Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 19 september 2012

Av Nina Palm - 19 september 2012 08:11

... typ. Jag har sökt ett jobb här på domstolen till slut - efter mycket vånda och vägande av för- och nackdelar mot varandra så skickade jag iväg ansökan och CV idag  . Vad är det värsta som kan hända lixom? Får jag jobbet får jag jobba lite mer (mer plus på flexen = extra lediga dagar) och får högre lön för besväret och får jag inte jobbet har jag kvar ett jobb jag trivs med och som inte kräver nån övertid, iaf inte för mig + att jag har en helt ok lön  . Hur det än går blir det bra, fast på olika sätt  .

_
Igår var jag ensam hemma med Hobbisarna, som var långrastade när jag kom hem, och min vana trogen satte jag igång med en lättare saneringen av hemmet med sällskap av Dr Phil och ett par koppar kaffe  . Slängde i en maskin tvätt och just när jag skulle gå ut och träna lite BL* med Yaxxon öppnade himlen sig och regnet började vräka ner  . BL har den fördelen att man kan träna vissa moment inomhus, vilket är svårt med bruksets långa inkallning och framåtsändandet t.ex Alltså plockade jag fram våra spårpinnar (som Göran Bergström sågat iordning och packat i ett glasspaket till oss  ) och gick upp på ovanvåningen för att träna vittringsapportering. Vi körde lite olika upplägg av pinnarna - på rad, på tvären och i cirkel - och han förstår helt klart momentet i själva leta upp rätt pinne-delen men tyvärr tuggar han på pinnen  . Jag har ett issue här som jag måste fundera på. Eftersom Yaxxon, om han är för i gasen, gärna skopar upp alla pinnar eller lyfter fel pinnar medan han snoozrar reda på den rätta. I gasen blir han om bollen kommer fram ... bollen å andra sidan skulle öka farten tillbaka och minska tugget  .

_

_

_
Vi körde även fjärren med stå/sitt/ligg och ståendet "kan" han nu, iaf när jag står nära   . Han skuttar upp i stående, vilket iofs är sjukt gulligt men tyvärr innebär det en framåtförflyttning som inte är önskvärd alltså kör jag "upp - backa" (säger "upp" istf "stå" - det låter lite piggare lixom  ). I nuvarande status kan man säga att det liknar *boink* upp och backa men bara det att han ställer sig är ju bra tycker jag   . Körde några fina krypstarter och halter oxå (positionsträning/koncentration).

_
Frasse fick oxå träna lite (ute - eftersom det slutat ösregna) och det är ju märkligt hur svårt det är för honom, vissa dagar, att stanna kvar när han andra dagar gör det hur coolt som helst ... Som igår t.ex - han satt som gjuten utan extern belöning och låg en mycket stabil platsliggning  . Det beror inte på var han är, han kan strula och ässa lika mycket på bortaplan som hemma nämligen, utan jag tycker det hänger samman med sinnesstämningen hos honom och jag inte riktigt lyckats klura ut hur jag ska gå till väga för att det ska bli rätt. Framförgående tränade vi oxå på och även om startskuttet är kvar var det betydligt diskretare igår iaf och när han kom ut i kopplets längd gick han lugnt och rakt  . Nu har jag i stort sett bara apporteringens kvarsittning att få till (förutom att hitta rätt i hans själsliga tillstånd vad avser platsliggning och sitt kvar). Apporterar gör han jättefint även om han tuggar lite för mkt ibland  .

_

Frågan är nu: ska jag köra Frasse i appellen på hemmatävlingen den 28 oktober ELLER ska jag köra Yaxxon i lydnadsklass 3 eller ska jag anmäla båda och välja sen   ?

_
Idag väntar en tur till skogen för spårträning efter jobbet - enda dan som funkar jobbmässigt för Jonas innan helgens övningar - och planen är upptag x 3 och sen apportmarkeringsträning + lite klurigheter.

_
ANTAL STEG IGÅR: 8 531

_
Dr Phil says:
_
"You can put feathers on a dog, but that doesn't make it a chicken."   


(* BL - BögLydnad)

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards