Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

VÄNNER

Av Nina Palm - 30 september 2012 16:00

Nu har det gått en vecka sen den där jädra spårtävlingen och jag har tagit lite paus från allt vad seriös hundträning heter (man undrar ju lixom hur seriös den varit egentligen när det går så där dåligt). Jag avbokade onsdagsträningen på klubben men åkte ner ändå och tog mig t.o.m ut på appellplanen, dock inte för att träna med Yaxxon eller Frasse utan för att greja lite med Kattis och Elvis sändande till rutan  . Regnet formligen vräkte ner och när Elvis hade prickat rutan ett par gånger gick vi in och käkade smarrig äppelkaka med vaniljsvisp som Inger (den nyligen firade 50-åringen) bjöd på  . Vi hade en riktigt mysig kväll med många skratt och så smått började energin återvända - det är SVÅRT att lägga ner hunderiet när man har så många goa' vänner knutna till just det   . Det var heller inte meningen att jag skulle stiga upp och köra till skogen igår ... men det gjorde jag och det var ju tur det för trots det tradiga vädret med en hel del regn blev det en riktigt härlig dag, återigen mycket tack vare goa' vänner och även lite tack vare duktiga vovvar  .

_
Yaxxon fick ett tävlingslikt "långspår" på ca 1500 meter. Jag gick det själv vilket man ju kan tycka är lite dumt med tanke på våra tävlingsproblem med spårtapp men faktum är, att jag verkligen inte har en aning om var jag har gått efteråt så det kan bli mycket spännande ändå   . Petra hängde med och plockade snitslar (som jag satt över apporterna men som inte hjälpte själva spåret så mkt eftersom det var mkt vinklar och glest mellan apporterna). Vi började bra med ett upptag ā la skolboken, hittade 3 apporter men när vi kom till en promenadstig fick Yaxxon problem och hade svårt att sortera ut rätt spår (hundar och folk + en och annan häst hade örlat runt längs med stigen- det visste jag). Hade det varit tävling hade vi hamnat på fel sida av stigen (jag kom ihåg att jag INTE hade gått över den faktiskt) och säkerligen hamnat rätt igen så småningom, dock på bekostnad av pinne nr 4. Det virrade till sig på ytterligare ett ställe (vid en annan stig) och där hade vi troligen oxå riskerat att komma fel om jag inte hade fått syn på en snitsel en bit bort  . Han markerade alla pinnar utom en där jag kallade tillbaka honom. Jag vilade Yaxxon ett par gånger i spåret (vid tredje apporten bl.a.) och han kändes fräsch men han får helt klart problem med vildsvinsbök och viltlegor (vi spårade runt några sådana) + förledningsspår. Detta måste vi träna på (förutom spårkonditionen), att lägga spår i vilttäta områden och lägga förledningsspår. Så nu vet vi det! En annan sak jag ska jobba aktivt med igen - Jonas gjorde ju det mkt - typ ALLTID - när han tränade spår med Yaxxon - och det är att backa bakåt i spåret när vi får tapp  . Jag har slarvat med det och när jag tänker efter gjorde Yaxxon bakåtarbetet självmant förut medan han nu letar spåret framåt eller iaf snurrar runt runt på samma fläck. Uppletandet gick återigen som tåget för Yaxxon och där känns det just nu som att vi hittat vår melodi - bra ordning på stigen, helt ok avlämnanden och fina snabba skick hela tiden + påslagen nos från första metern  .

_
Frasse fick ett appellspår, trampat av Cina. Han är van vid långa spår och det är inte det lättaste att få iväg honom med ordning och reda från anvisad plats + att han gärna springer över apporter de första 300 metrarna ... inte optimalt i appellklass om man säger så  . Iaf kom vi iväg bra men tyvärr missade han första pinnen (kallade tillbaka och lekte med pinnen och hade mysstund) för att sedan ta första vinkeln jättefint, markera andra apporten och sen susa mot slutet utan bekymmer   .  Frasse fick springa budis till Mariana och det gick bra tycker jag, ett tjyvförsök tillbaka till mig blev det men Marianas stop-tillsägelse    gjorde att han insåg att det nog var bäst att sätta sig igen och vänta på kommando *oops*  . Frasse fick avsluta dagen med ett uppletande, där jag just nu jobbar med ut-skick och dirigering med hjälp av lite "stödhjul", dvs. att föremålen ligger längst ut i rutan och en bit upp från marken. Han var verkligen jätteduktig och vi hade inte ett stopp på mitten överhuvudtaget - trägen vinner   . Mycket fina avlämnanden och ordning på stigen lyckades vi oxå få till, jag och Frasse, och det är fortfarande oklart vem som var mest förvånad över detta - jag, Frasse eller publiken   ?

_
Gulligast igår var iaf Vera som iofs är elithund i spår men ändå tycker att budföring är bland det roligaste som finns - här utför hon det helt nya och väldigt svåra momentet "budföring med godisburk" 

:
_


_
En superhärlig dag med en massa extra energi kontot, som sagt, och väl hemma igen lagade Jonas god baconlindad fläskfilé med ugnsrostade rotfukter och gräddsås  . Lite filmtajm på det och sen var det dags för honom och Flaxet att åka och jobba natt.

_
"Vänner är den familj man själv väljer"    

 
 
Åsa A

Åsa A

30 september 2012 20:12

Åh så glad jag blir att det inte blev en längre bloggpaus... har ändå hunnit sakna din blogg som är en av dagens höjdpunkter på nätet. :)

Också mycket roligt att läsa att energin för hundträning återvände lite. Jag tror att det är svårt, på gränsen till omöjligt, att lägga ner hunderiet men jag förstår ju dig så väl; det känns rätt hopplöst när tävlingarna går åt h-vete hela tiden...

Önskar dig en härlig kommande vecka!

http://asa.kfib.org

Nina Palm

30 september 2012 22:08

Tack snälla

 
Ingen bild

GBA

30 september 2012 20:48

Go Afton i Bara. Alltid smart att skriva vad som känns/händer,för rätt ofta hittar man då själv svaren, eller nya infallsvinklar. Jag hade gärna hängt i linan på Mr Yaxxon nån gång, det har jag aldrig gjort !!

Kramis

Nina Palm

30 september 2012 22:05

Go afton :)! Ja det är ju lika bra att göra det - så man kommer på vad det är som inte riktigt är perfekt (blir det nånsin det?). Du ska få hänga med en dag - om du hinner när du har gjort vågen för upptaget ;)! //Kraaaaaam

 
Susanne

Susanne

1 oktober 2012 08:39

Vänner ska man vara rädd om...man vet aldrig när man behöver de som mest:-))).
Skönt att pausen inte blev längre, det tycker nog de fyrbenta med var ett bra beslut!

Kramis

http://http:/7svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

1 oktober 2012 09:22

Så är det :). Pausen hade inte inneburit total leda för bären, det finns ju en del man kan hitta på ändå - som inte är relaterat till tävlingsprestation tänkte jag :). Det känns som ett mkt bra beslut! //Kramar

 
Petra

Petra

1 oktober 2012 09:01

Ibland behövs en time-out och funderingar kring varför vi är engagerade i saker och ting. Det var kul att ni kom ut till skogen i alla fall OCH att det blev en så lyckad träning :) //Bamsekramar

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

1 oktober 2012 09:21

Fundera lite mellan varven, oavsett orsak, är inte fel alls :). Det var kul att komma till skogen! Bamsekramar :)

 
Sabina

Sabina

2 oktober 2012 09:27

Härligt att du laddat batterierna & att det inte blev en världslång time-out <3!

Bamsekramar :)

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Nina Palm

2 oktober 2012 09:31

Jag är laddad :)! Eller iaf lite mer laddad än vad jag var i den akuta sammanbrottsfasen :).//Bamsekramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards