Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

TRÖTT

Av Nina Palm - 25 oktober 2012 06:58

Ja, idag känner jag mig verkligen jätteseg och trött trots minst sagt uppfriskande kalla vindar på morronpromenaden  . En fördel med detta är att jag troligen INTE kommer att glömma att gå och hämta Jonas varma jacka hos skräddaren idag ... cirka 2 veckor för sent  . Blixtlåset dog förslitningsdöden i våras nämligen och sen jag lämnade in jackan på lagning har vädret varit rätt milt och därmed inte fungerat som påminnelse för att gå och hämta ut jackan precis .

_
Igår var det Onsdagsparty och det var verkligen många som slöt upp - extra kul att Boxer-Nina (även kallad Bosker-Nina av Alexandra en gång i tiden) och Vicky kom igång med onsdagsövningarna igen  . Vi började träningen med att plåga stackars Magnus med genomkörning av appellmomenten för honom och Cobra inför helgens tävling. Det såg jättefint ut och Cobra har en otrolig energi och sorglöshet i allt hon gör, lite tjyvstartsvarning på en del grejer men va fan - hellre det än att asa runt på ett vattenfyllt badkar (som Jonas brukar säga) . Intressant att notera att även Cobra har utvecklat gamnackesättanden, iofs bara i samband med hopp-sitt men ändå. Genetik är verkligen fascinerande. Jag trodde ju att jag hade gjort nåt jävulskt fel med Yaxxon, eftersom han mellan varven satte sig med sjukt låg kroppshållning i förväntan, men så såg jag Sussie och Bosco träna lydnad en gång och då såg jag exakt samma sättanden hos Bosco   . Underbar energi och snabbt ner med rumpan men med låg kroppshållning - gamnackesättandena går inte att beskriva, de måste upplevas  . Har sett samma grej hos en del andra Y-bisar och förutom detta har de väldigt intressanta örnlandningstekniker gemensamt  . Cobras mamma heter alltså Yla, för kännedom.

_

Allt är hans fel, han till höger alltså - PH Qurare Bosco (här med tjejen som körde hans bil och bar hans bollar, dvs. hans älskade matte och kollega Sussie).

_
Faxe fick ett ganska långt lydnadspass igår och efter förra veckans kanariefågelkonsert hade Jonas med sig klicker och godis som belöning istället för brandslangen och även om det var lite stimmigt i början gick det betydligt lugnare till. Faxe kunde gå ganska många och långa vändor fritt följ utan att låta  . Det gäller att belöna honom ofta, inte för att han inte kan gå lång tid utan belöning utan för att han ska hinna få bekräftelse innan han börjar stressa och ljuda. Så klart lät han stundtals, Rom byggdes inte på en dag, men det kändes helt klart som ett rejält fall framåt. Att han sen skriker rakt ut om man råkar trampa honom på tassen eller visar in honom rätt med handen är ju en helt annan historia   . Förutom fritt följ/linförighet fick han öva på inkallning och hopp över hinder. Nästa gång tror jag att jag ska tvinga Jonas att använda en riktningspinne så att han hoppar så långt och vackert som han faktiskt kan   (Faxe alltså, inte Jonas). Som det är nu kan han hoppa direkt från stillasittande och även om han tar sig över hindret kan han lika bra braka in i det med full kraft. 

_
Yaxxon fick oxå ett lydnadspass och det gick bra tycker jag. Körde inkallningar med ställande (fokus på det och framåtsändandet i brukslydnaden just nu) och han stannade riktigt bra alla försöken. Även inkallningarna med läggande fungerade bra även om jag skulle önska att han dunkade ner HELA kroppen lite med konsekvent, istället för att ibland kasta sig ner med framdelen och sen sega ner med röven   . Vi fick till ett ovanligt bra pass fritt följ oxå - dvs. helt utan trängningar och med ovanligt lite plogning . Jag nördade inte detta utan jag körde bara alla vändningar, stegisar och halter en vända i sakta marsch och sen samma sak i vanlig marsch och sen fick han sin boll och allt var klart. Ny giv från min sida, det återstår att se om den funkar . Avslutade träningen med hopp och stege. Hoppet är vad det är - jag skulle verkligen vilja ha låååång ansats och helst nåt flashigt galoppsprång innan ett blixtsnabbt sättande på andra sidan hindret, mest för att det är det snyggaste jag vet men ... ja. Yaxxon är en höjdhoppare och får han för lång ansats flackar han ut och slår i (totalt orädd om sig) och sättandet på andra sidan hindret är det sannerligen gamnackevarning på  . Jag fortsätter att klicka och belöna när kamelrumpan s.a.s blir markbunden och hoppas att han fattar det ... nångång. Stegen är hur frän som helst enligt Yaxxon och han galopperar helst över den, vänder på en femöring och drar en repa till   . Nu är det 100 procent ordning och reda som gäller och så "stanna" minst 2 gånger på vägen ner med godisbelöning (rätt impad av att han lyssnar och stannar faktiskt) + att jag försöker vara konsekvent med att avsluta momentet med 5-10 meters fotgående.

_
 

_
 

_

 

_
 

Ja ... ni ser själva   
_
Idag väntar ett övertidspass och lär det bli torsdagskoma ikväll med tanke på utgångsläget   .

_
"Den som ingenting har att göra är alltid upptagen."   

 
 
Ingen bild

Sussie/Mixa

25 oktober 2012 08:56

God morgon! Älskade pappa B som nedärvde lite konstiga saker oxå har vi märkt...;). Man får ta det onda m d goda!!! Hoppas du får en bra torsdag, jag skall snart iväg o fixa barret! Kram kram

Nina Palm

25 oktober 2012 09:30

Man får defintivt ta det onda med goda och det absolut göttaste Bosco både hade själv och lämnade efter sig var fina nerver, intelligens, sjuk arbetslust och en spårnäsa av guds nåde :). Hoppas att barret blir riktigt snyggt! En annan får vänta med renovering till den 29 november ... //Kramar

 
Ingen bild

Susanne

25 oktober 2012 09:46

Planen blev rätt upptagen när partygruppen traskade ut:-)))
Angående gamnacken är det nog inte bara nedärvt tror även det handlar om miljön....eller iallafall momentrelaterat..inkallning typ;-))))
Kramis

Nina Palm

25 oktober 2012 10:11

Eller hur! Rena rama folkhopen blev det ju :). Det finns troligen en viss miljöinverkan i det här oxå, som alltid, men det är bra mkt smidigare att skylla allt på Pappsen *hehe*. Kramar!

 
Sabina

Sabina

26 oktober 2012 18:58

Men så skönt att kunna skylla ALLT på någon annan ;-) Attans att Yaxxon ligger plats som en gud annars hade det helt klart varit hans fel! Ska fundera på vad mer jag kan skylla på någon...

Ses i helgen :)! / Kraaaam

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

26 oktober 2012 23:53

Just det där med stanna kvar i alla former är ett känt gammalt Demon-issue :). Fråga GB och även Sanna, som sturskt påstod att Ila (Khans mammas moster) aaaaldrig rest sig på en inkallning ... just innan Ila gjorde just det ;). Man ska alltid se till att nån att skylla på *hehe*. Kramar

 
Annette Olsson

Annette Olsson

26 oktober 2012 19:34

Gillar jättefina bilder. Så att säga pedagogiska! Gamnacke = hund beredd/förväntan? Är min tolkning rätt?
Ha en himla skön helg <3


http://team-dixon

Nina Palm

26 oktober 2012 23:56

Gamnacken är ett hemskt fult sättande med låg kroppshållning, i grava fall gränsfall ett läggande :). Ha en go helg du med! Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards