Palmstrands schäfrar

Alla inlägg den 3 september 2012

Av Nina Palm - 3 september 2012 07:00

Jepp. Nu är den här, vår lilla extra semesterdos 2012   ! Herregud vilken bra idé det var då. Inte för att den berodde på nåt särskilt utan mest på att Jonas pga schemaplanering fick dutta ut ett par veckor lite senare helt enkelt och eftersom jag hade dagar kvar hängde jag på   . Jag jobbar mån-ons och sen är jag ledig fram till den 17 september   .

_
Igår var det skogningstajm för mig, Yaxxon och Frasse medan övriga nannade efter nattpass   . Helt perfekt väder var det till på köpet, dvs. molnigt och ganska svalt   . Yaxxon och Frasse fick spåra och eftersom jag har ont i mina hälsenor trampade jag spår själv, annars blir det en väldig massa promenixande eftersom vi försöker hänga på i de spår vi trampar ut åt andra, fall i fall nåt skulle strula är det bra att ha spårläggaren med sig nämligen   . Jag var missnöjd med apportmarkeringarna sist och därför la jag ett spår, som förutom en del spetsar och "konstiga" vägval innehöll ett par tre rejäla raksträckor i medvind (så gott det nu gick) för att s.a.s provocera fram apportmissar, både Yaxxon och Frasse tycker nämligen själva att de är ena jävulska spårhundar och när det väl blir autobahn i ett spår kan de lätt springa över pinnar medan alla pinnar som ligger i mer krångliga partier hittas   . Yaxxon fick ett ganska djupt upptag i sitt spår och Frasse direktpåsläpp (om man inte räknar de 10 minuter jag la på att få ut honom ur bilen under något så när ordnade former   ). Yaxxons gamla överljudsfart ut mot spåret var tillbaka och även om han bakspårade liiite för långt för min smak valde han rätt håll till slut och vi kom iväg bra   . Alla pinnar fick vi med oss (5 st på 1100 meter) och jag tyckte att han spårade bra även om han var lite snurrig i nån vinkel. Frasses direktpåsläpp fungerade fint vilket innebar att jag varken ramlade av rycket eller kände något kaos. Även Frasse hittade alla skogspinnar, ok ok ok - jag fick stanna honom för att markera en, men tyvärr hann han klyva ett par stycken innan jag fick loss dem   .

_
  
Frasse ligger, sin vana trogen, och dricker en slurk efter spåret    (eller så sköljer han ur pinnflisorna   ).

_
Eva fick uppdraget att vara mottagare åt Frasse på hans budföringar och laddad till tänderna för att stoppa honom från att tjuva tillbaka till mig fick hon en ny kompis istället ... som vägrade lämna henne   . När Frasse gillar någon så gör han det med kraft   .

_
Yaxxons uppletande i en ganska klurig ruta gick bra. Han behövde några extraskick för att hitta sista föremålet och vips fick vi öva på "stanna - UT" vilket ju inte alls är så dumt   . Han stannade på kommandot när han var på väg in och vände utåt igen och hittade föremålet   . Instant reward!

_

En annan form av instant reward - frolic på stubbåker   
 
_
Annars var det en jättemysig dag i skogen med bl.a en massa valpmys - 2 übersöta boxar-valpar vid namn Burre och Teddy, som Boxer-Nina hade med sig (Kennel Impressive's) och så Bert och Beriths Fräck   . Bert, som med erfarenhetens och ålderns rätt är en ganska luttrad man i hundavseende, är så kär i den lille parveln att man nästan blir lite rörd   .

_
Väl hemma blev det en stund på locket innan Jonas satte igång att mecka min gränsfall absoluta älsklingsrätt - spaghetti och köttfärssås  . Jonas köttfärssås går icke av för hackor även om jag bara måste ha ketchup på   . Jag har fått höra i över 11 år (vid varje tillfälle vi ätit denna anrättning) hur många tomater det faktiskt är i hans köttfärssås och hur onödigt och dessutom stillöst det därmed är med ketchup men det GÅR bara inte att käka spaghetti och köttfärssås utan ketchup och färskriven parmesan   . Medan han lagade mat tog jag ut Faxe på en långpromenad och det är ju en upplevelse i sig ... Jag har ju haft en del issues med Yaxxons örnlandningar (rätt plats, rätt tid, rätt temperatur, rätt stämning och helst störningsfritt  ) och man kan säga att Faxe är Yaxxons raka motsats - när han bli bajsnödig så blir han bajsnödig ... typ   . Helt hämningslös och det gäller sannerligen att INTE lämna hemmet utan att ha kontrollerat bajspåsstatus - NOGA!

_
 

_
Det är tur för honom att han är söt   .

_
 


 

_
Idag får vi se vad som händer - som vanligt - ska försöka jobba undan så mkt jag bara kan innan semestern först och främst. Ikväll tänkte jag ta en cykeltur eller nåt sånt med Yaxxon för att s.a.s bibehålla det här med konditionsträningen seriöst   .
_
ANTAL STEG I FREDAGS: 11 362
ANTAL STEG I LÖRDAGS: 11 690
ANTAL STEG IGÅR: 15 907

_
"Olika falla flygets lottor."   


Presentation


PALMSTRANDS SCHÄFRAR

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards