kan koncentrera sig optimalt när han är uppjagad och pipig. Han kan ju inte må bra av att vara i sånt högvarv helt enkelt. Han hade ju en oväntat bra förmåga att koppla av enligt L-testen, med tanke på hans mycket livliga temperament, men det beror ju inte bara på Faxe själv utan på att Jonas har tränat på avkoppling i cirka 100 000 timmar med honom . Faxe fick prova på lite olika belöningsformer och det som gav bäst resultat koncentrations- och balansmässigt var godis. Han har en sinnessjuk kamplust och prioriterar kampbelöningarna så klart ("om hunden själv får välja") MEN han jagar upp sig nåt jävulskt och då blir det sisådär med inlärningen/koncentrationen. I spåret, söket och skyddet får han ju föremål/kamp som belöning och det får han faktiskt nöja sig med   . Faxe fick träna på hopp med ryggen mot hindret, sneda hopp, inhopp, uthopp och gud vet allt och det roligaste var när Jonas hade satt honom med nosen mot hindret efter några baklängeshopp, kommenderade hopp från andra sidan där han själv stod och Faxe vände på huvudet för att kolla om hindret stod där  . Jonas jobbade med låga kommandon hela vägen och de avslutade gårdagens sista pass med ett fritt följ som många (t.ex. jag) hade kunnat mörda för   .

_
Frasse fick träna på apporteringar (sitt kvar) dels med extern belöning i form av brandslang bakom dels fick han INTE släppa apporten efter avslut utan han fick göra en massa trick med apporten i munnen och när jag väl sa loss var han rätt less på den säkert   . Han tuggar en del men det får jag ta - bara han sitter kvar när jag kastar, kommer raka spåret tillbaka efter gripandet och - icke minst - släpper apporten på mitt första "loss"  . Sitt kvar fungerade bra och även en platsliggning på 5 minuter där Magnus stod bredvid som TL och dessutom kommenderade gick riktigt bra  . Budisarna till Magnus var inte bara bra utan helt tjyvstartsfria och krypet börjar arta sig. Vi tar tar ett eller max två steg i taget men stressen har gått ner såpass mkt att jag snart ska utöka sträckan. Frasse är för övrigt den enda hund jag vet som kan stampa när han kryper   . Just ja - vi körde hopp med kommendering och de gick bra så till vida att han inte tjyvstartade om man inte räknar provhoppet han gjorde när Magnus sa "nästa moment är HOPP"   . Tyvärr kan han ha startskall i hoppet men så länge han inte skjuter ifrån uppe på hindret (betyg 0) tänker jag inte bråka med honom om det.

_
Vi har fått mycket gjort och jag tror att alla har haft en härlig helg med en del både nya och gamla trick  . Anna Gärdsback fixade fantastiskt god och framkörd lunch till oss i lördags - tack för det  . I lördags kväll var vi på gåsamiddag (fast jag åt kalkon) hemma hos Jonas föräldrar och man kan ju säga att man var rätt slut när man väl la huvet på kudden i lördagskväll. Idag är det en rätt vanlig dag. GBA åker hem - tack snälla söta Sabina som skjutsar henne till flyget - och vi lär svimma på locket när vi väl landar där ikväll   . Nu håller vi tummen för att SAS inte ställer in just GB:s flyg  .

_
Mariana fotograferade en del under helgen ... själv glömde jag alldeles bort min kamera, som jag hade med mig   . Får eventuellt återkomma med foton alltså.

_
"Man saknar inte bensin förrän tanken är tom."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards