Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 17 september 2012

Av Nina Palm - 17 september 2012 07:16

... som Veiron (i ottan, Nile City 105.6) brukar säga  . Lite chockartat att bli väckt av klockan igen, helt plötsligt, även om jag värmde upp med klockväckning redan igår när det var tävlingsdags för mig och Yaxxon. Vi tävlade elitspår i Lomma, eller på Revinge närmare bestämt för längre än så kom vi inte den här gången heller  . 4:e elitspåret och 4:e spruckna spåret men jag kan faktiskt inte vara helt missnöjd med det eftersom Yaxxon efter lite koll av en ko-stig i början av upptagsrutan gick ut fint och balanserat till spåret, gjorde en kort analys och gick ut ur rutan på rätt håll  , vi hittade tre apporter bland de färska koblajjorna innan vi hamnade i ett sumpigt blöthål som var rejält nertrampat av kor och där fick vi problem. Jag tyckte att Yaxxon mest såg ut att kolla kospår eftersom han var flack i sitt spårarbete och draget i linan var = 0 och därför tog jag honom bakåt i spåret hela 2 gånger innan jag gav med mig och hängde på det, som jag tyckte, tradiga spårarbetet i nämnda sörja som krävde höga benlyft och snabba steg för att inte fastna   . Till råga på allt var det hög vegetation och även VASS på platsen  . Hur som helst kom vi ur det hela och hittade vad som skulle visa sig vara den sista apporten innan vi kom till slutet  . Kollade på klockan och såg att vi tyvärr hade tagit alldeles för lång tid på oss att reda ut strulet och det var ju synd eftersom jag hade velat genomföra en hel tävling  . Vi hade ju bara blivit godkända säkert med hela 3 pinnar bort men bara det att få köra uppletande och lydnad på riktig tävling hade jag behövt   .

_
  
Där garnnystanet är på bilden var det sankmark och i sankmarken låg det en spetsvinkel (+2 apporter) som troligen blivit lite smal, den tredje missade apporten låg efter den näst sista vinkeln.

_
Jag är jättestolt över Yaxxon som återigen visat att han inte är den som lägger ner jobbet när det tar emot och jag är nöjd med upptaget men på det stora hela suger det med kraft att missa spår på spår på spår och det ger så klart självkänslan en smocka som heter duga   .

_
Väl hemma igen svimmade jag en stund på locket medan Jonas fortsatte med garderobsdörrsmålningen. Orkade inte riktigt ta tag i nåt själv förrän på kvällen när vi åkte in till ett av stadens industriområde för att spåra med Faxe, som gick ett superfint spår på dryga 400 meter på kortkort gräs med flera vinklar och apporter i  . Frasse var den ende som inte fick spåra igår men däremot fick han en långis med ett pass lydnad på vägen. Vi ältade platsliggning, kvarsittning och framförgående och bortsett från att en kattjävel kom spatserande på en av platsliggningarna så att vi fick avbryta tycker jag att det gick riktigt bra  .

_
I lördags var det Klubbfixardag och vi var ett gäng på 15-20 stycken som samlades för att först markera ut alla kaninhål på planen (det gick säkerligen åt cirka 100 flaggor) och sedan fylla i dem med grovt grus. Som tur var hade Leif ordnat släp och bil med krok (och med en massa verktyg i) annars hade vi inte varit klara än kan jag säga  . När planen var klar satte vi igång med trädgården, som grott igen på riktigt + att jag och - framförallt - Bert (hedersmedlem med heder på riktigt om man säger så  ) tömde alla hängrännor på gojs. Irene hade tagit med sig högtryckstvätten och sanerade stallet ordentligt efter att Leif skruvat bort tröskeln och all skit kunde rinna ut ... och jag LOVAR att där var ingrodd skit sen decennier   . Doften där inne före djupsaneringen var gräslig (tänk blöt hund som inte torkat på 25 år) och nu kan man gå in där och andas genom näsan och känna doften av klorin och grönsåpa  . Som tack bjöd klubben på fika och smarriga grillade hamburgare.

_

Det stora kaninkriget     

_
 

_
 

Bert klättrar på stege för att tömma hängrännor och Ville säkrar stegen "jag håller här så du inte trillar ner"    

_
 

Vicky, Jessica, Leif och Chrille   

_

Ogräs ogräs ogräs - Jessicas grupp in action  

_
 
Peter upptäckte att gången in till stugan bestod av 4 rader plattor    

_
  
Jag undrar hur nöjd han var med att ha upptäckt en fjärde rad plattor ... egentligen    

_
  
Peter pustar ut i damsällskap   
_
  
Mattias Trimmer Widenstjerna - även kallad Clint from Lindeborg    

_
 
När Irene var klar var hela golvet lika ljust som det är längst bort i bild   .

_
I fredags var det riktigt skitväder men vi åkte iallafall iväg till Lomma BK för att köra igenom lite lydnadsmoment och ta ett varv på deras stege. Yaxxon har nu tävlat 10 ggr i sitt 5-åriga liv och har bara gått tävlingslydnad på en annan klubb en enda gång och det var i Landskrona när vi tävlade lydnadsklass 2   . Träningen gick bra och det verkar - tack o lov - inte som att Yaxxon helt kopplar samman momenten med vår hemmaplan utan att han faktiskt "kan" det han kan. Särskilt nöjd var jag med långa inkallningen med stå och ligg och framåtsändandet   . Krypet är som det är - han ÄR hög bak även om det blivit betydligt bättre - och skallet är för glest för min smak om han sitter ordentligt på rumpan. När han skäller tätt och intensivt lättar han lite på rumpan tyvärr ... ytterligare en nöt att knäcka  .

_
Ikväll får vi se vad som orkas med - en jobbchock brukar suga musten ur en på en nästan overkligt sätt   .

_
ANTAL STEG I FREDAGS: 11 347

ANTAL STEG I LÖRDAGS: 10 123

ANTAL STEG IGÅR: 14 283

_
Å så lite Dr Phil

_
Somewhere there's a village missing their idiot."   

Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards