Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 10 september 2012

Av Nina Palm - 10 september 2012 08:05

Herregud alltså. Det är inte bara att våra 80-talsinspirerade hallgarderobsdörrar i dystert bajsbrunt håller på att vita en efter en (ett renoveringsprojekt som legat i röret sen vi tittade på huset i januari 2011   ) utan igår på träningen på klubben gick ena bakdörren på Caddyn i herrejössesbaklås, deluxe, all inclusive   . Låset HAR varit lite klyddigt alltid (Milan, som hade bilen före oss, gjorde en nödöppningsanordning så att den vänstra (bakifrån sett) bakdörren kan öppnas inifrån) men detta ... Jag hade just stoppat Yaxxon i bilen på höger sida när vänsterdörren blåste igen med en jädra smäll och den gick icke att öppna igen  .  Bakom vänsterdörren satt Frasse och jag såg framför mig att vi skulle behöva ringa en låssmed (säkert skitbilligt med jour en söndag ..) eller att vi skulle bli tvungna att såga upp buren från Yaxxons sida för att få ut Fräset   . Jonas ryckte, tryckte, lyfte och donade och dörren flyttade sig inte en millimeter. Jag började nästan hyperventilera kan jag säga  . Tur att Jonas behöll lugnet, tänkte till och bad mig hämta skruvmejslar. När han hade fått skruvmejslarna klämde han sig in mellan dörren och buren och började pilla bort isoleringsplattan i dörren för att komma åt låsmekanismen och jodå, min händiga man fixade det   - dörren kunde öppnas och det visade sig att en del av låsmekanismen hade hoppat ut läge av smällen. Fascinerande att Frasse höll truten under hela proceduren, han som brukar låta som en bandhund i bilen oavsett vem som kommer för nära. Han kan ha känt på sig att hans kvällsmat låg i farozonen kanske   ?

_
 
Snart vita och fräscha   

_
Innan dörrintermezzot hade jag hunnit köra ett bra pass framåtsändande med Yaxxon - hade bollarna ute iofs men nånstans måste man ju börja   ... när det är en vecka kvar till tävling  . Han var jätteduktig och efter att ha fått ett par påminnelser i lina kunde vi köra utan linan. Perfekt var det inte men han gick ut fint, bröt av med stödkommando och höll en rak linje. Efter framåtsändandet körde vi inkallning med ställande och läggande och det blev väl ok men inte som jag vill ha det och det får vi ju nörda i veckan. Fattar inte att jag alltid (oavsett hur många ställande och läggande jag lägger in) får hundar som springer för kung och fosterland   . I det här läget hade jag uppskattat en lite mer kloppetiklopp-artad galopp ... Men men. Kryp och skall gick bra. En aning hög bak är han men nu håller han positionen fint och är tät och mkt låg fram i alla sekvenser   .

_
Frasse och jag fick hjälp av Röeeva med kommendering av momenten i appellen och det gick bra på en del sätt och sämre på andra sätt. Blandad kompott om man så säger   . Linförigheten och framförgåendet var jag nöjd med men sitt kvar:et strulade tyvärr men det var bara att behålla lugnet och göra om och innan jag la ner det projektet satt han kvar 3-4 gånger hur fint som helst   . Vi kämpar vidare, för det här bara SKA gå och jag tror det som gäller är, att jag är envisare än Frasse och gör om, gör om, gör om och gör om en gång till. Liiite väl spännande blev vårt lydnadspass när en tjej som stod rätt nära oss satte av i 190 i exakt samma sekund som jag och Frasse gjorde helt om halt - Frasse fick en skyddsflashback "AHA! fasttagande - det är ju mitt bästa moment!" och jädrar vilken tur att jag hade honom i koppel  . Nåt liknande har aldrig hänt och Frasse är inte elak eller så och sorterar väldigt bra men detta blev allt för likt skyddsträning för honom. Jonas tog det med ro och konstaterade att "han har ett väldigt bra återkallande!" ... vilken tur  .

_
Efter träning och dörrkaos grillade vi och medan vi satt där och käkade upptäckte jag att klockan blivit sen och att det var hög tid att åka hem till Sebbe, som inte hade velat följa med på dagens äventyr.

_
Faxe fick så klart oxå jobba igår - vi hade sån tur att vi fick hänga på Annika, Felicia & Co i deras VM-uppladdning på en idrottsplats inne i Malmö, tack   ! Först körde Jonas ett ganska rejält lydnadspass med Faxet med en massa folk och okända hundar runt omkring och Faxe höll fokus bra och var jätteduktig och energisk. Efter paus fick Faxe köra ett skyddspass med Roland Björkquist som figge - det såg bra ut. Faxe bet bra och visade dessutom fin attityd  

_
  
_
Fler bilder från skyddsträningen finns HÄR   .
_

I lördags var det party hemma hos Vicky och Mattias - vi firade Vickys 40-årsdag, inflyttningen i deras nya hus OCH ytterligare en terminsstart för Onsdagstårtgruppen   . En supermysig kväll med mycket och god mat och dryck, bra musik och hög stämning   . TACK Vicky och Mattias för en riktigt go kväll!
_
 
_
 

_
Idag väntar troligen en tur till Revinge för spårträning och säkert lite konditionsträning. God damn - I love being LEDIG   !
_
"Du har delvis helt rätt."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards