Palmstrands schäfrar

Direktlänk till inlägg 20 september 2012

ONSDAGSSKOGNING

Av Nina Palm - 20 september 2012 06:50

Igår var vi lite wild 'n crazy och åkte till skogen för att träna spår (först och främst) med Yaxxon och Faxe. Frasse, som spårar som en gud, skulle egentligen oxå ha fått spåra men eftersom vi kom iväg lite sent bestämde vi oss redan på vägen att han istället skulle få ett välbehövligt konditionspass  i råterräng, ā la systemövning för sök  .

_
Faxe har kämpat hårt med sina hårda spår, som han tycker är lite besvärliga, och tanken var nu att peppa hans självförtroende genom spontanupptagsträning på "lätt" mark  . Jag trampade ett 300 meter långt rakt spår med en flera "slut" cirka 30-40 meter ut i terrängen. Spåret fick ligga i en timme ungefär. Jonas och Faxe gick emot spåret rakt från sidan och när Faxe fick spåret blev det åka av - inte ett enda bakspår och superfint och fokuserat spårarbete från Faxes sida blev det - ALLA försöken  . Sista spårsnutten började i skog och gick vidare över en grusväg och efter ett kort stopp vid underlagsskiftet smällde Faxe ner nosen i backen och spårade "hårt" utan att tveka  .

_

_
Yaxxon fick ett 1500 meter långt spår med många spetsar, vinklar och klurigheter som han redde ut bra, upptaget inkluderat   . Han hade lite bry med viltlegor och viltspår men valde rätt väg även om han behövde lite betänketid på vissa ställen - hade det varit skarpt hade vi troligen gått över (eller egentligen vid sidan av) en av de sju apporterna. Tiden runt låg på runt 25 minuter  . Jag behöver helt klart lägga lite längre spår mellan varven för min egen skull. Känner att jag blir trött i huvet själv av att hålla koll och läsa hund - vara koncentrerad - och samtidigt kontrollera var jag sätter fötterna och försöka orientera mig och komma ihåg var jag varit  . Jag har ju rätt stora problem med mina hälsenor (även om de just nu är helt ok jämförelsevis, tack vare Diklofenak) och att stuka fötterna är min värsta ångest  . Lägger mkt energi på det tyvärr. Yaxxon tuffade på fint runt sitt spår och just det behövde mitt självförtroende inför helgens tävling, där målet nu är att vi ska ta oss runt spåret och därmed få vara med på resten av tävlingen.

_
 

_
Normalt sett undviker vi att spåra och söka på samma dag för att undvika förvirring i den lilla Faxehjärnan, han är ju inte så gammal och under utbildning, men igår var vindarna så perfekta att vi faktiskt körde några markeringsövningar med honom trots att han spårat innan. Jag agerade förare och Jonas figurant  . Faxe har vi kört på vind till 100 % eftersom första tjänstbarhetsprovet i sök innebär kopplad hund på patrullstig och vindmarkering. När hunden har fått vindträff kopplar man loss den och skickar för markering av figuranter och föremål (så har jag fattat det iaf  ). Faxe är en typisk skallhund - han tycker om och är intresserad av människor och uppmanar ofta till lek med skall. Han har hittills behövt få stödkommando för att backa ut och skälla istället för att börja knuffas lite och uppmana figuranterna till lek (alternativt börja pussas om de sitter ner) men igår löste han ut i princip direkt och började skälla på sin husse   .

_

_
Han letade fint i vind, markerade vindträffarna mycket bestämt (han fick stå och hålla i en bra stund innan jag skickade honom) och han började skälla utan stödkommando alla skicken utom det sista då han troligen var ganska trött   .

_
Frasse sen. Jag gick ut i skogen på cirka 50 meters djup och Jonas gick på stigen och sen jädrar blev det åka av   . Nu kunde vi ju bara köra på en sida men shit så roligt Fräset tyckte det var med den här övningen, som vi lära oss av Kristina Svensson på lägret i somras. Vi gick väl allt som allt cirka 150 meter innan det blev för mörkt och Frasse sprang för allt vad tygen höll och markerade mig ända till husse kallade tillbaka honom till stigen så att jag kunde röra mig framåt för nytt skick/framslag   .

_
Övrigt som hände igår var att Jonas sågade ner päronträdsstubben (lättare sagt än gjort tydligen   ) - tack snälla Leif för lånet av sågen - och att den tredje av de fyra, numera vita, garderobsdörrarna kom på plats i hallen  .

_
Ikväll får vi se vad som händer. Hundarna ska ha sitt och vi borde ta en tur till Sysav ... never ending story det där   .

_
ANTAL STEG IGÅR: 13 456

_
Min absoluta favorit-Dr Philism:
_
"You can't change what you don't acknowledge."   


 
 
Susanne

Susanne

20 september 2012 08:44

Perfekt väder för hundträning igår och det visade de fyrbenta då med att bli blogghundar ju:-)))
Med perfekt vind är det ju alldeles ypperligt att köra lite sökrelaterat trots spår innan...tror faktiskt att trots ung ålder så kan de sortera rätt bra, speciellt om man tar spåret först....

Skön torsdagskväll önskas!!/Kramkram

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

Nina Palm

20 september 2012 09:15

Som sagt - en missade pinne och viltsnusning borträknat så :). Faxe ska lära sig så mycket på kort tid (med sjukt många och långa träningspass per vecka) att jag tror att det bästa för honom - generellt sett - är att köra en sak i taget så han inte virrar till det :).Men med optimala förutsättningar så funkade det, vet vi nu :). Nästa utmaning blir att hänga ut en jacka eller nåt och se om han förstår att den oxå ska skällas på *hehe*. Ha en go träning ikväll! //kramar

 
Petra

Petra

20 september 2012 15:37

Ibland är det skönt att röra om lite i vardagsrutinerna och göra det man känner mest för :) Personligen tror jag nog att borttappade människor skulle uppskatta en Faxe-puss, helt säkert <3! //Kramar

http://www.petraoschafern.bloggplatsen.se

Nina Palm

20 september 2012 16:18

Omrörning är inte så tokigt :)! Särskilt när den innebär en lyckad skogsträning. Faxepussar kan vara liiite väl explosiva men det är ju tanken som räknas *hehe*. Kramkram

 
Rebecca

Rebecca

24 september 2012 20:38

Hej fin blogg!
Är det dina schäfrar? Vad heter de? :-)
Kolla gärna in min kompis och min blogg :)

http://magicfriends.devote.se

Nina Palm

30 september 2012 10:47

Tack :)! Hundarna på bilden heter Kajsa, Yaxxon, Nixx och Frasse. Nixx finns inte mer men däremot har vi en ny vovve som heter Faxe, som tyvärr inte finns med på bild än. //Ha det så bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Palm - 19 november 2013 17:24

Nu har Palmstrands schäfrar flyttat igen, den här gången till Wordpress! Tack Eva Wallberg för hjälpen   ! Adressen är: http://bloggen.oneclick.palmstrand.se/   Hoppas att vi ses där!    ...

Av Nina Palm - 8 november 2013 08:42

Efter att ha förlorat många inlägg som plötsligt inte gått att spara, diverse säkerhetsproblem och en support som inte besvarar mail - bedrövligt på riktigt   ! - återgår jag till min gamla blogg.   Ni kan följa oss här:   Palmstrands schäfra...

Av Nina Palm - 4 november 2013 07:34


I helgen som gick gjorde jag och Yaxxon vårt 6:e försök i elit spår ... över ett år efter vår senaste spårtävling . Vi har inte riktigt haft nåt flyt i vårt spårtävlande och dessutom har vi säkert inte tränat spår som vi borde heller  . Jag tror att ...

Av Nina Palm - 31 oktober 2013 08:19

Själv har jag bollsinne som en verktygslåda men icke desto mindre är jag sjukt stolt över att bo i Sveriges Fotbollsstad nr 1 2013  ! Först vann LdB FC Malmö SM-guld    _   _Och sen följde MFF upp med att säkra sitt SM-guld på plastmattan i Borås...

Av Nina Palm - 28 oktober 2013 07:02

Som om det inte räcker med att jag nyss haft inflammation i mina axlar (åtgärdat) och alltid har mer eller mindre ont i mina hälsenor började mitt vänstra knä att bråka, helt plötsligt, i torsdags vid lunchtid. Trodde det var nåt övergående efter att...

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards