Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

LILL-LÖRDAG :)

Av Nina Palm - 31 oktober 2012 07:01

Svisch sa det så är det onsdag igen  . Otroligt! Idag väntar en ganska vanlig dag på jobbet, luggklippning (tack gode gud!) och ikväll blir det Onsdagsparty med tårta för att fira Cobra appellklassuppflytt  . Några 14 uppflyttningar blir det icke i år men vi har ett par chanser till *moahahahaaa*  . Nästa onsdag är det t.ex hög tid att fira Yaxxons båda lydnadsuppflyttningar om det inte blir en mer bruksinriktad tårta förståss - risken finns .

_
Själv är jag på reservplats i elitspåret i Tollarp på söndag och även första reserv i Landskrona helgen efter och så har jag vissa planer på att iaf göra ett försök i lydnadstrean innan årsskiftet  .

_
Igår övertidade jag ett par timmar och kom hem till två nyrastade och nymatade Hobbisar. Jonas och Faxe var iväg och tränade med kollegor nämligen. Mitt första projekt när jag kom hem var så klart att ta tag i det här med Frasses sår på svansen och det var ju en pärs i sig, att göra det utan hjälp   . Frasse är verkligen INTE trevlig när man ska pilla och trixa med t.ex ett sår  . Han blir kokt på riktigt och det går inte att fixa det utan munkorg på för han menar verkligen allvar. Lika gullig och lätt att ha att göra med som han är normalt sett, lika otrevlig blir han när det vankas sårtvätt och sånt. Yaxxon och Faxe kan man säga "lägg av" till om de börjar bråka och trilskas och de slutar men Frasse - inte en chans. Nu glömde jag ta kort på det hela men han hade iaf gnagt bort päls på ett område som är ca 5 cm långt och så klart hade ju en massa päls torkat fast på ytan så det var bara att lösa upp det hela med alsollösning, klippa bort päls och sen raka bort en del för att frilägga alltihop. Det ser ut som ett fukteksem men det är väl avgränsat och när huden hade torkat smorde jag på kortisonsalva. Imorse såg det torrt och fint ut fortfarande  . Själva svansen ser dock för jävlig ut med ett rätt stort hål i pälsen på ena sidan.

_
Efter svansfix och lite fika gick jag ut på rundor med pojkarna. Frasse var först ut och när jag hade konstaterat att han inte brydde sig om sin svans övade vi lite på platsliggning, kvarsittning, kryp och skall  . Platsliggningarna blev korta - max 1 minut styck - och jag fokuserade på själva lämnandet och han låg kvar alla gångerna  . Kvarsittningarna gick ganska bra, lite väl "beredd" var han allt men vad jag såg gjorde han inga förflyttningar iaf. På sista kvarsittningen gick jag ut hela 30 meter  . Krypet är ju inte mycket till moment i det här läget - vi tar ett steg eller max två steg i taget och tar långa pauser emellan. Det känns ju inte så stressat med det där momentet eftersom det inte lär bli nån appellstart förrän i vår. Just appellklass är ju vad det är och så länge jag inte är så säker jag kan bli på att Frasse är avslappnad och lugn när han ligger plats blir det ingen tävling. Han förstör inte för andra men han ligger något löst och då fixar han inte störning i form av att andra hundar stressar eller går upp. Eller jo, om han ligger i stress och t.ex hässjar stör han ju så klart om det är nån annan hund som oxå tycker att momentet är jobbigt  . Skall är ett av Frasses absoluta favoritmoment och vi jobbar på att han inte ska stegra sig i första skallet och jag har en godis under vänsterfoten, vilket verkar funka bra  .

_
 

Bild från helgens tävlingar - mitt under platsliggningen i lydnadsklass 3 (tror jag det var) kom ett rådjur plötsligt farandes över appellplanen   ! Dä va oväntat ...

_
Fler bilder från helgens tävlingar på SBK:s Malmöavdelning finns HÄR   .

_
Yaxxon fick träna på sin runda han med och vi började med vårt svåraste nya moment, nämligen fjärren med stå/sitt/ligg  . Det går ganska bra när jag står nära och han förstår utan tvekan att "upp" betyder att han ska ställa sig. Han tar gärna ett litet steg framåt från sättande (kör en växling i taget) medan han ställer sig rakt upp från liggande. Sen är det tydligen rätt svårt att sätta sig från stående . Efter en bits promenix till hittade jag en alldeles nyklippt gräsmatta och där tränade vi krypstarter och vändningar på stället i kryp. Fortsatt lite hög bak men han höll bra position och vände snabbt. Enda problemet är att han kan vända lite för lite åt vänster och hamna med vänstertassen framför min vänsterfot och därför gör vi lite spetsliknande vändningar åt det hållet. Traskade vidare och körde en lång inkallning med stå och ligg utan uppvärmning och helt oväntat gick inkallningen kanon - han både låg kvar, tvärstannade och tvärlade sig   . Uthopp över en parkbänk utan ryggstöd var nästa "moment" och jag vetetusan hur jag ska fixa till de oerhört sega sättandena på andra sidan hindret  . Jag klickar och belönar direkt när han landar gumpen men det känns som att det inte riktigt är Yaxxons grej, för inte fan skyndar han sig ändå. Avslutade vår promenadträning med ett ganska kort pass fritt följ - alla vändningar och halter i sakta marsch först och sen i vanlig marsch - och återigen gick det riktigt bra  . Ja just ja - skälla fick han oxå göra, Kamelkungen, och det gjorde han dagen till ära snyggt vilket innebar att han var tät och fin i båda skallsekvenserna och inte bara i den andra   . I love prommisträning!

_
Väl hemma igen var klockan nästan sova och mycket mer än en snabbmumning av golven hanns inte med. Härligt nog kom krispet tillbaka igår kväll och med lite flyt kanske man slipper attackmumma golven varje dag ett tag igen   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 10 788

_
"Sätt dig inte på huk med sporrar på."   

 
 
Susanne

Susanne

31 oktober 2012 08:23

Hua, den platsliggningen skulle inte jag ha velat ha en hund med i..my good!! Duktiga de som låg!!
Självoperation, ja det har whitey oxå sysslat med..pysselkvistarna:-)).
Året avslutas med lite ätande då...stundar ju gott inför julen;-))).
Promenadträningar kanske man skulle ta efter lite mer, verkar som en ypperlig kombo!
Ses ikväll runt en tårta:->./ Kramkram

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

31 oktober 2012 08:34

Ja men ELLER HUR! Jag hade dött på plats kan jag säga *fasa*. Lika bra att värma upp volangerna, helt klart :). Promenadträningar ÄR verkligen jättebra, rastad hund i rätt sinnesstämning (dvs. inte i full förväntan) och så kommer man på lite efter hand vad man ska göra :). Ses ikväll runt tårtan! //Kramkram

 
Åsa A

Åsa A

31 oktober 2012 10:41

Tror du det skulle hjälpa om du lärde honom "sitta vackert" eller vad man nu kallar det, dvs. sitta på bakbenen; då skulle han få lite mer fokus på att sätta ner rumpan för det är svårt att göra bra "sitt vackert" om man har rumpan i luften... ;)

http://asa.kfib.org

Nina Palm

31 oktober 2012 12:43

Det har jag inte ens tänkt på och när jag funderar är det just det här med sitta, som Yaxxon är absolut sämst på. Frågan är dock om han kan "sitta björn" med sin kroppskonstitution *hehe* ("han är inte bara lång, han är hög oxå")? MEN absolut värt ett försök! //Kramkram

 
Sabina

Sabina

31 oktober 2012 11:19

Jag undrar om det där med munkorg kan vara något för mig när jag är på fortet :-)?! Kan kanske vara lite svårt att sälja in kanske.... Fy vad tradigt med hemoperation :-(

Ses ikväll // Kramar

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

31 oktober 2012 12:41

*hahahaha* - kan eventuellt bli svårt att sälja in, ja. "Så ja farbror, nu sätter vi på en munkorg här!" Hemoperation ogillas på riktigt! Tratten är ingen lek den heller - boink, klonk, brak, riv :(. Ses ikväll :)! Kramar

 
cupi

cupi

31 oktober 2012 23:21

din blogg är grryym :)<3 man blir grymt inspirerad att blogga och så! :3
besök min också, haha xD www.cupi.blogg.se

http://www.cupi.blogg.se

Nina Palm

1 november 2012 06:43

Tack snälla :)! Nu blev jag glad på riktigt! Klart jag ska kika in i din blogg. Ha en go torsdag :)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards